آمریکا تصمیم ندارد اجاره پایگاه ماناس را تمدید کند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،

سفیر واشنگتن در قرقیزستان اعلام نمود آمریکا برای تمدید اجاره پایگاه هوایی ماناس در این کشور پس از ژوییه سال ۲۰۲۴ میلادی، تاریخ اتمام توافق‌نامه آمریکا با قرقیزستان، تصمیمی نگرفته است.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا). به نقل از خبرگزاری شینهوا، پاملا اسپراتلن، سفیر آمریکا در قرقیزستان، در پاسخ به سوالات کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک گفت: آلمازبک آتمبایف، رییس‌جمهوری قرقیزستان تعهد خود را نسبت به دنبال نمودن مفاد توافق‌نامه موجود بین این کشور و آمریکا که تا تاریخ ژوییه سال ۲۰۲۴ معتبر بوده ابراز نموده است.

پایگاه ماناس که در فرودگاه بین‌المللی ماناس قرار گرفته از دسامبر سال ۲۰۰۱ میلادی فعالیت خود را آغاز نموده است. نیروهای ائتلاف تحت امر ناتو در افغانستان از این پایگاه برای پشتیبانی عملیات خود از وقت وقوع اتفاق یازده سپتامبر ۲۰۰۱ استفاده نموده‌اند.

آتامبایف نوامبر سال قبل میلادی پس از انتخابش به عنوان رییس جمهوری قرقیزستان عنوان نمود که آمریکا پس از پایان این توافق‌نامه باید بدون هیچ قید و شرطی این پایگاه را ترک کند.

سفیر آمریکا در قرقیزستان در پایان گفت که آمریکا با قرقیزستان درخصوص سرنوشت این پایگاه مذاکره خواهد نمود و افزود که این مسئله برای هر دو کشور حائز اهمیت است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.