آن سوپر استار بفروش و پرکار… آنکه متخصص بود در تکان دادن گیشه و بازار!

روزی او را پرسیدند که: « بد ترین خاطره ای که از دوران بی حاصلِ درس و مشق! به خاطر داری چیست؟!» پس پاسخ داد: «ترسناک ترین جمله ای که در طی دوران کوتاه تحصیل! در ذهنم مانده است این بود که “یه برگه ی سفید از کیفتون بیرون بیارید!” » از همین روی بود، که چون از مکتب خانه اخراجش کردند، طی جمله ای قصار فرمود: «نیکا مدرسه ای که بدش ماییم!»اینگونه بود که به اخراجی بودن خو گرفت و..

سرویس خواندنی های «فردا»:مطلب پیش روی از سری مطالب ستون ویژه “تذکره الرجال ” فردا است.  “رفیق بی کلک” و “پ.خالتور” نویسندگان این بخش هستند که در نظر دارند با نگاهی متفاوت و طنزگونه به بررسی احوالات چهره های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و .. بپردازند. در این مطلب «رفیقِ بی کلک» به سراغ «امین حیایی»رفته‌ است.

***************************

آن سوپر استار برفوش و پرکار، آن که متخصص بود در تکان دادن گیشه و بازار! آن که در بسیاری از فیلم ها بود در کنار شریفی نیا، آن بازیگر پوپک و مش ماشالاه و قلاده‌های طلا ! آن اکتور فیلم اخراجی های یک و دو سه، آن که به گلزار ارادتی داشت خاصه! آن جوان با سابقه و پیشکسوت جوان، آن که به نرخ روز نمی خورد نان! آن هنر پیشه فیلم های طنز و فکاهی، آن که در ایفای نقش نمی کرد کوتاهی! آن مرید شیخنا مسعود خان ده نمکی، آن که نیم عمرش خوش بود الکی! ‌آنکه شبیه بود قیافه اش کمی به حمید بقایی، مولانا امین خان حیایی! معروف به بیژن مرتضوی! ادام الله فروشه فی السینما!

ساکن منطقه ی خوش آب و هوای لواسان بود و از دود و دم ترافیک تهران گریزان بود و در کنار همسرش از معدود زوج های خوشبخت سینمای ایران بود و از تفحص دیگران در باب دستمزد بازیگران، نالان بود!

از دوران کودکی اش نقل است که بسیار شیطان بود و بازی گوش، به طوری که پیوسته از دیوار راست بالا و پایین می رفت! همبازیانش این خاطره را در باب دوران خردی اش نقل کرده اند که: «مولانا حیایی تا شش سالگی گمان می کرد اسمش دست نزن است!» الله اعلم!

روزی او را پرسیدند که: « بد ترین خاطره ای که از دوران بی حاصلِ درس و مشق! به خاطر داری چیست؟!» پس پاسخ داد: «ترسناک ترین جمله ای که در طی دوران کوتاه تحصیل! در ذهنم مانده است این بود که یه برگه ی سفید از کیفتون بیرون بیارید! » از همین روی بود، که چون از مکتب خانه اخراجش کردند، طی جمله ای قصار فرمود: «نیکا مدرسه ای که بدش ماییم!»

اینگونه بود که به اخراجی بودن خو گرفت و زان پس در هنگام آواز خواندن تک تک نت ها خارج بخواند و حتی این آخری ها شایعه پناهنده شدنش به خارج بر سر زبان خلایق افتاد!

آورده اند که بسیار انسان دغدغه مندی بود، از جمله اینکه دغدغه ی خاصی برای خواننده شدن داشت! و می گفت: «اگر مردم کمی از خود گذشتگی نشان بدهند و از خواندنم استقبال کنند، چند صباحی در عالم سینما کم کار می شوم و در موسیقی پرکار!» یکی دیگر از دغدغه های قابل احترامش این بود که آیا در هنگام تناول چلو کباب، برنج و کبابش با هم به اتمام می رسد یا نه! و از این قسم موارد بسیار در کارنامه اش ثبت داشت.

نقل است که دست مزدهای آنچنانی را حق خود می دانست و پس از سال ها تلاش از این ناراحت بود که چرا خانه ی ویلایی اش، که استطبلی مخصوص نگهداری اسب نیز در آن تعبیه بود، از آن خودش نیست و اجاره ای است! این قدر کم توقع و قانع و با حیا بود، این امین خان حیایی!

نقل است که روزی در حالی که نشسته بود حالی بس عجب او را درگرفت و به کلی دگرگون شد. پس به ناگاه صدای ویز ویزی در گوشش صدا کرد و خطاب به او ندا کرد: «یا حیایی! چه نشسته ای! بدان و آگاه باش که تنها موجودی که با نشستن، به موفقیت می رسد، مرغ است!» پس این سخن در جانش کارگر افتاد و با خود عهد کرد که: «دیگر ننشینم و صبر پیش نگیرم، مگر آنکه دگران با زور مرا بر سر جایم بنشانند!» پس زان پس فیلم را با فیلم روشن کرد! به طوری که بعدها کارش به حدی بالا گرفت که رکورد اکران شش فیلم، در یک سال!! را به نام خودش ثبت نمود! دست هیچ کس مرساد، بر این همه کار آفرینی و تلاش!!

نقل است که به ورزش شنا عشق می ورزید و گاه و بی گاه به دیگران توصیه می کرد که شنا کردن را یاد بگیرید. آورده اند که روزی از کنار رودخانه ای خروشان گذر می­کرد که صدایی توجه او را به خودش جلب نمود. پس نزدیکتر رفت و بیشتر دقت نمود. از قضا مردی اجنبی به درون آب افتاده بود و با گفتن جمله « help!helpL» درخواست کمک می نمود. پس مولانا حیایی با خود گفت که باید او را نصیحتی سودمند نمایم. پس فرمود: « ای کم خرد! اگر به جای آنکه عمرت را صرف یادگیری زبان، در این آموزشگاه و آن موسسه می کردی، به کلاس شنا رفته بودی، اکنون غرق نمی شدی!» مریدان نقل کرده اند که آن توریست با شنیدن این سخن، آنقدر آب بخورد که به حق تعالی پیوست!

رفیقِ بی کلک


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.