آموزش مراقبت از معلولین به خانواده ها از اهم وظایف بهزیستی است

۰۲خردادماه،

یکی از مسائلی که سازمان بهزیستی کشور به آن توجه بسیاری نشان داده است آموزش خانواده ها برای نگهداری بهتر از معلولین است.

دکتر رضایی، مدیر کل مراکز نگهداری، توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  در خصوص وظایف و خدمات این سازمان گفت: سازمان بهزیستی در اقدامات اولیه پس از بروز حوادث و اتفاقاتی که منجر به آسیب نخاعی می گردد نمی تواند نقش ایفا کند، مهم ترین وظیفه این بخش توانبخشی به بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی است که پس از گذشت مدتی ضرورت پیدا می کند.

وی افزود: آموزش از دیگر وظایف بخش توانبخشی سازمان بهزیستی است طبیعی است که خانواده ای فاقد، آموزش نمی توانند مراقبت های مناسب را از بیماران ضایعه نخاعی داشته باشند و طبیعتاً با مراقبت نادرست شخص ممکن است پس از مدتی دچار بیماری های دیگر مثل بیماری های کلیوی و مجاری ادراری ، رخم بستر و بیماری هایی از این دست شود.

رضایی تصریح کرد: سازمان بهزیستی با ایجاد مراکز توانبخشی و ارائه خدمات مختلف به دنبال رفع نیازهای این قشر از بیماران است و در کنار این خدمت متخصصان ما تلاش می کنند مانع از بروز اتفاقاتی مثل سفتی عضلات بیماران شوند.

وی در خصوص هزینه های نگهداری از این بیماران بیان داشت: هزینه های نگهداری از بیماران برآورده شده و بخشی از این هزینه ها به صورت یارانه به مراکز نگهداری ارائه می گردد بیشتر مراکز در سراسر کشور غیر دولتی می باشند و در واقع بازوان اجرایی سازمان بهزیستی در ای امر بخش های غیر دولتی تشکیل می دهند.

وی افزود: در سال جاری ۶۸۰ هزار تومان هزینه برای هر فرد در نظر گرفته شده است که از این مقدار که بسته به نوع محل متفاوت است ۲۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه به مراکز نگهداری از معلولین پرداخت می گردد.

مدیر کل مراکز توانبخشی بهزیستی همچنین از پرداخت مستمری به اشخاص معلول خبر داد و گفت: ۲۱۹ هزار نفر در حوزه توانبخشی مستمری بگیر می باشند که ماهانه بر اساس بعد خانواده های آنها رقمی حدود ۴۳ تا ۶۰ هزار تومان به خانوارهای این اشخاص تعلق می گیرد.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: هزینه پرستاری نیز که حدود ۸۰ هزار تومان در ماه است به خانواده هایی که از اشخاص معلول نگهداری می کنند تعلق می گیرد که فقط به عنوان یک کمک هزینه است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.