آمریکا تحریم های دارو، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی را تعدیل کرد+ فهرست اقلام معاف از تحریم و اسناد

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک اجازه نامه صادر شده از جانب دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری امریکا بعضی تحریم ها در حوزه مواد غذایی و دارو علیه ایران را تعدیل کرده است

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای- یک اطلاعیه صادر شده از جانب دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری امریکا بعضی تحریم ها در حوزه مواد غذایی و دارو علیه ایران را تعدیل کرده است.

وب پایگاه اینترنتی وزارت خزانه داری امریکا روز ۳ مرداد (۲۵جولای ۲۰۲۴) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که قانون تحریم های ایران را به روز رسانی کرده و در اثر این به روز رسانی صادرات بعضی محصولات کشاورزی، مواد غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی به ایران از شمول تحریم ها خارج شده است.

سند انتشار یافته از سوی وزارت خزانه داری امریکا می گوید اتباع امریکایی و غیر امریکایی و همچنین بانک ها می توانند در این حوزه ها با ایران تجارت کنند به شرط اینکه طرف معامله آنها با ایران اشخاص تحت تحریم نباشد.

سند انتشار یافته در وب پایگاه اینترنتی وزارت خزانه داری امریکا نشان می دهد وزارت خزانه داری آمریکا صدها بند به فهرست محصولات پزشکی که پیش از این، از مجوز صادرات به ایران برخوردار بودند، افزوده است.

 همچنین بعضی تجهیزات مثل الکتروکاردیوگرافی، الکتروآنسفالوگراف و دستگاه های دیالیز که تاکنون باید برای هر کدام مجوز گرفته می شد، از مجوز کلی برخوردار خواهند شد.

لازم به ذکر است براساس مجوز کلی موجود که اکتبر سال ۲۰۱۲ صادر شد، وزارت خزانه داری آمریکا فهرستی از تجهیزات و وسایل پزشکی ازجمله دستگاه های نوار قلب، دستگاه های نوار مغز و دستگاه های دیالیز را به همراه بعضی دیگر از تجهیزات به این فهرست اضافه کرد که بیمارستان ها، کلینیک ها و دیگر مراکز درمانی در ایران از آنها استفاده می کنند. وزارت خزانه داری آمریکا اکنون اعلام کرده است که این تجهیزات و وسایل پزشکی اکنون می تواند بدون تایید اولیه وزارت خزانه داری به ایران صادر شود.

دولت امریکا ادعا کرده است که این اقدام را به دلایل بشردوستانه انجام داده است.

دیوید کوهن معاون وزیر خزانه داری امریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در این باره گفته است: «هدف از این ابتکار گسترش مجوز عمومی صادرات تجهیزات پزشکی به ایران است که از یک محور مهم سیاست تحریم های ما حکایت دارد. ما ضمن ادامه تحریم های شدید علیه ایران مبادلات بشر دوستانه را تا زمانی که مشروع باشد، ادامه خواهیم داد».


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.