آژانس،«پارچین» را از دستورکار خارج می‌کند

طی ماه های اخیر، موضوع امکان دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به مرکز نظامی «پارچین»، یکی از مسائل تنش زا میان ایران و آژانس بوده است. با این حال، اکنون این گمانه مطرح است که آژانس این موضوع را از دستور کار خود خارج خواهد کرد؛ اقدامی که البته خود می تواند مبنای تنشی دیگر باشد.

تابناک: طی ماه های اخیر، موضوع امکان دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به مرکز نظامی «پارچین»، یکی از مسائل تنش زا میان ایران و آژانس بوده است. با این حال، اکنون این گمانه مطرح است که آژانس این موضوع را از دستور کار خود خارج خواهد کرد؛ اقدامی که البته خود می تواند مبنای تنشی دیگر باشد.

خبرگزاری فرانسه طی خبری به نقل از برخی دیپلمات های غربی نوشته احتمالاً آژانس موضوع بازرسی از پارچین را از دستور کار خود خارج خواهد کرد. این اقدام بر مبنای این ادعا صورت می گیرد که ایران این تأسیسات را به طور کامل پاکسازی کرده و بازرسی از آن دیگر معنایی نخواهد داشت.

این گزارش چند روز پس از آن منتشر می شود که «موسسه علوم و امنیت بین المللی» آمریکا که همواره یکی از سرسخت ترین مدعیان در موضوع پارچین بوده، اعلام کرد تصاویر جدید ماهواره ای نشان دهنده پوشانده شدن این تأسیسات با پوشش های پلاستیکی صورتی رنگ است.

در پی انتشار این تصاویر، این ادعا مطرح شد که ایران قصد دارد با استتار تأسیسات مذکور، پاکسازی هسته ای را در آنجا به اتمام برساند. این در حالی است که اخبار منتشر شده پیشین مبنی بر اقدامات ایران در پاکسازی پارچین، همواره با تکذیب جدی مقامات ایرانی روبرو شده است.

جالب اینجاست که این بار نیز طرح ادعاهای جدید در رابطه با پارچین، همزمان با برگزاری مذاکرات ایران و آژانس صورت می گیرد. درست یک روز پیش از برگزاری مذاکرات در وین، یعنی پنجشنبه گذشته، موضوع تصاویر جدید ماهواره ای مطرح شد و اکنون نیز دو روز پس از برگزاری آن، این ادعاها از سوی دیپلمات های غربی مطرح می گردد.

علاوه بر این، از ابتدای جدی شدن موضوع پارچین، ایران همواره اعلام کرده در صورت رسیدن به توافقی جامع با آژانس و تعیین جزئیات بازرسی ها، حاضر خواهد بود اجازه دسترسی به پارچین را به بازرسان آژانس بدهد. با این حال، مذاکرات تاکنون از رسیدن به نتیجه ای ملموس و قابل اتکا بازمانده اند.

با توجه به این شواهد، به نظر می رسد اصولاً طرح موضوع پارچین و اصرار غرب بر آن، به منظور اعمال فشار بر ایران و موجه جلوه دادن ادعاهای غرب درباره مشکوک بودن برنامه نظامی ایران است؛ وگرنه ایران پیش از این نیز یک بار اجازه دسترسی به این تأسیسات را به آژانس داده بود.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.