آموزش مراقبت از سلامت آسان ترین راه در بهبود کیفیت زندگی

۰۸م آذر ،

دکتر مرندی در اولین کنگره آموزش بیمار عنوان کرد:

در تمام راهبردهای سلامت هدف اصلی ارتقاء سلامت جامعه و بهبود کیفیت زندگی مردم است که آسان ترین و کم هزینه ترین راه آموزش به عامه مردم و به طور کلی آموزش به بیماران است.

دکتر علی رضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اولین کنگره آموزش بیمار گفت: سلامت نیاز به آموزش های آگاهانه دارد و سواد سلامت است که انسان را در حفظ ارتقاء سلامت کمک می کند.

وی اذعان داشت: بیماران از همه اشخاص جامعه آموزش پذیرترند چرا که یک بار سلامتی خود را از دست داده اند و تشنه حفظ باقی سلامتی خود می باشند.

وی افزود:آموزش بیماران خصوصاً اشخاص مبتلا به بیماری های مزمن سبب کاهش نیازهای تشخیصی و کاهش هزینه ها و نیز تصمیم گیری آسان تر بیمار می گردد که لازم است در این رابطه مطالب مستندی در اختیار مردم گذاشته شود.

وی تصریح کرد: اساس سلامت جامعه بر عهده پزشکان است چرا که به غیر از پزشک کسی در زمینه سلامت درس نخوانده است، بنابراین وظیفه اصلی بر دوش پزشکان خواهد بود.

وی یادآور شد: مطالعات دهه ۷۰ (۱۹۷۰) به بعد نشان داد، که نقش پزشکی مدرن در ارتقاء سلامت جامعه کم است و تکیه بر اصلاح سبک زندگی و آموزش ها در خصوص ارتقاء سطح سلامت بسیار موثر است.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد که پزشکی مدرن کمتر از ۴ درصد در ارتقاء سطح سلامت جامعه نقش دارد و آموزش مردم موثر تر خواهد بود.

وی عنوان کرد: آموزش مراقبت از سلامت سبب می گردد مردم از بیماری های خود پیشگیری و در صورت ابتلا بدانند چگونه با آن روبرو شوند که در این صورت ما شاهد کاهش هزینه ها خواهیم بود.

مرندی خاطر نشان کرد: توسعه برنامه های مراقبت از سلامت خود نیازمند توسعه ساختاری و اجرایی آموزش سلامت در کشور است که هر چقدر روی آموزش سلامت سرمایه گذاری شود باز هم کم است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.