آیا تهدید ترکیه علیه سوریه واقعی است ؟

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ریسرچ، پارلمان ترکیه عملیات نظامی علیه سوریه را تصویب کرد. معنی دقیق این کار چیست ؟ آیا ترکیه به سوریه اعلان جنگ داده است ؟ تا الان دولت ترکیه ، بین ” عملیات نظامی” و “اعلان جنگ ” تفاوت قائل شده است.
 
اگر ترکیه وارد جنگ بشود ، باید حتماً به خاک سوریه داخل شود . در این صورت پیروزی در جنگ معنی پیدا نمی کند ، مگر اینکه ترکیه به اهداف اصلی خود برسد.
 
ترکیه خیلی مشتاق به حمله به سوریه آن هم به تنهایی نیست . ترکیه دوست دارد در صورت حمله به سوریه ، فقط حامی و کمک کننده ناتو باشد که البته باراک اوباما به دولت ترکیه فهمانده است که قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درهیچ حمله نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد.
 
اوباما نمی خواهد با برپایی یک جنگ دیگر بخت خود را برای پیروزی در انتخابات ا دست بدهد.
 
اما همه این اتفاقات نشانه هایی برای ما هستند . یکی اینکه خاورمیانه بشکه باروتی است که هر لحظه می تواند منفجر شود. دوم اینکه فقط شایعه جنگ بین سوریه و ترکیه ، قیمت نفت را به بالاترین حد خود رسانید . بالارفتن قیمت نفت در صورت حمله ترکیه به سوریه، واقعاً غیر قابل تحمل است .
 
حالا اصل ماجرا چه بوده است ؟ یک حمله خمپاره ای از درون مرزهای سوریه ، باعث کشته شدن ۵ نفر در یک شهر مرزی ترکیه شد .
 
فاکس نیوز می نویسد : پارلمان ترکیه به دولت اجازه عملیات نظامی علیه سوریه را داد و ارتش ترکیه در دومین روز ، مناطقی از خاک سوریه را هدف قرار داد .
 
یک مقام رسمی ترک گفت که سوریه مسئولیت این حمله خمپاره ای را پذیرفته و رسماً عذرخواهی کرده است .
 
گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه پاسخ ترکیه بسیار شدیدتر از چیزی بوده است که رسانه ها عنوان کرده اند .
 
سایت دبکا می نویسد : “بعداز خودداری اوباما ازحمله به سوریه و وتوی این حمله وهمچنین خودداری قطر و عربستان از پرداختن بهای این حمله ، ارتش ترکیه خود به تنهایی تا عمق ۱۰ کیلومتری خاک سوریه را مورد حمله قرار داد.
 
صبح سه شنبه ۴ اکتبر ساعت ۳ بامداد به وقت گرینویچ ، آنکارا به ارتش خود دستور داد تا به تلافی کشته شدن ۵ تن و زخمی شدن ۵ نفر دیگر از شهروندان این کشور درحمله خمپاره ای سوریه ، اولین سری بمباران مواضع ارتش سوریه را آغاز کند”.
 
برطبق گفته منابع نظامی دبکا “این حملات علیه واحدهای نظامی ، پست های بازرسی و مقرهای ارتش سوریه انجام گرفته است . بسیاری از مقرهای نظامی ارتش دراین حملات مورد اصابت قرار گرفت و چندین سرباز سوری کشته یا زخمی شدند. نه آنکارا و نه دمشق از توضیحات بیشتر در این مورد خودداری کرده اند . هر دو سعی دارند تا از شعله ورتر شدن آتش جنگ در پی سخنان نسنجیده جلوگیری کنند و اوضاع را تحت کنترل نگه دارند “.
 
خیلی ها معتقدند این اتفاق می تواند بهانه ای برای ناتو به منظور دخالت نظامی در سوریه باشد.
 
اما نکته اینجاست که سوریه تنها نیست ، دولت بشار اسد هنوز دوستان زیادی دارد .
 
این یکی از همان دلایلی است که باید چشم ها را به روی این درگیری باز نگه داشت . هرگونه آغاز درگیری و یاجنگ بین ترکیه وسوریه می تواند باعث دخالت آمریکا ، ناتو ، حزب ا… ، ایران وسایر کشورهای منطقه خاورمیانه شود.
 
اگر جنگی درمنطقه اتفاق بیافتد قیمت نفت سر به فلک خواهد کشید.
 
فقط به اتفاقی که در مرزهای ترکیه و سوریه افتاد نگاهی بیاندازید ، با مخابره شدن درگیری بین سوریه و ترکیه ، قیمت نفت بشکه ای سه دلار افزایش یافت .
 
حالا تصور کنید که یک جنگ تمام عیار درمنطقه اتفاق بیافتد ، قیمت نفت به حد انفجار خواهد رسید . این اتفاق برای غرب یک فاجعه خواهد بود .
 
بعضی اوقات برای درک موضوعات به زدن مثال هایی نیاز است . درهمین کالیفرنیا در پی برخی مشکلات در پالایشگاه های این ایالت ، قیمت بنزین به شدت بالا رفت و باعث تعطیلی چندین پمپ بنزین شد .
 
هر گالن بنزین هم اکنون ۵ دلار است که ۵۳ سنت از میانگین قیمت بالاتر است .
 
بنابرگزارش بلومبرگ ، مشکلات در پالایشگاه ها باعث کمبود شدید بنزین و بسته شدن بعضی از پمپ های بنزین شد . بسیاری از این جایگاه ها در لس آنجلس تعطیل شد وقیمت ها رکورد شکست .
 
حالا این مشکلات قابل حل بوده و موقتی است . اما در صورت وقوع جنگ در خاورمیانه مشکل بنزین و انرژی به این زودی حل می شود ؟
 
باتوجه به غیر پایدار بودن وضعیت کنونی جهان ، اگر در خاورمیانه مشکلی پیش بیاید ، هیچ کس از تبعات آن در امان نخواهد بود ، حتی غرب .


باشگاه خبرنگاران
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.