آمریکا برای مقابله با خشم مسلمانان به ۱۸ کشور نیرو می‌فرستد

جهان > افکارعمومی– گروه بین‌الملل:
گسترش اعتراض‌های مسلمانان کشورهای مختلف جهان علیه فیلم موهن به پیامبر اسلام(ص) باعث نگرانی مقام‌های واشنگتن و تلاش این کشور برای مقابله با این موج خشم ضد‌آمریکایی شده است.

درحالی‌که تظاهرات مسلمانان روز گذشته هم در نقاط مختلف جهان ادامه داشت، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که گروهی ویژه در حال نظارت ۲۴ساعته بر اعتراض‌های کشورهای مختلف برای تأمین امنیت سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های این کشور هستند.

در ده‌ها کشور جهان تاکنون سفارتخانه‌های آمریکا هدف حمله معترضان خشمگین قرار گرفته است و به همین‌خاطر یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با نشریه فارین پالسی اعلام کرده است که این گروه ویژه در حال فعالیت ۲۴ ساعته برای نظارت بر شرایط امنیتی کشورهای مختلف و مقابله با بحران به‌وجود‌آمده برای آمریکا هستند.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا هم در واکنش به گسترش اعتراض‌های ضد‌آمریکایی با اعلام نگرانی در این رابطه تأکید کرد که واشنگتن در واکنش به این موضوع در ۱۷ یا ۱۸ منطقه در سراسر جهان در حال استقرار نیروهای ارتش است. وی گفت: ما برای زمانی آماده می‌شویم که تظاهرات‌های ضد‌آمریکایی از کنترل خارج شوند. ۱۰۰ تفنگدار دریایی آمریکا با بحران امنیتی برای این کشور به لیبی و یمن اعزام شده‌اند.

سی‌ان‌ان هم گزارش داده است که با حمله روز جمعه به سفارت آمریکا در خارطوم، پایتخت سودان اکنون به‌صورت محرمانه تیم مشابهی از نیروهای ویژه آمریکا به این کشور هم اعزام شده‌اند. مقام‌های دولت آمریکا روز گذشته به صراحت اعلام کردند که نیروهای نظامی این کشور «تا هر زمان لازم باشد» در خاک کشورهای دیگر باقی خواهند ماند.

اعتراض‌ها همچنان در اوج

با‌گذشت پنج روز از آغاز اعتراض‌ها علیه فیلم موهن به پیامبر اسلام(ص) تظاهرات مردمی در کشورهای مختلف همچنان ادامه دارد. در سیدنی اعتراض‌های مسلمانان با دخالت پلیس این کشور به خشونت کشیده شد که مجروح‌شدن چندین نفر را به‌دنبال داشت. در لندن هم معترضان با تجمع در مقابل سفارت آمریکا،پرچم این کشور و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

در بنغازی حمله به هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا باعث شد تا فرودگاه این شهر تعطیل شود. تعدادی از مسلمانان و پیروان ادیان ابراهیمی کشور هلند نیز به خیابان‌ها آمدند و با لگدکردن پرچم آمریکا در مقابل کنسولگری این کشور در آمستردام خشم و انزجار خود را نشان دادند. در تونس هم ادامه اعتراض‌ها، کشته‌شدن چهار نفر، زخمی‌شدن ۲۸نفر و بازداشت ۱۰۰نفر در جریان حمله به سفارت آمریکا و به آتش‌کشیدن یک مدرسه آمریکایی در پایتخت این کشور را به‌دنبال داشت.

البته حزب‌النهضه تونس (حزب اسلامگرای حاکم) روز گذشته حمله به سفارتخانه‌های خارجی را محکوم کرده‌بود. در ادامه تظاهرات ضد‌آمریکایی مسلمانان در پایتخت سودان هم ۵۴نفر کشته و زخمی شدند و پرچم آمریکا در سفارت پایین کشیده شد. روز گذشته همچنین در واکنش به انتشار این فیلم موهن به یک قسمت آمریکایی پایگاه نظامی کمپ بسشن حمله شد که کشته‌شدن حداقل دو نظامی آمریکا و زخمی شدن پنج‌ نفر دیگر را به‌دنبال داشت.

مسلمانان ترکیه هم روز گذشته با برگزاری تظاهراتی گسترده‌، با محکوم‌کردن انتشار فیلم موهن به پیامبر اکرم(ص)، اخراج سفیر آمریکا از این کشور و بسته شدن همه پایگاه‌های آمریکا در ترکیه را خواستار شدند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.