آنگ سان سوچی مسئول کمیته تحقیق در مورد سرکوب‌ معترضان یک معدن مس در میانمار شد

۱۲م آذر ،

AFP0-1.jpeg

آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان میانمار بنابر اعلام دفتر ریاست جمهوری این کشور، ریاست تحقیقات در خصوص سرکوب اعتراضات نسبت به یک پروژه توسعه یک معدن مس را که در نهایت آینده این پروژه را تعیین خواهد کرد، به عهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، به نقل از دفتر ریاست جمهوری میانمار، یک کمیسیون غیرپارلمانی متشکل از ۳۰ عضو به انجام تحقیقات در خصوص مسائل زیست محیطی و اجتماعی که عامل اعتراض‌های اخیر بوده خواهد پرداخت. از جمله دلایل این اعتراض‌ها تصرف گسترده املاک به منظور توسعه این معدن بوده است.

آنگ سان سوچی به دنبال میانجی‌گری به منظور پایان دادن به مناقشه پروژه معدن مس در شهر “مونیوا” در شمال میانمار بوده است.

در جریان اعتراضات علیه این معدن ده‌ها تن از روستاییان و راهبان طی سرکوب شدید توسط نیروهای پلیس ضد شورش زخمی شدند. این سرکوب از زمان روی کار آمدن تین سین طی سال قبل میلادی تاکنون شدیدترین سرکوب در میانمار بوده است.

تصاویر انتشار یافته از زخمی‌های اعتراضات که شامل سوختگی‌های شدید نیز بوده‌اند سبب اعتراضات شدید در سراسر این کشور شده است و یادآور تاکتیک‌های امنیتی دوران قدرت خونتای نظامی در این کشور بوده‌اند.

وب پایگاه اینترنتی دفتر ریاست جمهوری میانمار اواخر روز شنبه بیانیه‌ای را با امضای تین سین منتشر کرد که در آن تاکید شده است این کمیسیون به انجام تحقیقات در خصوص حقایق حمله پیش از بامداد نیروهای پلیس ضد شورش خواهد پرداخت و تعیین خواهد کرد که آیا این پروژه معدن مس مطابق با هنجارهای بین‌المللی اجرا شده است یا خیر.

فعالان در میانمار خواهان آن شدند که فعالیت‌ها در این معدن به منظور فراهم کردن شرایط بررسی‌های جامع نسبت به اتهام تصرف گسترده زمین‌ها و ایجاد آلودگی به سبب این پروژه به حالت تعلیق درآیند.

این پروژه معدن مس به طور مشترک توسط شرکت چینی “وان بائو” و شرکت “میانمار اکونومیک هُلدینگز” اجرا می‌شود.

سوچی روز جمعه از محل اعتراضات بازدید کرده و پس از انجام مذاکرات با دو طرف مناقشه خواهان عذرخواهی از راهبان مجروح شده در سرکوب‌گری‌ها شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.