آیا دولت حق اخراج اتباع بیگانه را دارد؟

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

هر دولتی به خاطر حفظ امنیت و استقلال خود حق دارد در صورتی که وجود بیگانه‌ای را در کشور خود مخل نظم عمومی تشخیص دهد، وی را اخراج کند و برای این کار الزامی به ارائه دلیل ندارد، مگر در صورتی که دعوایی در این مورد در یکی از مراجع بین‌المللی مطرح شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ بعضی مواقع ایجاب می‌کند که دولتی فرد بیگانه را بدون رضایت خود وی به صورت اجبار اخراج کند. در واقع با توجه به اصل حاکمیت (sovereignty) دولت‌ها، هر دولتی به خاطر حفظ امنیت و استقلال خود حق دارد در صورتی که وجود بیگانه‌ای را در کشور خود مخل نظم عمومی تشخیص دهد، وی را اخراج کند.

 این امر بستگی کامل به مصلحت سیاسی و اجتماعی دولت دارد، بنابراین فقط در موارد استثنایی که واقعا وجود شخص بیگانه نظم مملکت را مختل کند، دولت می‌تواند اقدام به اخراج بیگانه کند، بدون اینکه صدمه‌ای به شخص وارد شود.  
 
اخراج باید با رعایت عدالت و انصاف صورت بگیرد ولی در هر حال دولتی که بیگانه را از خاک خود اخراج می‌کند، الزامی به ارائه دلیل ندارد مگر در صورتی که دعوایی در این مورد در یکی از مراجع بین‌المللی مطرح شود.  
 
در صورت اخیر دولت باید دلایل کافی جهت اخراج شخص ارائه دهد وگرنه موجب مسئولیت دولت خواهد بود.  
 
اخراج افراد نامعینی که از اتباع یک کشور مشخص هستند، رویه پسندیده‌ای نیست و نوعی بدرفتاری نسبت به آن مملکت محسوب می‌شود، اما اخراج افراد معین، در صورتی که لازم باشد ایرادی ندارد.

 به موجب ماده ۱۱ قانون ۱۳۱۰ بیگانگان را در مواردی که برخلاف مقررات این قانون رفتار کنند و در صورتی که مطابق مواد ۳ و ۴ این قانون اجازه عبور و یا توقف خارجی ملغی شود.

طبق ماده ۱۲ قانون ورود و اتباع خارجه تصمیم به اخراج بیگانه از طرف مقامات ذی‌صلاحی که دولت معین می‌کند، اتخاذ می‌شود و مرجع تجدیدنظر نسبت به این تصمیم وزارت کشور است.

وزارت کشور پس از دریافت تقاضانامه، موضوع را در جلسه‌ای مرکب از مدیر کل سیاسی وزارت کشور، نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی کشور مطرح و تصمیمات کمیسیون را به نیروی انتظامی ابلاغ خواهد کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. ایرانی:

    سرازیر شدن سیل میلیونها اتباع بی هویت و غیر مجاز قاچاقی به درون شهرهای مرکزی ایران ( تهران قم ، کاشان ، یزد ، اصفهان ، شیراز و….) جدا از معضلات بسیار فعلی ، در دراز ماندن با جاخوش کردن این اجانب ، خطرات شوم و ناگوار امنیتی و خلاء هویتتی و خطر تهدید هویت بومی با بر هم خوردن و تغییر ترکیب جمعیت و ترکیب مذهبی بومیان اصلی ایران در بر دارد ! ریشه اکثر اتباع بیگانه افغان از اقوام مغول تبار (مغول ) شمال افغانستان یا پشتون های عرب تبار اند که اکثراً غیر مجاز هم آمده اند و ۸۵ درصد حنفی هستند و مذهب اصلی خود را پنهان می کنند و با نرخ زاد و ولد ۷ در صد و بومیان ایران با رشد جمعیت ۲ درصد ! و…. هزینه هایی را که کشور بابت این بیگانگان بی هویت و بی وطن صرف خواهد می کند باید خرج کمک به ازدواج و ازدیاد نسل جوان خود ایرانیان شیعه شود نه خرج تکثیر نسل بیگانگان بی ریشه بی وطن بی هویت درون مام میهن !! هرچه این مماشات و تمدید روادید و رودربایستی (باج دادن به افاغنه) تداوم یابد بازگرداندن اینها به کشور خودشان دشوارتر و خطرات امنیتی – هویتی – قومی – مذهبی بسیار عمیق تر و جدی تر گریبانگیر ایران خواهد شد و آیندگان کشور هم این سهل انگاری مسئولان امروز در قبال هجوم میلیونها مهاجم غیر مجاز بیگانه بی هویت به درون بافت بومی شهرهای کهن مرکزی و اصیل شیعه ایران (تهران ، قم ، کاشان ،یزد ، اصفهان ، شیراز و…) را خیانت آشکار به وطن خواهند شمرد

  2. ایران دوست:

    – بزرگترین تهدید همین که روزی تا ۳۰۰۰ افغانی عمدتاً حنفی مذهب غیر مجاز قاچاقی از بالاصطلاح مرزها !! می گذرند و با قاچاق بر های مرتبط با انگلیس خبیث و آمریکا یکسره روانه شهرهای اصلی و مرکز شیعه ایران می شوند و با نرخ زاد و ولد بالا ( %۷ ) رخنه و نشو و نما می کنند و جا پا سفت می کنند و مراکز و خاستگاه شیعه با نرخ رشد منفی ( % ۲ ) یعنی تهران ، قم ،ساوه ، دارالمومنین کاشان ،اردستان ،نایین و دارالعباده یزد و اصفهان و شیراز و ….. را خزنده و بی صدا و با مظلوم نمایی به اشغال در می آورند ، خود بزرگترین برنامه انگلیس و بزرگترین تهدید برای آینده ایران شیعه است ! و وزارت کشور ایران هنوز خمار تعارف با مجامع حیله گر حقوق بشری ! غرب است که مجری پروژه سرازیر کردن میلیونها مهاجر بیگانه درون ایران و سنگ اندازی در راه بازگرداندن آنها برای تغییر ترکیب یکپارچه جمعیتی و مذهبی ایرانیان انداینهمه امکانات مرزبانی پس چطور روزانه صدها تبعه غیر مجاز قاچاقی افغانی عموما سنی مذهب از افغانستان از مرز! ها تردد و با پژو و زانتیا یکراست روانه شهرهای اصیل مرکزی ایران (قم و کاشان و یزد و اصفهان و….)می شوند و کشور ایران را افغانها دارند چراغ خاموش و خزنده به اشغال خود در می آورند !؟ راستی کی مرزهای شرقی به انسداد کامل در می آید ؟ چرا مسئولان از آتش زیر خاکستر میلیونها اتباع بیگانه درون شهرهای مرکزی ایران تغافل می ورزند ؟! آیا اگر تنها یک دهم اینها توسط دشمنان ما( مانند سوریه و عراق ) اجیر شوند و در شهرها آشوب نمایند امنیت کشور ایران نابود نخواهد شد !؟ زود بجنبیم در اخراج بی تعارف اینها تا ده میلیون نفر نشده اند !!!

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.