آموزش‌های فیلمسازی اصغر فرهادی: درباره تئاتر، فیلمبرداری و… پروژه تازه‌اش: اگر جدایی فیلم تلخی است، به خاطر نگاه من است، کاش می‌توانستم عوض‌اش کنم

«اصغر فرهادی»، کارگردان برنده‌‌ی اسکار با حضور در کلاس کارگردانی جشنواره فیلم زوریخ، از سبک کارگردانی‌، بازیگری و پروژه‌ بعدی‌اش صحبت کرد.

به گزارش کافه سینما به نقل از ایسنا، فرهادی به مخاطبانش در این کارگاه آموزشی گفت، کارگردانی را از ۱۳ سالگی و پیش از آنکه برای تحصیل در رشته‌ تئاتر وارد دانشگاه شود، آغاز کرده است.

خالق «جدایی نادر از سیمین» افزود: اگرچه بجای پرداختن به تئاتر‌، دوست داشتم فیلم بسازم،‌ اما خوشحالم که از آنجا شروع کردم. از طریق تئاتر بود که با آثار تراژدیک و درام آشنا شدم.

این کارگردان ایرانی درباره‌ چهره‌های شاخص و الهام‌بخش زندگی حرفه‌ایش گفت: در زمان تحصیل در دانشگاه و اندکی پس از آن فیلم‌های «اینگمار برگمن» و «کریستوف کیشلوفسکی» را دنبال می‌کردم اما به‌طور خاص تحت تاثیر کارگردانان ایتالیایی چون «ویتوریو دسیکا» و «فدریکو فلینی» بودم.

فرهادی درباره‌ چگونگی فیلم‌‌سازیش گفت: گاهی نمی‌دانم ایده‌ها از کجا به ذهنم می‌رسند‌، اما وقتی می‌آیند خیلی جدی دنبال‌شان می‌کنم. دانستن اینکه افکار چگونه به ذهنت می‌رسند‌، خیلی دشوار است. فکر کردن راجع به یک پروژه خیلی زمان‌بر است‌، اما وقتی شروع به نوشتن می‌کنم از صبح تا شب می‌نویسم. برای نوشتن فیلمنامه «درباره الی» هشت ماه وقت صرف کردم.

وی در پاسخ به اینکه آیا «جدایی نادر از سیمین» سندی دال بر جامعه ایرانی محسوب می‌شود گفت: درباره ساخت این فیلم نمی‌توانم چیزی بگویم. شما باید تصمیم بگیرید که این فیلم درباره چه ساخته شده است، اما این یک فیلم نمادین نیست، بلکه یک سبک واقع‌گرایانه دارد.

کارگردان «چهارشنبه سوری» پس از آن درباره‌‌ی نگاهش به فن فیلم‌برداری گفت: می‌خواهم وانمود کنم که اصلا دوربینی وجود ندارد. بنابراین دوربین تنها وقتی حرکت می‌کند که بازیگران حرکت می‌کنند و فقط هنرپیشگان را دنبال می‌کند. در «جدایی نادر از سیمین» دوربین عنصری است که بعدا اضافه شده و به قضاوت نمی‌نشیند. دوربین باید متناسب با هر بازیگر عمل کند.

اصغر فرهادی که همواره خواهان نکته‌سنج بودن مخاطب در فیلم‌هایش بوده است افزود: در زمان تماشای یک فیلم این بسیار مهم است که فکر نکنیم که این اثر نماینده‌ی تمام آن کشور است. ایران ۷۰ میلیون جمعیت دارد، در نتیجه فیلم من لزوما تمام کشورم را به تصویر نمی‌کشد. طبقات مختلف، تفکرات مختلف و تفاوت‌های فراوانی در یک کشور وجود دارد.

در این لحظه یکی از مخاطبان حاضر در این نشست با اشاره به اینکه «جدایی نادر از سیمین» فیلم تلخی بوده است، از فرهادی پرسید آیا آیا این نگاه تعمدی بوده است؟ وی گفت: نمی‌دانم چرا این به یک بحث تبدیل شده است، من همیشه این طور نوشته‌ام. فکر می‌کنم این انعکاسی از شخصیت من باشد. ای کاش می‌توانستم آن را عوض کنم. اما در عین حال، اگر در اولین نگاه فیلم غمگین به نظر می‌رسد، نکته‌ مهم آن است که پس از تماشای آن درباره‌اش فکر کنید و به دنبال پاسخ آن باشید.

اصغر فرهادی که استاد گرفتن بازی‌های تکان‌دهنده از بازیگرانش است، درباره‌ آشنایی با «پیمان معادی» ـ بازیگر نقش اول فیلم «جدایی» و نقش مکمل «درباره الی» ـ گفت که همسایه بوده‌اند و در یک میهمانی با هم آشنا شدند. «وقتی او را دیدم، فهمیدم که یک بازیگر است.»

این کارگردان برنده‌ی اسکار در حال حاضر بر روی پروژه‌ فیلم جدیدش که نام قطعی برای آن انتخاب نشده کار می‌کند. او در این پروژه‌ی درام که در پاریس فیلمبرداری می‌شود،‌ علاوه‌ بر «طاهر رحیم» و «برنیس بژو» از یک بازیگر توانمند ایرانی نیز بازی می‌گیرد. (علی مصفا)

اصغر فرهادی در پایان گفت: من به سبک خودم این فیلم را می‌سازم، دو یا سه هفته به آغاز فیلمبرداری آن مانده و من حس بسیار خوبی نسبت به این پروژه دارم.

Tags:


کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.