آیا دولت با استراتژی همه جانبه حمایت از تولید، به یاری گمرک و مسعود کرباسیان می رود؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مسعود کرباسیان با حکم طیب نیا وزیر اقتصاد رئیس کل گمرک شد

کارشناسان می گویند که در شرایط فعلی که اقتصاد مشکلات پیچیده ای دارد، تدوین استراتژی حمایت از تولید داخلی و تنظیم مقررات جهت واردات به موقع کالاهای ضروری و کاهش کالاهای بی کیفیت و بنجل و ایجاد فضای رقابتی به نفع تولید کشاورزی و صنعتی کشور و پرهیز از واردات در فصل برداشت محصول، ضروری و حیاتی است و دولت ………

خبراقتصادی: سرانجام پس از انتظار بسیار کارکنان گمرک ایران برای انتخاب رئیس تازه این سازمان مهم اقتصادی، مسعود کرباسیان انتخاب شد تا به انتظارات و مطالبات بسیار کارکنان گمرک، مسوولان اقتصادی و مردم پاسخ دهد و در جهت اصلاح ساختار و برنامه های گمرک اقدام کند تا شرایط بهتری را در روند صادرات و واردات کشور، بهبود کیفیت، کاهش تخلفات و…. شاهد باشیم.

کارشناسان می گویند که در شرایط فعلی که اقتصاد مشکلات پیچیده ای دارد، تدوین استراتژی حمایت از تولید داخلی و تنظیم مقررات جهت واردات به موقع کالاهای ضروری و کاهش کالاهای بی کیفیت و بنجل و ایجاد فضای رقابتی به نفع تولید کشاورزی و صنعتی کشور و پرهیز از واردات در فصل برداشت محصول و… ضروری و حیاتی است و دولت نباید به گمرک به عنوان بارانداز کالاهای وارداتی نگاه کند بلکه گمرک باید میدان حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال و تولید داخلی باشد و لذا اصلاح مقررات ثبت سفارش، نرخ ها و زمان بندی واردات و ساماندهی وضعیت کنونی باید در دستور کار جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و تجارت .. باشد

اگرچه ریشه بسیاری از مشکلات صادرات و واردات کالا، در ساختار اقتصاد، مقررات، عملکرد دستگاه های اجرایی و مشکلات اقتصاد کشور نهفته است اما  در این مسیر همت کارکنان و کارشناسان و بازرسان گمرک، همراهی و حمایت قوه قضاییه، پشتیبانی دستگاه های اجرایی، سیستم بانکی، نیروی انتظامی، سازمان بازرسی و… می تواند کرباسیان را در مسیر بهبود عملکرد گمرک یاری دهد تا از تجربه کارشناسان ارزنده گمرک استفاده نماید و انگیزه وی دراین مسیر تقویت شود و سازمان مهم گمرک را در جهت تقویت تولید داخلی و تامین نیاز بازار یاری دهد.
لازم است که در برنامه اقتصادی دولت و وزارت اقتصاد، گمرک علاوه بر تامین نیاز بازار کالا، به عنوان ابزاری کارآمد و موثر به رشد صادرات، تولید داخلی و اشتغال و رشد اقتصادی کمک کند و تعرفه های گمرکی، روش های ترخیص کالا و…. در جهت حمایت از تولید و درک زمان مناسب واردات کالاهای مختلف اصلاح و به کار گرفته شود. کالا در زمانی وارد شود که بازار نیاز دارد و در فصل عرضه تولید داخلی، واردات انجام نشود تا تولید داخلی حمایت شود و واردات کالا زمانی به کشور وارد شود که تولید داخلی را محدود نکند و تولید کشاورزی و صنعتی کشور بتواند با واردات اجناس چینی و… رقابت کند.
ابزارهای گمرکی و مالیاتی و عوارض و سود وحقوق گمرکی، در همه کشورهای صنعتی، ابزاری موثر در ایجاد فضای رقابتی به نفع تولید داخلی دارد. اما در کشور ما متاسفانه برای ثبت سفارش کالا، نرخ ارز، نرخ تعرفه و… محدودیت زمانی در نظر گرفته نمی شود و نرخ ها و زمان واردات کالا در بسیاری از موارد نه تنها کمکی به تولید نمی کند بلکه برعکس، عامل تضعیف تولید ملی است و لذا لازم است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و گمرک ایران در این زمینه به خواسته تولید کنندگان و صنعتگران کشور توجه نمایند.

زمزمه انتخاب مسعود کرباسیان به عنوان رئیس کل گمرک از چند روز پیش قوت گرفته بود که در نهایت وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز با صدور حکمی وی را به عنوان رئیس کل گمرک انتخاب کرد.

کرباسیان زمانی معاون وزارت صنایع سنگین بوده، پس از آن در وزارت بازرگانی با وهاجی و آل اسحاق به عنوان معاونت بازرگانی خارجی همکاری داشت. در ابتدای وزارت نفت زنگنه، معاونت او را در دست گرفت اما پس از مدتی به وزارت بازرگانی برگشت تا معاونت داخلی شریعتمداری را بر عهده گیرد. در دولت دوم اصلاحات به گمرک رفت و اداره این سازمان را بر عهده گرفت. او بعد از روی کار آمدن دولت های نهم و دهم طی هشت سال قبل معاون شهردار تهران، رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران بوده است.
این سوابق نشان می دهد که کرباسیان علاوه بر تجربه گمرکی، در جهت درک مسائل تولید وصنعت کشور می تواند بسیار موثر باشد و امید است که دولت محترم در بسته سیاستی خود و استراتژی حمایت از تولید، ابزار موثر گمرک را تقویت کند و گمرک تنها وارد کننده کالا نباشد و علاوه بر مسائل ترخیص، مقابله با تخلفات گمرکی و اجرای قانون، ابزاری موثر برای تقویت تولید باشد و کرباسیان و کارشناسان با تجربه وی، استراتژی صنعتی و حمایت از تولید در برابر کالاهای خارجی و موج فزاینده واردات کالاهای بنجل به کشور در سال های اخیر را  تقویت کند


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.