آموزش و تولید جزو برنامه های جدی ما در ادبیات نمایشی است

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از سینما پرس در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

قادر آشنا در سیزدهمین کارگاه چهارفصل تئاتر ایران:

سینما پرس-گروه هفت هنر/ مدیرکل هنرهای نمایشی معتقد است آموزش و تولید، جزو برنامه های جدی در ادبیات نمایشی است که هم اکنون توسط سه گروه درحال بررسی است تا پایان سال مانیفستی دانشگاهی که iبه آن نیاز داریم، فراهم شود.

به گزارش تفسیری سینما پرس، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست سیزدهمین کارگاه عملی پروژه چهارفصل تئاتر ایران گفت: صمیمانه از حسین پارسایی و ایوب آقاخانی iبه عنوان بانی این پروژه و همه کسانی که برای این امر زحمت کشیده اند تشکر می نمایم.
وی در ادامه افزود: این مطلوب نمی باش که می بینیم ایران با قدمت کهن خود آنقدر نمایشنامه نویس ندارد که در قفسه کتاب ۲۰ نمایشنامه ایرانی از بیست نویسنده وجود داشته باشد تا بتوانیم کار کنیم. برای من اصالت اولیت دارد و باید نمایشنامه نویسی بومی را تقویت کنیم.
آشنا خاطرنشان نمود: من iبه عنوان مدیر تئاتر کشور iبه دنبال بیلان کاری نمی باشم و اگر بین برگزاری جشنوارهها، فصلنامه ها، برنامه های تئاتر خیابانی، تعزیه، عروسکی و . . . قرا باشد فقط یک مورد را انتخاب کنم در تعزیه iبه دنبال تقویت نسخ متعدد و در تئاتر iبه دنبال نمایشنامه ها هستم و سبب اینکه چرا نمایشنامه نویس کم داریم؟
وی گفت: اولین اولویت من نیاز ادبیات نمایشی و چهارفصل دائمی تئاتر است و ایوب آقاخانی با انگیزه و خوش آتیه است؛ انگیزه برای این امر بسیار مهم است که ایشان دارد و با فراز و فرودها و نامهربانی ها می سازد.
هر کس در ایران نام نشانی در ادبیات نمایشی و رمان و . . . دارد با سختی iبه این مرحله رسیده است و با دنیای رفاه و آسایش iبه این مقام نرسیده است.
به نظر من اگر ایوب آقاخانی حتی ده نمایشنامه نویس خوب تعلیم دهد کافی است که نمایشنامه های ایشان iبهترین باشد و همه متقاضی آن باشند و این برای ما ارزشمند است.
مدیرکل هنرهای نمایشی اضافه نمود: من با گردشی شدن چهارفصل نیز موافقم که iبه صورت دوره ای در تبریز، ایلام، رشت و سایر شهرهای کشور برگزار شود و ما نیز آمادگی آن را داریم.
اما باید iبه نکته ای توجه کنیم که هرچه بیاموزیم باز هم در نقطه آغاز هستیم؛ چراکه پیشرفت علم سریع تر است.
برای من ایرانی زیبنده نمی باش که ما حداقل هزار کتاب نمایشنامه از نمایشنامه نویسان خوب نداشته باشیم و بدتر از آن اینکه آنها را iبه زبانهای دیگر ترجمه نکرده باشیم.
آشنا گفت: در بحث اجرای عمومی بسیار عجله نگنید؛ چراکه یک فرآیند دارد و همین کاری که شما انجام می دهید نیز چهار سال زمان برده تا iبه این مرحله رسیده است، برای ما تربیت نماشنامه نویس و تولید نمایشنامه در اولویت جدی قرار دارد و iبه همین سبب نیز تشکیل بنیاد نمایشنامه نویسی یکی از ضروریات بود که محقق شد.
من از استان آمده ام و مشکلات استانها را iبه خوبی می دانم ؛ امیدوارم تئاتر جایگاه خوبی پیدا کند و امیدوارم iبه جایی برسیم که حضور ما در جشنواره ها iبه سبب آموختن و آموخته شدن باشد و تئاتری را تولید کنیم که برای کشورمان مفید باشد.
وی خاطرنشان نمود: اگر شرکت نمایندگان جشنواره iبه خاطر خود جشنواره حضور پیدا نموده باشند و سببشان گرفتن اجرای عمومی نباشد باید امکان اجرای عمومی در طی سال برایشان فراهم شود.
گله دارزاده مدیرعامل انجمن نمایش کشور نیز بعد از صحبتهای مدیرکل امور هنرهای نمایشی گفت:
بیشترین پرسشی که همواره بین هنرمندان مطرح می گردد این است که متن خوب سراغ داری؟ و این نشان دهنده نیاز ما iبه نمایشنامه است.
به اعتقاد من نمایشنامه حتی از روزنامه هم بیشتر خوانده می گردد و حتی اگر چاپ نشود اجرا می گردد و iبه تعداد اجراها و تماشاگران معرفی و خوانده می گردد.
وی افزود: این نمایشنامه که آنقدر خوانده می گردد و مورد توجه مردم قرار می گیرد نشان می دهد که چقدر وظیفه نویسنده سنگین است.
من نمایشنامه های بسیاری خوانده ام و فکر می نمایم گاهی این متن و قصه چقدر ضرورت دارد و کاش سوژه ای را انتخاب می نمودند که با هر بار خواندن و اجرا یک اتفاق خوب و مبارک باشد.
به نظر من نمایشنامه بسیار تاثیرگذار است و می تواند مطالعه کم را جبران کند و درحقیقت عرض زندگی را بسیار کند.
مدیرعامل انجمن نمایش کشور گفت: امیدوارم نویسندگان iبه این نکته فکر نمایند که می توانند برآیند مطالعات یک ساله خود را ظرف یک ساعت اجرای یک نمایشنامه iبه مخاطب انتقال دهند.
مهمتر اینکه نمایشنامه ما باید اجرا شود و کسب امتیاز اجرا متعلق iبه نمایشنامه خوب است، بعلاوه اینکه نمایشنامه نویسی که نتواند در تعامل گروه قرار گیرد ؛ هنوز نقص دارد و می بایست این نقص برطرف شود تا اثر او معرفی شود.

انتهای پیام/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۰۶۸


شبکه خبری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.