آنچه مادران باید از زردی نوزادان بدانند

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز به پرسش ما دکتر هادی سمایی، فوق تخصص نوزادان پاسخ می‌دهد.

زردی در یک کودک سالم زمانی اتفاق می‌افتد که سطح «بیلی‌روبین» در خون بالا می‌رود. بیلی‌روبین ماده شیمیایی است که در اثر تخریب طبیعی سلول‌های قرمز پیر تولید می‌شود. ن

وزادان سطح بیلی‌روبین بالاتری دارند؛ چون تعداد گلبول‌های قرمز حامل اکسیژن در آنها زیادتر است و کبد جوان آنها نمی‌تواند بیلی‌روبین اضافی را متابولیزه کند.

هر چه سطح بیلی‌روبین از سطح نرمال بالاتر می‌رود، زردی از سر به پایین به سمت گردن و سپس به قفسه سینه پیش می‌رود تا این‌که در موارد شدید در نهایت به پنجه پا می‌رسد.

البته معمولا خطری برای سلامت شیرخواران سالم و رسیده (۹ ماهه متولد شده) محسوب نمی‌شود.

باورهای غلطی وجود دارد که پدر و مادرها کارهایی را برای درمان زردی نوزاد خود انجام می‌دهند که یا نوزاد خوب می‌شود یا حال او به وخامت می‌رود؛ یکی ازاین باورهای غلط؛ رژیم مادر است.

مادر از موادی استفاده کند که گرمی یا سردی باشد، آیا گرمی زردی را تشدید می‌کند؟ باید بگوییم میزان گرمی تأثیر چندانی در درمان زردی نوزاد ندارد و مادر باید غذای روزانه را بخورد. برخی از مادران تصور می‌کنند، اگر بچه زردی دارد او را زیر مهتابی بگذارند.

گذاشتن بچه در زیر لامپ مهتابی معمولی، بسیار مضر است. اگر نوزاد بدون لباس باشد ممکن است سرما بخورد و اگر لباس داشته باشد نور از لباس عبور نمی‌کند.

برخی نیز می‌گویند برای درمان زردی، آب قند به نوزاد بدهیم. بهتر است بدانید که دادن آب قند یا نبات نه‌تنها زردی را کم نمی‌کند، بلکه تشدید هم می‌کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.