آمریکا: حملات سایبری در عربستان زیر سر ایران است

۰۷م آذر ،

فاوانیوز: به نقل از‌ یکی از مقامات پیشین آمریکا که در حوزه‌ امنیت سایبر کار کرده است به باور ایالات متحده حمله‌ سایبری بزرگ به شرکت نفت دولتی عربستان و شرکت گاز قطر زیر سر ایران بوده است.

به گزارش فاوانیوز به نقل از تلنا، به نقل از‌ یکی از مقامات پیشین آمریکا که در حوزه‌ امنیت سایبر کار کرده است به باور ایالات متحده حمله‌ سایبری بزرگ به شرکت نفت دولتی عربستان و شرکت گاز قطر زیر سر ایران بوده است.

به گفته این مقام پیشین، لئون پانتا وزیر دفاع ایالات متحده نیز در سخنرانی مهم‌اش راجع به امنیت سایبری به طور تلویحی به تهران اخطار داد که واشنگتن آمادگی دارد که برای حفاظت از شبکه‌های رایانه‌ای ایالات متحده دست به عملیات بازدارنده بزند.

جیمز لویس که برای وزارت کشور و سایر سازمان‌های دولتی آمریکا در زمینه‌ امنیت ملی و امور سایبری کار کرده است می‌گوید سازمان‌های دولتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که ویروس شامون را ایران ساماندهی کرده است، ویروسی که ده‌ها هزار رایانه در شرکت نفت عربستانی آرامکو و شرکت گاز طبیعی راس‌گاز قطر را از کار انداخت.

به گفته‌ لویس که کارشناس ارشد مرکز بررسی‌های راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن است نظر مقامات آمریکا راجع به دست داشتن ایران در این حملات که در ماه اوت رخ داد “فراتر از سوظن” است و همچنین احتمال می‌دهند که حملات عدم‌خدمات‌دهی اخیر به رایانه‌های بعضی بانک‌های ایالات متحده نیز کار ایران باشد.

لویس به خبرگزاری ای‌اف‌پی گفت: به نوعی مطمئن شده‌اند که کار ایران بوده است.

لویس می‌گوید که به گزارش های اطلاعاتی مبنای این ادعا دسترسی نداشته است اما باورنکردنی است که حکومت ایران از عملیات سایبری بزرگی که از داخل این کشور سرچشمه گرفته باشد بی‌خبر بوده باشد.

لویس می‌گوید: چطور می‌توان مقدار بسیاری از پهنای‌باند را در ایران برای کاری مورد استفاده قرار داد و حکومت متوجه نشود، آن هم حکومتی که اینترنت را براساس اهداف سیاسی‌اش مورد پایش‌گری قرار می‌دهد؟

به گفته‌ لویس، مقامات حکومت ایالات متحده احتمال می‌دهند که ایران این حملات را به تلافی تحریم‌های که به رهبری ایالات متحده علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران اعمال شده و همچنین خرابکاری‌های سایبری مورد پشتیبانی واشنگتن انجام داده باشد.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا به شرط افشاء نشدن نام‌اش به ای‌اف‌پی گفت که اعتقاد بر آن است که در حملات سایبری به غول‌های نفتی خلیج فارس دولتی دست داشته است و تایید کرد که ایران مظنون اصلی است.

پانتا در سخنرانی‌ اخیرش برای اولین بار در ملاء عام از ویروس شامون نام برد و گفت که این ویروس فایل‌های بسیار مهمی را در حدود ۳۰ هزار رایانه‌ شرکت آرامکوی عربستان پاک کرد. آرامکو بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان است.

به گفته‌ پانتا، حمله‌ ویروسی به رایانه‌های راس‌گاز قطر که چند روز بعد صورت گرفت،”احتمالاً مخرب‌ترین حمله‌ای بود که تاکنون به بخش خصوصی صورت گرفته است.”
پانتا همچنین گفت که در هفته‌های اخیر بیگانه‌ها به کندوکاو در شبکه‌های حساس ایالات متحده دست زده‌اند و بعضی از شرکت‌های مالی بزرگ ایالات متحده دستخوش حمله عدم‌خدمات‌دهی شدند.

پانتا تاکید کرد که ایالات متحده نگران تهدیدات سایبری روسیه و چین است اما ایران هم در حال قابلیت‌سازی دیجیتالی است.

پانتا در همین سخنرانی که خطاب به مدیران شرکت‌ها بود اعلام کرد ایالات متحده قابلیت‌های خود برای ردگیری منشاء حملات دیجیتالی را افزایش داده است و ارتش برای حملات بازدارنده در فضای سایبر و به منظور حفاظت از شبکه‌های حیاتی آمادگی دارد.

لویس که مشاور امنیت سایبری دولت ایالات متحده است می‌گوید:بی آن که نامی ببرد در باره‌ اختلالاتی که در ماه قبل دیدیم انگشت اشاره‌اش بسیار به سوی ایران نزدیک بود. امیدوارم ایرانی‌ها متوجه این اخطار شده باشند.

لویس می‌گوید که ایران سریع‌تر از آن چه مقامات ایالات متحده پیش‌بینی می‌کردند قابلیت‌های خود در جنگ دیجیتالی را افزایش داده است هر چند که حمله به آرامکو عربستان چندان پیشرفته نبود.
نویسنده:عباس نشاط

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.