«آن‌ها که فکر می‌کنند “شوالیه تاریکی” هنر برتر است، اصلا نمی‌فهمند درباره چی دارند حرف می‌زنند!» • موضع‌گیری غیر منتظره دیوید کراننبرگ مشهور در برابر بتمن‌های کریستوفر نولان! • سازنده “تاریخچه خشونت” در برابر سازنده “شوالیه تاریکی برمی‌خیزد”

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ساعت ۲۱:۲۳ کافه سینما

فرستادن به ایمیل چاپ

+ ۷

+ ۷

کافه سینما-اردوان شکوهی: دیوید کراننبرگ با هر میزان و معیاری که در نظر بگیریم ، کارگردان غریب و متفاوتی است. بسیاری از فیلمهایی که در طول چهار دهه اخیر ساخته ، تبدیل به کالت هایی اساسی شده اند و در هزاره جدید هم فیلمهایی چون “تاریخچه خشونت” ( با نام صحیح تر “سوء سابقه” ) و ” وعده های شرقی” را از او شاهد بوده ایم که تحسین و تمجید منتقدان را برانگیخته اند.

به گزارش کافه سینما به نقل از نکست مووی ، ظاهرا شخصیت کراننبرگ هم مانند فیلمهایش جنجالی و حاشیه ساز است. او اخیرا در مصاحبه ای با نکست مووی دیدگاه های خود را درباره بتمن اخیر و فیلمهای سوپر قهرمانانه چنین بیان کرده است:

” فکر نمی کنم که آنها (هالیوود و نولان) نوعی متعالی از هنر را عرضه کرده باشند. فکر می کنم هنوز همان بتمن را داریم که با شنل ابلهانه اش در حال دویدن به این ور و آن ور است و هیچ اثری هم از تحول و تعالی در بتمن های جدید به چشم نمی خورد. بهترین فیلم کریستوفر نولان تا به امروز همان “ممنتو” است ، فیلمی که بسیار جذاب و سرگرم کننده هم هست. سه گانه بتمن حتی نیمی از جذابیت های “ممنتو” را ندارند ، حال آنکه در مقام مقایسه ، بیست میلیون برابر برای آنها هزینه شده است. آنچه که نولان انجام می دهد بهره بردن از مسائل تکنیکی بسیار جذابی ست که در قالب آی-مکس و تری-دی خود را به رخ می کشند . کاری که البته واقعا هم مهارت می خواهد و انجام آن بسیار دشوار است. جزئیات مربوط به آن را در مجله “امریکن سینماتوگرافی” خواندم و از نقطه نظر تکنیکی واقعا فوق العاده است ، اما بیشتر لحظات این فیلم ، لا اقل برای من ، خسته کننده و ملال آور است”.

کراننبرگ که شاید هم می دانست این اظهار نظر ها واکنش های شدیدی را به دنبال خواهد داشت ، در ادامه گفت فیلمهای ترسناک خودش – که معمولا بر روی سطح حرکت می کنند و به همین دلیل نادیده گرفته می شوند – نمونه های واقعی هنری به شمار می آیند. این کارگردان کهنه کار در ادامه درباره فیلمهای سوپر قهرمانانه اذعان داشت :

“یک فیلم سوپرقهرمانانه ، بنا به تعریف ، بر اساس یک کامیک بوک و برای مخاطب کم سن و سال ساخته می شود. اصولا ماهیت آن نوجوانانه است. نمود و ظهور این قبیل فیلمها همواره بدین منوال بوده و فکر می کنم…

آنهایی که می گویند “شوالیه تاریکی برمی خیزد” ، همان “سینما آرت برتر” است ، اصلا نمی فهمند که درباره چه دارند صحبت می کنند”.

لحن کراننبرگ بیش از حد تند و تیز است و باید از همین حالا در انتظار واکنشهای سهمگین طرفداران فراوان بتمن در قبال این موضع گیری منفی بود.

اردوان شکوهی/کافه سینما

Tags:

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان


کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.