آنفلوانزای مرگبار پرندگان در چین در حال گسترش است، اما چگونه؟

۲۹فروردین۱۳،
ممتاز نیوز: تقریبا ۳ هفته پس از شناسایی نوع تازهی از ویروس آنفلوانزای پرندگان در چین کارشناسان هنوز متحیرند که این ویروس چگونه در حال آلوده کردن مردمی است که به نظر هیچ ارتباطی را با پرندگان نداشته‌اند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس، در حالیکه این سوال بزرگی برای محققان است در عین حال به نظر نمی‌رسد که این ویروس از انسان به انسان منتقل شود.

این عدم قطعیت به چالش های دولت چین در تلاش برای کنترل گسترش H5N9 که تاکنون به مرگ ۱۷ نفر و بیماری ۷۰ تن دیگر منجر شده است می‌افزاید.

تئوری‌های مختلفی در مورد نحوه انتشار یافتن این ویروس مطرح شده است از نحوه کشتار پرندگان در بازارها تا دفعیات آلوده پرندگان مهاجر در هر حال شناسایی شیوه گسترش ویروس H7N9 یکی از اهداف کلیدی کارشناسان بین‌المللی و چینی با همکاری سازمان بهداشت جهانی است.

هلن یو،سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در چین اعلام کرده که کارشناسان این سازمان پنجشنبه وارد چین شده‌اند تا به بازدید از آزمایشگاهها و مناطق آلوده در پکن و شانگهای بپردازند.

چین در ۳۱ مارس اولین موارد ابتلا را گزارش داد که نگرانی‌های بین‌المللی بسیاری را سبب شد چرا که این اولین بار بود که ویروس H5N9 به انسان منتقل شده بود. کارشناسان نگرانند که این ویروس به شیوه‌ای که به راحتی میان انسانهای انتقال یابد جهش یابد اما تاکنون نشانه‌ای از این اتفاق یافته نشده است.

با این حال با افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس در حدود ۴۰ درصد موارد بیماران ظاهراً هیچ تماسی را با پرندگان نداشته‌اند که شناسایی ماهیت ویروس را بسیار سخت می کند.

یکی از تئوری های قوی مقامهای چینی انتشار یافتن ویروس از طریق بازارهای پرندگان زنده در شهرهای بزرگ است که در آن پرندگان پس از خرید سربریده و پرکنده می‌شوند. فروشندگان پس از سر بریدن آنها را در آب گرم فرو می‌برند و در دستگاههای می‌اندازند که با چرخش سریع پرهای پرنده را می‌کند و این کار سبب ایجاد محیطی بسیار آلوده می‌شود که می‌تواند مهمترین عامل انتشار یافتن ویروس باشد.

همچنین مهاجرت پرندگانی که از روی خانه‌ها و باغهای مردم به سمت شمال پرواز می کنند می‌تواند عامل دیگری برای انتشار یافتن ویروس باشد.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.