آمریکا چگونه از اختلاف های نفت آلود ایران و عربستان، ماهی می گیرد؟

آذرجزایری: ایران و عربستان دو عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت هستند که اگرچه نام اولین و دومین صادرکننده نفت این سازمان را یدک می کشند و این لقب آنها را در راستای ایجاد اتحاد بیشتر میان اعضا متعهد تر می کند اما این دو کشور طی سالهای گذشه تنها سعی داشته اند تا با مخالفت با یکدیگر قدرت خود را به رخ دیگر بکشند.
اغلب کارشناسان انرژی نیز بر این تحلیل اتفاق نظر دارند که آمریکا با ایجاد اختلاف در میان اعضای اوپک سعی دارد از اتحاد بیشتر میان صادرکنندگان نفت جلوگیری کند تا در این میان همه چیز به نفع این کشور تمام شود.
اما در این شرایط که عربستان و ایران با مخالفت های پی درپی با یکدیگر سعی می کنند قدرت نمایی کنند آمریکا تولید نفت خود را به ۶ میلیون بشکه در روز رسانده که به گفته کارشناسان این رکوردی بی سابقه برای این کشور تلقی می شود.
تقریبا یکسال پیش بود که اختلاف های ایران و عربستان به صورت علنی بروز کرد. تا پیش از آن این دو کشور سعی می کردند اختلافات خود را در قالب نظرات کارشناسی به رخ یکدیگر بکشند اما سال گذشته با حضور علی آبادی، در نشست اوپک به عنوان سرپرست وزارت نفت ایران بر سر حفظ تولید و یا افزایش آن، اختلاف دو کشور بروز کرد.
اگرچه در نهایت ایران پیروز این میدان بود اما همین اتفاق باعث شد مقبولیت ایران در میان مصرف کنندگان نفت کاهش یابد و در اصل این عربستان باشد که برنده این میدان تلقی شود. برخی معتقد بودند مسوولان ریاض با توجه به اظهارنظر قبلی مسوولان نفتی ایران سیاست تهران را حدس زده بودند و برهمین اساس با مخالفت سعی کرده اند از مقبولیت ایران بکاهند در صورتیکه تمایل عربستان هم به سمت حفظ تولید بوده است.
به هرحال در آنزمان اختلاف ها نماد علنی پیدا کرد و از آنزمان عربستان به راحتی از تامین نفت ایران در بازار و حمایت از تحریم نفتی ایران خبرداد.
از آنروز عربستان به عنوان یکی از حامیان اصلی تحریم نفتی ایران تلقی می شود و این آمریکاست که از این اختلاف ها سود می برد.
چراکه تا پیش از آن اگرچه آمریکا سعی داشت ایران را مورد تحریم نفتی قار بدهد اما اروپا به دلیل نگرانی از ایجاد بحران نفتی در جهان از گرفتن چنین تصمیمی خودداری می کرد اما به نظر می رسد حمایت های عربستان از این طرح پشتوانه ای برای گسترش تحریم نفتی ایران شد.
چهارشنبه این هفته بازهم اختلافات عربستان و ایران سرباز خواهد کرد و اینبار به نام رقابتی برای دبیرکلی،قدرت نمایی خواهند کرد.
اما از همین امروز مشخص است که ایران در تلاش است تا قدرت اوپک را به دست ریاض ها ندهد چراکه این کشور با حمایت های بی دریغش از آمریکا و مصرف کنندگان می تواند سیاست های این سازمان را به سمت منحل شدن اوپک پیش ببرد.
دراین بین به نظر می رسد ایران با اعلام نامزدی برای دبیرکلی اوپک سعی دارد به طور غیر مستقیم از دبیرکلی عراق حمایت کند اما نباید فراموش کرد عربستان رقیب جدی است و البته اکوادور نیز تلاش دارد این جایگاه را تصرف کند.
باید دید در نشست چهارشنبه اوپک چه اتفاقی خواهد افتاد اما قطعا هر چه باشد به افزایش اختلاف های ایران و عربستان منجر خواهد شد. درحالیکه برنده این بازی آمریکاست.
براساس این گزارش، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است با جهش تولید نفت خام در ایالت های داکوتای شمالی و تگزاس، تولید نفت خام این کشور برای نخستین بار در ۱۴ سال گذشته، در سه ماه نخست سال جاری میلادی مرز ۶ میلیون بشکه را پشت سر گذاشت.
طبق اعلام اداره یاد شده، سه ماه پایانی سال ۱۹۹۸ میلادی آخرین باری بود که تولید نفت آمریکا از مرز ۶ میلیون بشکه فراتر رفت.
این اداره اعلام کرد: رشد ۶ درصدی تولید نفت آمریکا از اکتبر ۲۰۱۱ تا مارس ۲۰۱۲، به طور عمده ناشی از افزایش تولید این کالا در ایالت های داکوتای شمالی و تگزاس و همچنین مناطقی از خلیج مکزیک بوده است.
/۳۱۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.