آمریکا به دنبال تحریم‌های جدید علیه هوآوی

با وجود تحریم‌های آمریکا، هواوی همچنان با شرکت‌هایی مثل اینتل و کوالکام ارتباط تجاری دارد. ظاهراً ایالات متحده به‌دنبال ممنوعیت همکاری با هواوی است.

آمریکا به دنبال تحریم‌های جدید علیه هوآوی

به گزارش ممتاز نیوز، دولت جو بایدن قصد دارد در تلاشی برای افزایش سخت‌گیری به صنعت فناوری چین، دسترسی هواوی را به تمامی تأمین‌کننده‌های آمریکایی قطع کند. هواوی هم‌اکنون با اینتل و کوالکام همکاری دارد.

دولت ایالات متحده از چهار سال پیش، فروش محصولات آمریکایی به هواوی را به‌شدت محدود کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، هواوی را در فهرست تحریم‌های وزارت بازرگانی (موسوم‌ به Entity List) قرار داد تا همکاری شرکت‌های آمریکایی با هواوی مشروط به دریافت محوز باشد.

شماری از مقامات رسمی در دولت جو بایدن توصیه کرده‌اند که فروش محصولات آمریکایی به هواوی به‌طور کلی ممنوع شود. آمریکا معتقد است که هواوی ارتباطات نزدیکی با دولت چین دارد و تهدیدی برای امنیت ملی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت ایالات متحده فعلاً هیچ تصمیمی درباره‌ی ممنوعیت کامل فروش محصول به هواوی نگرفته است.

تنش سیاسی و اقتصادی آمریکا با چین در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن افزایش پیدا کرده است. بایدن از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه که هم‌اکنون رهبری مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارند تحت فشار است تا بیش از پیش به پکن سخت بگیرد. نمایندگان آمریکا به دنبال محدودسازی پیشرفت‌های تکنولوژیک چین هستند.

ایالات متحده هفته‌ی گذشته ژاپن و هلند را متقاعد کرد که به این کشور در تحریم‌ صنعت تراشه‌ی چین ملحق شوند.

هواوی تا پیش از تحریم توسط آمریکا، به دلیل جایگاهش در بازار موبایل و تجهیزات شبکه یکی از بزرگ‌ترین خریداران قطعات الکترونیکی بود. پس از تحریم، شماری از کسب‌و‌کارهای هواوی ازجمله واحد موبایل فلج شد. هواوی اکنون به دنبال حضور در بازارهای جدیدی است تا اثرگذاری تحریم‌ها را کاهش دهد.

با وجود تحریم، وزارت بازرگانی ایالات متحده به برخی از شرکت‌ها نظیر اینتل و کوالکام و AMD اجازه داد به همکاری با هواوی ادامه دهند. هواوی کمتر از یک درصد درآمد این سه شرکت را به خود اختصاص می‌دهد.

به نوشته‌ی تامز هاردور، هواوی تنها شرکت چینی تحریم‌شده نیست که از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کند. دولت ایالات متحده افزون‌بر هواوی صدها سازمان چینی مرتبط‌ به ارتش و تحقیقات هسته‌ای را نیز تحریم کرده است، اما ظاهراً برخی از این سازمان‌ها می‌توانند در بازار آزاد و بدون هیچ محدودیتی به قطعات آمریکایی مهم دست پیدا کنند.

آکادمی فیزیک مهندسی چین از سال ۱۹۹۷ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد اما همچنان به استفاده از کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌ی Intel Xeon Gold و کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX ادامه می‌دهد. اینتل و انویدیا نمی‌توانند مستقیماً این پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی را به شرکت‌های چینی بفروشند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.