آیا اپل در حال ایجاد یک «آریستوکراسی» است؟

نوشته شده توسط Ali.Arghavan در تاریخ ۲۵ تیر

علی ارغوان:

آریستوکراسی چیست؟ به نقل از ویکی‌پدیا «منظور از نخبه‌سالاری یا آریستوکراسی ایجاد سیستم حکومتی است که در آن نخبه‌ها و افراد شایسته جامعه فرمان برانند. این گروه معمولاً امتیازات موروثی دارند و از نظر فرمانروایی شایسته‌ترینِ همه قلمداد می‌شوند. این معنی اصلی اصطلاح است که حاوی توجیهی اخلاقی برای حاکمیت چنین نخبگانی است.» همچنین به نقل از سایت Dictionary.com «آریستوکرات‌ها طبقه ای از مردم هستند که دارای رتبه و امتیازات خاصی هستند.»

با توجه به خبرها و شایعات رسیده به این فکر افتاده‌ایم که شاید اپل به دنبال ایجاد یک آریستوکراسی و یا شاید اُلیگارشی (Oligarchy) است که ویکی پدیا این دومی را به عنوان «حکومت اقلیت» تعریف می کند. درباره تفاوت این دو مقوله می‌توان گفت که به اعتقاد ارسطو آریستوکراسی بر اساس شایستگی افراد و اُلیگارشی بر اساس ثروت آن‌هاست به طوری که می توان آریستوکراسی را شکل طبیعی حکومت و اُلیگارشی را نوع فاسد آن قلمداد کرد.

امتیازات مسافرتی
آریستوکرات‌ها از قدیم در میان دیگران دارای امتیازات برتر و ویژه‌ای مخصوصاً در مسافرت‌ها و حمل و نقل بوده‌اند. در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی در اروپا آریستوکرات‌ها جزو معدود کسانی بودند که در کالسکه‌های اشرافی که توسط چندین اسب حمل می‌شد، سفر می‌کردند، در حالی که عموم مردم یا رعیت نه‌تنها مجبور به جابجایی با پای پیاده بودند، بلکه باید هنگام عبور کالسکه یک آریستوکرات از جاده کنار می‌رفتند.

شاید بپرسید این امتیازات مسافرتی چه ارتباطی به اپل و کاربران پر و پا قرص آن دارد؟ به گزارش سایت Cult of Mac در ماه آپریل شرکت اپل یک گواهی اختراع یا همان پتنت برای اپلیکیشنی با نام iTravel به ثبت رساند که این هفته این پتنت ثبت شده است؛ در صورت تمایل به اطلاعات کامل می‌توانید روی این لینک کلیک کنید اما به طور خلاصه این اپلیکیشن توسط تراشه NFC در آیفون جدید به عنوان یک بلیط و کارت شناسایی برای سفرهای هوایی عمل می‌کند و نکته جالب اینجاست که در حضور صف طویلی از مردم منتظر برای عبور از گیت، اپلی‌ها به آسانی به لطف قرارداد اپل با شرکت‌های مسافربری هوایی با این اپلیکیشن زودتر از قشر مردم عادی وارد هواپیما خواهند شد؛ هرچند که باید برای این امکانات، هزینه بیشتری را پرداخت کنند که همین امر مرز نخبه سالاری و اشراف‌سالاری را باریک‌تر جلوه می‌دهد.

همچنین یک گزارش اخیر حاکی از آن است که هتل های مجلل Orbitz به تازگی تنها اتاق‌های رده بالا را به کاربرانی که از Mac استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌دهند! چرا که متوجه شده‌اند کاربران Mac به طور کلی بیشتر از دیگر کاربران خرج می‌کنند. تفاوت پیشنهادات این هتل‌ها شاید برای دیگران آشکار نباشد، اما می توان گفت مراجعان Orbitz که از Mac استفاده می‌کنند در دنیایی زندگی می کنند که هتل‌ها بهتر و گران‌تر هستند.

امتیازات تجاری
تجارت نیز به طور کلی در گذشته برای آریستوکرات‌ها راحت‌تر بوده است؛ زمانی که رعیت و کارگران برای کسب درآمد از تجارت مجبور به سر و کله زدن با دستفروشان و دلالان بوده‌اند، آریستوکرات‌ها به راحتی خدمتکاران خود را برای خرید و فروش و تجارت می‌فرستادند.

یک تحلیلگر محقق به نام Pablo Saez Gil باور دارد که سرویس کیف پول اپل با استفاده از فناوری بلوتوث ۴٫۰ کار خواهد کرد و اپل قصد دارد به نحوی هر فروشگاه را به یک اپل استور تبدیل کند به این ترتیب که کاربران دارای iDevice های اپل بتوانند از هر نقطه از فروشگاه به آسانی کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند. به این ترتیب در حالی که دیگران در صف منتظر بررسی کالاها و پرداخت هستند، اپلی ها به راحتی این کار را انجام دهند.

دسترسی اختصاصی به فلزات ارزشمند
آریستوکرات‌ها همواره به فلزات ارزشمند و گرانبها دسترسی اختصاصی داشته‌اند؛ در گذشته این فلزات طلا و نقره بودند و  اغلب به شکل زیورآلات در اختیار آنها قرار می‌گرفت، اما در در حال حاضر، با بررسی محصولات اپل متوجه می شویم که برخی از ارزشمندترین فلزات و مواد موجود، در کامپیوترها و لوازم الکترونیک اپل به کار رفته است.

به طور مثال بدنه آی‌پد از نوعی آلومینیم با کیفیت ساخته شده است که نیاز به حفاری معادن در استرالیا دارد، معادنی که به طور انحصاری در اختیار اپل قرار گرفته است. همچنین شایعاتی به گوش می رسد که توسط کمیسیون امنیت و تبادل امریکا SEC لایسنس استفاده از فلز مایع یا همان Liqudmetal در لوازم الکترونیکی، قرار است به صورت انحصاری به اپل داده شود. به این ترتیب درست مانند آریستوکرات‌های سابق این بار به جای طلا و نقره، کاربران اپل تنها افرادی خواهند بود که از مواد ارزشمندی مانند آلومینیم با کیفیت و فلز مایع دسترسی خواهند داشت.

حریم خصوصی
آریستوکرات‌ها از گذشته همیشه از امتیازات امنیتی و حفظ حریم خصوصی بهره می‌برده‌اند؛ به طور مثال پلیس برای متوقف کردن و بازرسی بدنی مردم عادی هیچ تردیدی به خود راه نمی‌داد، اما در برابر آریستوکرات‌ها و اولیگارش‌ها این اجازه را به خود نمی‌داد.

به تازگی مطلع شدیم که اپل پتنتی ثبت کرده است که به نظر برخلاف پتنت‌های بعضاً مضحک این شرکت، به نظر پتنتی مفید و کاربردی است. اپل قصد دارد از طریق سرویسی به روبات‌های آنلاین و سایت‌هایی که قصد جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران را دارند، اطلاعات غلط ارسال کند.

کمپانی‌های بزرگ و سایت‌های مشهور دوست دارند همه چیز را درباره شما بدانند، فعالیت‌هایتان را در نظر بگیرند و حتی بدانند به خریدن چه چیزهایی علاقه دارید. اما این پتنت اپل به صورت خودکار پروفایل های جداگانه‌ای را برای کاربران محصولات اپل ایجاد می‌کند و با ارسال اطلاعات غلط برای این شرکت‌ها از حریم خصوصی کاربرانش محافظت می‌کند.

حالا این سؤال پیش می‌آید که آیا اپل به راستی در صدد ایجاد یک آریستوکراسی و یا حتی اُلیگارشی است؟ شاید به طور واقع‌بینانه اپل قصد چنین کاری را نداشته باشد، اما اگر این طرح‌ها اجرایی شود، می‌توانیم بگوییم اپل دوست دارد جامعه را به سمت نوعی «اپل‌سالاری» هدایت کند.

منبع

Print FriendlyPrint Get a PDF version of this webpage PDF

پستهای مشابه

  1. برای عکس‌های آی‌فون خود اینفوگراف‌های جذاب ایجاد کنید
  2. با polldaddy پرسشنامه آنلاین ایجاد کنید
  3. با کمک فناوری روز، بزرگ‌ترین نوشته دنیا، ایجاد شد
  4. چگونه با بهینه کردن نوار افزونه‌ها در فایرفاکس، فضای بیشتری ایجاد کنیم؟
  5. «صنعت» اپلیکیشن‌های موبایل، نزدیک به نیم میلیون موقعیت شغلی در آمریکا ایجاد کرده است


یک پزشک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.