آمریکا و روسیه “گام‌های قاطعانه” را کلید حل بحران قره‌باغ دانستند

۱۸م آذر ،

مقامات ارشد آمریکا، روسیه و فرانسه از دو کشور آذربایجان و ارمنستان خواستند که برای خاتمه دادن به کشمکش بر سر منطقه ناگورنو-قره‌باغ “گام‌های قاطعانه” بردارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، این درخواست به تازگی از سوی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و برنارد کازونوو، نماینده فرانسه در امور اروپا اعلام شده است.

این مقامات در دیداری در سازمان امنیت و همکاری اتحادیه اروپا (OSCE) در دوبلین ایرلند گردهم آمدند تا دربارهٔ طرح‌هایی برای تقویت ظرفیت این گروه بحث کنند؛ طرح‌هایی که امنیت همه گیر را در اورآسیا ارتقا می‌دهد.

آنها اظهار کردند طرفین درگیر در ماجرای قره‌باغ به جای جستجو برای یافتن توافقی برپایه درک متقابل در اکثر اوقات در فرآیند مذاکره منافع یک جانبه را در نظر گرفته‌اند.

آنها اخطار دادند: ما با تایید کاهش تنش‌ها در خطوط ارتباطی و مرز دو کشور، به طرفین یادآوری می‌کنیم که به معاهده آتش بس سال ۱۹۹۴ پایبند باشند، زیرا استفاده از نیروهای ارتش این کشمکش را رفع نخواهد کرد. ما به طرفین تاکید می‌کنیم که از اعمال و بیاناتی که احساس دشمنی را در میان مردم افزایش می‌دهند اجتناب کنند؛ اقداماتی که در ماه‌های اخیر سبب افزایش تنش‌ها شده است.

قره‌باغ در جمهوری آذربایجان واقع‌ شده اما از زمانی که جنگ جدایی طلبانه در سال ۱۹۸۸ درگرفت تحت کنترل ارتش و نیروهای قومی ارمنی درآمد.

این دو کشور واقع در جنوب قفقاز در سال ۱۹۹۴ یک موافقتنامه آتش بس امضا کردند، اما کشمکش‌ها علیرغم میانجیگری مداوم گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا همچنان ادامه دارد.

این کشورها با استقبال از آمادگی وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان برای دیدار مشترک با روسای این گروه در ابتدای سال ۲۰۲۴، خواستار تداوم گفت‌وگوها در مورد این کشمکش شدند.

آنها افزودند: ما آماده‌ایم هر آنچه را که می‌توانیم برای کمک به طرفین انجام دهیم، اما مسئولیت خاتمه دادن به کشمکش ناگورنو- قره‌باغ بر دوش آنهاست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.