آیا تعویض مفصل زانو سالمندان را فعال تر می کند؟

گرایش به تعویض مفصل زانو در سالمندان ۲ برابر شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز،در مواقعی که به علت آسیب های زانو این مفصل تخریب شده و دردهای شدیدی در آن ایجاد میکند که ممکن است فرد را حتی از فعالیت های ساده ای نظیر بالا رفتن از پله، راه رفتن، نشستن و خوابیدن بدون دردهم محروم کند، اگر استفاده از دارو، تغییر سطح فعالیت های روزمره زندگی و استفاده از عصا هم نتواند کمکی به کاهش مشکلات بیمار بکند ، تعویض مفصل زانو معمولاً آخرین اقدام است

.

طی ۲ دهه اخیر اعمال جراحی تعویض مفاصل زانو در میان سالمندان آمریکایی ۲ برابر شده است؛ چراکه آنها تصور می کنند از این طریق قادر به فعالیت دوباره خواهند بود.

هم اکنون در آمریکا تعویض مفصل زانو ۱۶۲ درصد افزایش یافته است؛ سالانه حدود ۶۰۰ هزار جراحی تعویض زانوی عمومی برای درمان نشانه های آرتروز شدید زانو در آمریکا انجام شده و این رشد همچنان ادامه دارد.

اما نکته بسیار مهم اینست که قبل از عمل جراحی بیمار باید بداند که این عمل چه فوایدی برای او دارد و چه مشکلاتی را نمیتواند حل کند و چه مشکلاتی را میتواند برای وی بوجود آورد.

تعویض سطوح مفصلی میتواند مشکل درد زانو و تغییر شکل آنرا حل کند و بیمار را به فعالیت های روزمره برگرداند.
اولین تعویض مفصل زانو در سال ۱۹۶۸ انجام شد. بعد از آن بتدریج تکنیک های عمل جراحی بهتر شده و مفاصل مصنوعی بهتری هم ساخته شد. امروزه هر سال بیش از یک میلیون تعویض مفصل زانو در دنیا انجام میشود.

بیش از ۹۰ درصد افراد بعد از تعویض مفصل زانو دردشان بطور محسوسی کاهش پیدا کرده و بهتر میتوانند فعالیت های روزمره را انجام دهند. البته این عمل جراحی هیچوقت نمیتواند زانوی شما را کاملاً مثل یک زانوی سالم کند. بعد از جراحی میتوانید فعالیت هایی هایی مثل راه رفتن، شنا، دوچرخه سواری، رانندگی، بالا رفتن از پله یا سربالایی را انجام دهید. فعالیت هایی مثل راه رفتن تند، بالا رفتن از تپه و کوه، اسکی، تنیس، بلند کردن اشیاء با وزن بیش از ۲۵ کیلوگرم برای مفصل مصنوعی زیاد مناسب نیستند و فعالیت هایی مانند دویدن، جهیدن و ورزش های ضربه ای برای مفصل مصنوعی بسیار خطرناک هستند..

حتی اگر تمام نکات را برای یک مراقبت خوب از مفصل مصنوعی رعایت کنیم بعد از مدتی قسمت پلاستیکی مفصل ککم کم سائیده میشود. مسلماً فعالیت های بدنی زیاد و یا وزن زیاد این روند را سرعت میدهد./ع ل


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.