آینده روشنی برای سهام عدالت متصور نیست/ عدم واگذاری سهام عدالت جای سوال دارد نه تحقیق و تفحص

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با غیر قابل دفاع خواندن عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت گفت: آینده روشنی برای سهام عدالت متصور نیست.

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در خصوص عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت گفت: سهام عدالت از دیدگاه رویکرد یعنی از آن جهت که بخواهیم بخش عمده‌ای از منابع موجود در نزد دولت را تحت عنوان اصل ۴۴ به مردم و خصوصا طبقات مادون متوسط واگذار کنیم مورد تایید همه اصحاب فکر و اندیشه و قابل دفاع است.

وی در ادامه با بیان اینکه از دیدگاه مدیریت و اجرا عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت، محل مناقشه و بحث بوده و قابل دفاع نیست، افزود: اینکه آیا با روش کنونی می‌توان به همه اهداف دست یافت و یا به تعبیر دیگر آیا این برنامه ادامه خواهد یافت یا خیر؛ آیا منابع حاصل از این واگذاری در طول زمان به ذی‌نفعان واگذار می‌شود و آیا اساسا اصل واگذاری با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه می‌تواند مورد ترغیب و توجه قرار گیرد، از جمله محورهایی است که در بحث واگذاری سهام عدالت مبهم است.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه ظاهرا اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و مشکلات ناشی از تحریم، اجرای سهام عدالت را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: حادثه شناخته شده قانون هدفمندی یارانه‌ها و آثار مالی آن و حادثه ناشناخته تحریم در راستای نوع سیاست‌های انقباضی و انبساطی و یا پرداخت کمک‌های جبرانی هدفمندی یارانه‌ها باعث شده واگذاری سهام عدالت تحت تاثیر قرار گیرد، لذا به نظر می‌رسد آینده روشنی برای سهام عدالت به خصوص پس از دولت احمدی نژاد متصور نباشد.

وی در ادامه انجام چند طرح بزرگ از جمله طرح قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، طرح تحول اقتصادی و تحریم‌ها را از دلایل نا‌تمام ماندن اجرای طرح واگذاری سهام عدالت عنوان کرد.

ندیمی با تاکید بر اینکه مجلس طبیعتا در بحث پاسخگویی و نظارت، پیگیر عملکرد دولت از واگذاری سهام عدالت خواهد بود، اظهار داشت: ادله‌هایی که دولت مطرح می‌کند، مربوط به کشش بازار سرمایه عرضه سهام است که حتی دولت را در موضوع فروش املاک خود نیز دچار مشکل کرده، یعنی اگر دولت بخواهد حتی ساختمان‌های خود را بفروشد، بازار نقدینگی و سو‌گیری نقدینگی در دست مردم به سمت بازار طلا وارز است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل تصریح کرد: مسائلی از این دست، به همراه بسته طرح تحول اقتصادی باعث شده که دولت در راستای اجرای این خواسته یا قانون از جهت شرایط، آن را منطبق با سال‌های اول اجرا نداند و امسال با توجه به اینکه بحث تحریم‌ها نیز جدی‌تر شده و از سوی دیگر نیز بانک‌ها دچار مضایق ومعوقات مشتریان خود هستند و نقدینگی دست مردم نیز به سمت کالاهای سرمایه‌ای جهت داده شده به نظر می‌رسد اقدامات کوتاه مدت ما نیز نتیجه ندهد.

وی با بیان اینکه تحقیق و تفحص از واگذاری سهام عدالت ضرورتی ندارد، گفت: با توجه به اعلام عدم آمادگی دولت در اجرا، تحقیق و تفحص از انجام امور انجام می‌شود نه از عدم انجام، لذا پیگیری این موضوع جای سوال دارد و تحقیق و تفحص راه این کار نیست و قطعا مجلس نیز پس از تعطیلات در این بحث قطعا ورود پیدا خواهد کرد و بررسی های لازم را انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.