آهوی قزوین در حال انقراض

مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: آهو یکی از گونه‌های جانوری در حال انقراض است که در گذشته در برخی مناطق استان از جمله بوئین زهرا وجود داشته است.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز،صدرالدین علیپور  توضیح داد: در حدود ۱۰ سال اخیر جمعیت این حیوان بسیار کم شده و تنها در منطقه باشگل، تعدادی از این حیوانات وجود دارند. درصدد هستیم تا با ایجاد یک رویکرد حفاظتی و یک طرح ویژه که حتی بخش‌های خصوصی نیز می‌توانند به صورت داوطلبانه در آن مشارکت داشته باشند، مجددا جمعیت آهوی ایرانی را در این منطقه افزایش دهیم.

وی افزود: سرشماری جانوران یک منطقه یک بحث علمی و تخصصی است و نمی‌توان به طور حتم اعلام کرد که تعداد گونه‌های مشاهده شده در یک منطقه به طور دقیق‌ همان تعدادی است که در منطقه وجود دارد و این آمار به صورت تصادفی بدست می‌آید.

علیپور خاطرنشان کرد: در مجموع در مقایسه‌ای که در خصوص تعداد جانوران در یک منطقه نسبت به مشابه آن در سال گذشته صورت گرفته است، در تمامی مناطق به جز آهو، قوچ و میش که شاهد یک روند کاهشی در جمعیت آنان هستیم در سایر موارد از جمله گونه جانوری کل و بز در مناطق مختلف الموت شرقی و غربی، طارم سفلی و آوج شاهد افزایش حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی در جمعیت آنان هستیم.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین یادآور شد: کاهش جمعیت گونه‌های جانوری آهو، قوچ و میش دلایل متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شکار غیرمجاز توسط شکارچیان و تغذیه حیوانات گوشتخوار نظیر پلنگ اشاره کرد.

وی اظهار کرد: استان قزوین با وجود اینکه به لحاظ وسعت در شمار استان‌هایی است که وسعت محدودی دارد اما دارای تنوع زیستگاهی و اکوسیستمی قابل ملاحظه‌ای است که به تبع آن دارای تنوع آب و هوایی و گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است. از جمله این مناطق می‌توان به منطقه حفاظت شده باشگل اشاره کرد که زیستگاه تعداد زیادی گونه گیاهی و جانوری حمایت شده است. تاکنون ۱۳ گونه پستاندار وابسته به ۶ راسته و ۶ خانواده و ۱۲ جنس در منطقه حفاظت شده باشگل شناسایی شده است که آهو، قوچ و میش از جمله آن‌ها است.

علیپور بیان کرد: از دیگر گونه‌های جانوری منطقه باشگل و هم‌چنین منطقه الموت می‌توان به سنجاب زمینی، خرگوش، گراز، روباه قرمز، تیهو، کبک، کلاغ ابلغ، عقاب طلایی، ترلان، فاخته، هما، ساریقه و دیگر گونه‌ها اشاره کرد. در حوزه پستانداران و تنوع آن نیز می‌توان به کل و بز، قوچ، گروه گربه سانان و سگ سانان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: منطقه الموت غربی در استان قزوین یکی از ایستگاه‌های نادر پلنگ است. این گونه جانوری در حال انقراض بوده و با توجه به رویکرد حفاظتی که این سازمان دارد، جمعیت این جانور در حال افزایش است. این امکان وجود دارد که در صورت توسعه امکانات حفاظتی بتوانیم جمعیت این حیوان نادر را که جزء گونه‌های مهم و ارزشمند به لحاظ محیط زیستی در سطح استان است، افزایش دهیم.

علیپور بیان کرد: برای اقدام علیه شکارچیان، محیط بانان در چند مرحله اقدام می‌کنند که مرحله نخست آن جلوگیری از ورود افرادی است که بدون داشتن پروانه مربوطه وارد این محدوده می‌شوند. در این راستا در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۲، نزدیک به ۶۰ مورد مربوط به برخورد با ورود شکارچیان بدون داشتن پروانه مربوطه به این مناطق توسط محیط بانان گزارش شده است. به این معنا که پیش از انجام شکار با آن‌ها برخورد شده و چنانچه سلاح غیرمجازی نیز با خود حمل می‌کردند، کشف و ضبط شده است.

وی ادامه داد: مرحله بعدی زمانی است که متخلف به روش‌های گوناگون وارد محدوده شده و از روش‌هایی نظیر زنده گیری، استفاده از سلاح غیرمجاز و غیره اقدام کرده است که در این خصوص نیز ۵۸ مورد شکار غیرمجاز پستانداران گزارش شده که در حال انجام مراحل قانونی برای برخورد با این موارد است. در سایر موارد نیز نظیر زنده گیری پرندگان در حدود ۵۰ مورد، زنده گیری پستانداران در ۹ مورد، نگهداری، خرید و فروش گونه‌های حیات وحش و غیرزنده در حدود پنج مورد گزارش شده است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین یادآور شد: در ۱۰ ماهه نخست سال جاری حدود ۲۱ قبضه سلاح غیرمجاز، ۱۲۰ قبضه سلاح بدون داشتن پروانه ورود به منطقه توسط مامورین کشف و ضبط شد که برای بررسی‌های قضایی در حال طی مسیر هستند. در مجموع تعداد ادوات کشف شده در ۱۰ ماهه نخست سال جاری توسط مامورین این سازمان حدود ۷۵۰ قلم بوده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.