آنگاه که از حضور در پارک پشیمان می‌شویم

۲۱اردیبهشت،
ممتاز نیوز : با افزایش روزافزون زندگی آپارتمان‌نشینی، جایگاه پارک و فضای سبز بیش از هر وقت دیگری در زندگیمان نمود پیدا می‌کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خورشید ؛ وجود پارک‌ها یا همان بوستان ها در مناطق مختلف شهری  از  ملزومات  مؤثر و مفید شهرداری است، تا برای ساعاتی اشخاص امکان رهایی از زندگی مدرن شهری و چهاردیواری‌های تنگ و فرهنگ خشک آپارتمان‌نشینی را پیدا کنند. اما متأسفانه نبودن دقت در نوع ارائه این تفریحات و فضا سازی برای استفاده از آنان با توجه به بافت فرهنگی جامعه ایرانی ،زمینه را برای رشد فرهنگ ورزش و تفریح  بدون فرهنگ دینی فراهم کرده است.

پایتخت‌نشینان در فرصت مغتنمی که به‌دست می‌آورند تا سری به فضای سبز و پارک‌ها بزنند و حال و هوایی تازه کنند مشکلات و بی‌بند و باری‌های بسیار بسیار این مکان‌های تفریحی این شهروندان را از این کرده خود پشیمان می‌کند.

در این بین بسیاری از خانواده‌ها که برای تفریح و کسب آرامش راهی این پارک‌ها و مکان‌های تفریحی داخل و خارج از شهر خود می‌شوند با وجود صحنه‌های نه‌چندان زیبنده‌ای که داخل این پارک‌ها رخ می‌دهد کمتر از قبل راغب می باشند تا خانواده خود را به چنین مکان‌هایی بیاورند.

 کشیدن سیگار و قلیان
متأسفانه پارک‌های پایتخت این روزها مهمانی تازه و البته پر و پا قرص نیز در خود می‌بیند. قلیان‌ها همگام با جوانان و نوجوانان این روزها حضور پر رنگی در پارک‌های شهری دارند. این درحالی است که بسیاری از مردم برای استفاده از فضای پارک‌ها کودکان و خانواده خود را راهی پارک‌ها می‌کنند اما بروز چنین تخلفاتی درنهایت این اشخاص را پشیمان می‌کند.

عادت دیگری که در پارک‌های پایتخت می‌توان یافت کرد، سیگار و قلیان کشیدن بانوان است. این امر بسیار زننده و به دور از شأن بانوان ایرانی درحالی طی چند سال اخیر در پارک‌ها باب شده است که تا پیش از این تنها در منازل و در خفا معدود زنان و دختران این عمل را انجام می‌دادند.

 فروش مواد
پارک‌ها جدا از دکه‌های اغذیه و درخت و گل و سبزه‌ها در بسیاری از موارد از وجود موادفروشانی که مدت‌هاست بدون دادن مالیاتی برای خود دکان سیاری تشکیل داده‌اند، در عذاب به‌سر می‌برند. مواد فروشانی که زن و مرد هم ندارند و در جای‌جای پارک‌ها به وفور یافت می‌شوند تا در این بین با فریب دادن پسران و دختران جوان از آنها برای خود طعمه‌های پول‌ساز بسازند.طعمه‌هایی که با اولین مصرف برای همیشه مشتری این مواددفروشان می‌شوند و در مدت زمان کوتاهی خود نیز به یکی از این موادفروشان تبدیل می‌شوند.

 موتورسواری در پارک
یکی دیگر از رفتارهای نا‌هنجاری که در پارک‌ها ملاحظه می‌شود، موتورسواری و نمایش با موتور است که بیشتر در مناطق پایین‌شهر قابل رؤیت است. موتورسواران با وجود موانعی که در ابتدای پارک‌ها رودرروی آنها قرار دارد، بازهم بدون هیچ ابایی وارد پارک‌ها می‌شوند تا سبب برهم خوردن آسایش بسیاری از شهروندان داخل پارک شوند و جدا از آرامش امنیت این اشخاص را هم تهدید کنند.

همچنین مزاحمت‌های موجود در پارک به‌خصوص در ساعات پایانی شب‌ها از دیگر رفتارهای ناهنجار داخل پارک‌ها به‌حساب می‌آید.این پدیده بسیار رایج شده در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از شهروندان با گله مندی از این نوع مزاحمت‌ها خواستار برخورد قاطع پلیس با این اشخاص شده اند. اشخاصی که از خلوتی و گاهی تاریکی پارک‌ها برای ایجاد مزاحمت برای دختران و حتی زنان تنها استفاده می‌کنند تا به اهداف شوم خود دست یابند.

 خلوتگاهی برای پسران و دختران
حضور بی‌مهار دختران و پسران در پارک‌ها و خیابان‌ها و معاشرت‌های نامتعارف آنان در انظار عمومی هم از دیگر رفتارهای ناهنجار موجود در این مکان‌هاست. دختران و پسرانی که بهترین مکان برای اختلاط را پارک و جنگل‌های اطراف شهر می‌دانند تا ساعاتی را بدون کوچک‌ترین مزاحمی بتوانند با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

با این حال طرح نظارت بر پارک‌ها که سالیان قبل از سوی پلیس پایتخت بارها اتفاق افتاده است هرچند مقطعی جوابگو بوده است اما متأسفانه پس از مدتی که قطع می‌شود بازهم شاهد ادامه این ناهنجاری‌ها هستیم.

در چنین شرایطی باید فکر و طرحی اساسی ارائه شود. اگر شهرداری تهران فضای سبز برای نشاط خانواده‌ها فراهم می‌کند باید در کنار آن نیز امنیت لازم را همراه با پلیس پارک فراهم کند.

ایجاد فضایی به‌دور از هرگونه امنیت اجتماعی نیاز جامعه نیست. پارک‌هایی که بیشترین فضای آن در تاریکی مطلق بوده و جایی برای اشخاص سودجو است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.