آمریکا خطاب به چین: از نفوذ خود بر روسیه برای اصرار به راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین استفاده کنید

ایالات متحده از چین خواست تا از نفوذ خود بر روسیه برای اصرار به راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین استفاده کند، اما کارشناسان عرصه سیاست تردید دارند که پکن از واشنگتن در این بن‌بست حمایت کند.

آمریکا خطاب به چین: از نفوذ خود بر روسیه برای اصرار به راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین استفاده کنید

به گزارش ممتاز نیوز،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر خارجه چین در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن اعلام کرد که پکن از تمام طرف‌های درگیر می‌خواهد که آرام باشند و از انجام اقداماتی که باعث افزایش تنش و بحران می‌شود، اجتناب کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد، بلینکن تاکید کرد که تنش‌ها باید کاهش یابد و در مورد خطرات امنیتی و اقتصادی ناشی از هرگونه تجاوز روسیه هشدار داد.

در همین حال ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی گفت که پیام‌های واشنگتن به پکن بسیار واضح بوده و افزود:‌ ما از پکن می‌خواهیم از نفوذ خود در مسکو برای تشویق دیپلماسی استفاده کند، چرا که اگر درگیری در اوکراین رخ دهد برای چین نیز خوب نخواهد بود. چنین اقداماتی بر اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد. اینها بر حوزه انرژی هم تاثیر می‌گذارند.

همچنین “ژانگ جون”، سفیر چین در سازمان ملل نیز گفته که یک آتش بس به افتخار المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن از امروز (جمعه) آغاز می‌شود.

وی در توئیتی نوشت:‌ بیایید از این فرصت برای ترویج صلح، همبستگی، همکاری و سایر ارزش‌های مشترک بین تمام بشریت استفاده کنیم تا جهان خود را به مکانی بهتر تبدیل کنیم.

در این میان،‌ دانیل راسل یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی در امور آسیا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما گفت، در حالیکه چین نمی‌تواند درباره احتمال وقوع درگیری روسیه با اوکراین پیش از بازی‌های المپیک زمستانی خوشحال باشد، وزیر خارجه چین از نگرانی‌های امنیتی مشروع روسیه به جای حمایت از بلینکن دفاع می‌کند.

وانگ با اشاره به گسترش ناتو در شرق اروپا، به بلینکن گفت که امنیت یک کشور نمی‌تواند به قیمت کشورهای دیگر باشد و امنیت منطقه را نمی‌توان با تقویت یا حتی گسترش بلوک‌های نظامی تضمین کرد.

درحالیکه تنش‌ها بین پکن و واشنگتن بر سر مسائل تجاری و حقوق بشری، ادعاهای سرزمینی و مالکیت تایوان شدت گرفته، چین روابطش را با مسکو تشدید کرده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.