آیا فوتبال کریمی به پایان رسیده است

جام جم آنلاین: این روزها همه جا صحبت از پرسپولیس است؛ تیمی که با ۹ قهرمانی در لیگ، پنج قهرمانی در جام حذفی و یک قهرمانی در آسیا، از پرافتخارترین تیم های ایران به شمــار می رود، اما فعلا در بحرانی بی‌سابقه گرفتار شده است.

۵۰ سال از تاسیس پرسپولیس می‌گذرد و در این نیم قرن هیچ گاه سابقه نداشته که سرخپوشان تهرانی در هشت هفته متوالی رنگ پیروزی را به خود ندیده باشند.

تنها برد قرمزها در هفته اول بود و آنها در شرایطی برای بازی روز پنجشنبه با آلومینیوم هرمزگان در هفته دهم آماده می‌شوند که تعداد بردهایشان هنوز هم یکی است.

قرار گرفتن در رده‌های پانزدهم و شانزدهم جدول هم برای هواداران پرشمار این تیم، اتفاقی بی‌سابقه بود که حالا دیگر نیست. پرسپولیسی‌ها هفته‌هاست که می‌خواهند خود را از سراشیبی نیمه پائینی جدول خارج کنند، اما نمی‌شود.

با نگاهی به جدول کنونی لیگ برتر یک حقیقت تلخ دیگر نیز برای پرسپولیس بحران زده مشخص می‌شود؛ این‌که آنها برای اولین بار در طول تاریخ ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را دارند!

تهاجمی‌ترین تیم دهه‌های گذشته فوتبال ایران، در این فصل از رقابت‌ها فقط پنج گل زده است تا وضعی بدتر از ۱۷ تیم دیگر داشته باشد.

کریم انصاری‌فرد، محمد قاضی، هادی نوروزی، غلامرضا رضایی، جواد کاظمیان و ایمون زاید شش مهاجم این فصل پرسپولیس هستند، اما آنها در کنار دیگر بازیکنان این تیم، در شش بازی گذشته فقط یک گل زده‌اند؛ فقط یک گل!

کریمی؛ متهم اصلی

اما درست در شرایطی که پرسپولیس بدترین روزهای خود را سپری می‌کند، محمد رویانیان و مانوئل ژوزه روی یک نکته به اتفاق نظر می‌رسند؛ این‌که علی کریمی عامل اصلی تمام این ناکامی‌هاست. عامل تمام نبردن‌ها، تمام گل نزدن‌ها و تمام بد بازی کردن‌ها.

سناریوی کنار گذاشتن کریمی از پرسپولیس، روزی کلید خورد که رویانیان در مصاحبه‌اش عنوان کرد؛ عامل اصلی نتایج بد پرسپولیس همانی است که سال گذشته هم دنیزلی را به بن‌بست رساند.

چند روز پس از آن مصاحبه، مانوئل ژوزه هم برای اولین بار کریمی را از فهرست ۱۸ نفره تیمش کنار زد تا قرمزها بدون کریمی به اصفهان بروند و یک بار دیگر شکست بخورند. با این حال نکته قابل تامل اظهارات مانوئل ژوزه در پایان همان بازی بود؛ آنجا که گفت کــــریمی با ۳۴ سال سن فوتبالش تمام شده است!

سرمربی پرتغالی پرسپولیس در ادامه مانع از حضور کریمی در تمرینات شد تا قرمزها این سه روز را بدون کاپیتان باتجربه‌شان تمرین کنند. تصمیمات قهری ژوزه در مورد کریمی در حالی اتخاذ شد که مرد پرتغالی حمایت مدیرعامل باشگاه را هم پشت سر خود داشت.

رویانیان در این روزها با بیان جملاتی نظیر این که؛ مهم تحول پرسپولیس است نه کریمی، برای کنار گذاشتن بازیکن باتجربه تیمش زمینه‌سازی کرد.در این شرایط آیا علی کریمی مقصر اصلی تمام ناکامی‌های این فصل پرسپولیس است؟ آیا فوتبال این بازیکن تکنیکی با ۳۴ سال سن تمام شده است؟

آرام و منضبط

منصور پورحیدری، به عنوان اولین مربی که علی کریمی را به تیم ملی فوتبال دعوت کرد، در این باره به جام‌جم گفت: علی کریمی به لحاظ فنی واقعا بازیکن توانمندی است و وجودش در ترکیب هر تیمی تاثیرگذار است. او حتی در پست‌های غیرتخصصی هم می‌تواند بازی کند. من این توانایی را ۱۴ سال پیش در کریمی دیدم و از او در فینال بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ استفاده کردم؛ دیداری که اتفاقا در آن با گل کریمی قهرمان شدیم.

پورحیدری با بیان این‌که کریمی را در تمام این سال‌ها یک بازیکن آرام، منضبط و با اخلاق دیدم، افزود: پرسپولیس رقیب قابل احترام استقلال است و من به عنوان کسی که سال‌ها در استقلال خدمت کرده است، قصد ورود به مسائل داخلی پرسپولیسی‌ها را ندارم، اما در مورد کریمی به عنوان یک بازیکن ملی باید بگویم بعید می‌دانم مشکلی که این روزها برای او به وجود آمده به دلیل مباحث فنی باشد.

سرپرست این روزهای استقلال ادامه داد: بازیکنانی در این سطح که از نظر سابقه ملی و رقابت‌های باشگاهی سرآمد دیگران هستند می‌توانند عصای دست یک مربی باشند، اما نباید فراموش کرد که نوع برخورد با این بازیکنان هم باید توام با احترام باشد. من اعتقاد ندارم که فوتبال کریمی تمام شده است، اما برای این‌که بتوانیم ارزیابی درستی از عملکرد علی کریمی یا دیگر بازیکنان داشته باشیم، باید به این نکته توجه کنیم که بازیکن در چه سطحی از آرامش ذهنی قرار دارد. این موضوع هم برای بازیکنان جوان اهمیت دارد و هم برای آنها که باتجربه هستند.

پورحیدری در پاسخ به این پرسش که سرکش بودن و بی‌انضباط بودن یک بازیکن چه تاثیری در روند نتایج یک تیم می‌تواند بگذارد نیز گفت: قطعا یک بازیکن با ناآرامی، پرخاشگری و عدم رعایت چارچوب‌های تمرینی، می‌تواند به یک تیم ضربه بزند اما چون علی کریمی را می‌شناسم با اطمینان می‌گویم او از این تیپ بازیکنان نیست.

برخوردهای غیرحرفه‌ای

محمد پنجعلی، پیشکسوت پرسپولیس هم موافق نظرات منصور پورحیدری است. او که خود تا ۳۵ سالگی بازوبند کاپیتانی پرسپولیس را به بازو بست، در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان کرد: سن شناسنامه‌ای یک بازیکن به هیچ وجه بیانگر توانمندی‌های او در فوتبال نیست. علی کریمی شاید در این فصل پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شده باشد، اما باز هم یکی از بازیکنان خوب این تیم بوده است. حتی اگر غیر از این باشد باز هم معتقدم نباید تمام مشکلات یک تیم را سر یک بازیکن خراب کرد.

پنجعلی با انتقاد از برخورد غیرحرفه‌ای مانوئل ژوزه با کریمی افزود: ظاهرا می‌گویند این مربی حرفه‌ای است، اما کدام مربی حرفه‌ای را می‌شناسید که با کاپیتان تیمش این گونه برخورد کند؟ من مطمئنم چنین برخوردهایی نه تنها گره از مشکلات پرسپولیس باز نمی‌کند، بلکه در ادامه فصل لطمه‌های جبران‌ناپذیری به تیم می‌زند.البته این عضو سابق کمیته فنی پرسپولیس، کادر فنی را هم مقصر نتایج ضعیف این تیم در فصل جدید نمی‌داند: مشکل پرسپولیس قبل از آن‌که از بازیکن یا مربی باشد از مدیریت باشگاه است. این‌که در بحرانی‌ترین شرایط ممکن رویانیان از تصمیم نامعقول ژوزه حمایت می‌کند، یک علامت سوال بزرگ را در ذهن خیلی‌ها ایجاد می‌کند؟

حرکت در مسیر پیشرفت

در این میان مجید جلالی هم نظرات جالبی دارد. این مربی با تجربه بدون آن‌که بخواهد به مشکلات این روزهای پرسپولیس اشاره کند، گفت: بازیکنان بزرگ فوتبال در همه جای دنیا معمولا افرادی ناسازگارند و از نظر روحی ـ روانی خصوصیات خاص خود را دارند. کافی است آنها طی دوره‌ای از حس برتر بودن دور شوند تا رفتارها و واکنش‌های ویژه‌ای از آنها سر بزند، همان رفتارهایی که اصلا مطلوب مربیان و مدیران نیست.

جلالی با بیان این‌که علی کریمی هم به عنوان یک بازیکن بزرگ از این قاعده مستثنی نیست، افزود: به منظور کنترل و پیشگیری از چنین تنش‌هایی باید بازیکن را متقاعد کرد که در مسیر پیشرفت قرار بگیرد. کاری که مانوئل ژوزه با علی کریمی نکرد.نه مجید جلالی و نه دیگر کارشناسان موافق این نظر نیستند که فوتبال کریمی تمام شده است. آنها همچنین علی کریمی را اصلی‌ترین عامل نتایج ضعیف پرسپولیس نمی‌دانند.

مقابله با بازیکن‌سالاری

اما همان‌گونه که مجید جلالی تصریح دارد برخی بازیکنان روحیات خاص خود را دارند، این موضوع درباره علی کریمی بخوبی صادق است. بازیکنی که در سال‌های گذشته اغلب با مربیان و مدیران باشگاه‌هایی که در آنها عضویت داشته است با اختلاف‌ها و چالش‌هایی مواجه شده است، چالشی‌هایی مثل درگیری لفظی با افشین قطبی مربی تیم ملی به‌خاطر کمپ اتریش، درگیری با مصطفی آجرلو و عباس انصاری‌فرد مدیران وقت استیل‌آذین و پرسپولیس، لگد زدن به ساک ورزشی در جام جهانی، دعوای لفظی دنباله‌دار با علی دایی، مخالفت با مصطفی دنیزلی و اخیرا داد و بیداد چندباره در رختکن پرسپولیس پس از نتایج ضعیف این تیم در لیگ.

در این شرایط محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه با تاکید بر حفظ نظم و انضباط تیمی گفت: کریمی اگر برای تیم ما مفید نباشد و سرمربی تشخیص بدهد که مفید نیست، ما در مورد او تصمیم می‌گیریم؛ چرا که مهم پرسپولیس است.

وی افزود: شاید خیلی از مسائل قابل گفتن نباشد، اما بی‌شک چرا باید یک بازیکن بعد از باخت دوم تیم به خود این حق را بدهد که در رختکن داد و بیداد راه بیندازد. بی‌شک تیم مسوول دارد و هر کس باید تنها به وظیفه خویش عمل کند. در این شرایط طبیعی است که برای من نظر سرمربی تیم مهم است و نمی‌خواهم اجازه دهم که وضع تیم از این خراب‌تر شود.

رویانیان در عین حال با تاکید بر این‌ که بازیکن محبوبی مثل کریمی نباید در این قضیه خراب شود، افزود: البته کریمی نیز باید تابع نظم و انضباط تیمی باشد و برای خود حق اضافه‌ای قائل نشود. شما هم می‌توانید نظرات خود را در مورد این موضوع از طریق شماره پیامک صفحه ورزشی جام‌جم با ما در میان بگذارید.

رضا پورعالی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.