آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جای این حرف‌ها نیست!

آمریکا، فرانسه، روسیه و انگلیس خطاب به ایران و مصر:

تا آخرین ساعات شب گذشته، ایران و مصر کوشیدند که بندی را به قطعنامه پایانی اجلاس فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیفزایند که این پیشنهاد با مخالفت همزمان آمریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه روبه‌رو شد.

کشورهای غربی روز شنبه با پیشنهاد ایران و مصر برای گنجانیدن عبارت «نقش فعال آژانس درخلع سلاح اتمی»، در قطعنامه پایانی نشست سالانه آژانس مخالفت کردند.

به گزارش «تابناک» از قول دیپلمات‌ها، این پیشنهاد با مخالفت شدید آمریکا، انگلیس، فرانسه و روسیه روبه‌رو شده و این کشور‌ها گفتند، جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای در حیطه فعالیت‌های آژانس نمی‌گنجد.

پیشنهاد ایران درباره افزوده شدن «خلع سلاح اتمی» به تعریف پادمان‌های بین‌المللی تنها ۹ رأی موافق آورد و ۵۵ کشور با آن مخالفت کردند. ایران و پانزده کشور دیگر به پیش‌نویس قطعنامه رأی ندادند و این قطعنامه بدون رسیدن به اجماع تصویب شد.

گویا، خلع سلاح هسته‌ای را هیچ گاه قدرت‌های بزرگ در اختیار سازمانی بین‌المللی با مشارکت دیگر کشور‌ها نمی‌گذارند. حتی در سازمانی که مستقیم توسط کشورهای بزرگ اداره می‌شود نیز چنین چیزی رخ نخواهد داد، چرا که این سلاح هسته‌ای یا دیگر وجوه نرم و سخت، قدرت ابزاری است در دستان کشورهای قدرتمند برای اداره دنیا، آن گونه که خود می‌خواهند.

با وجود این، هر چه تعداد دولت‌های مستقل در جهان رو به فزونی گیرد، تمایل برای تغییر این روند هم روز به روز بیشتر می‌شود؛ روند نادرستی که هم‌اکنون در سازمان ملل متحد در جریان است؛ حق وتویی که در شورای امنیت حاکم است و روالی که در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جریان دارد.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.