آیا دیدن یک عروس ۴۰ ساله در لباس عروسی شما را نمی ترساند؟

گردآوری شده توسط مجله خانواده ممتاز نیوز

با این وجود ازدواج کردم چون شنیده و خوانده بودم که بزرگان ما گفته بودند اگر ازدواج کنی خدا روزی تان را چند برابر می کند. همین طور هم شد. من این جملات را قبل از اینکه تجربه کنم، باور کرده بودم و این باور سبب شد که روزی ام چندین برابر شود و به راحت ترین شکل ممکن دوران خدمت سربازی را بگذرانم و صاحبخانه شوم و یک فرزند سالم نصیبم شود. اینکه ملاکهای ازدواجم چه بوده و آیا خوشبخت شدم یا یک زندگی معمولی را می گذرانم یا بدبخت شدم و یا اگر کسی در سنین پایین ازدواج کند خوشبخت می گردد یا نه، مساله ای دیگر است که می توان در نوشته های آینده به آن پرداخت. موضوع زمان ازدواج است که به بحران تبدیل شده است. با ازدواج من بسیار از دوستانم هم به فکر ازدواج افتادند اما حداقل نصف آنها ازدواج نکرده اند و در ۲۰ سالگی از این مساله بسیار می ترسیدم. می ترسیدم از اینکه دلسرد شوم و بسیاری از دوستانم همین طور شده اند. می ترسیدم از اینکه با مرور زمان شرایط ازدواج سخت تر از اینی که هست شود و شد و می گردد! می ترسیدم که با مرور زمان آن شور و نشاط جوانی لازم برای آغاز زندگی از بین برود و برای بسیار از اطرافیانم همین طور شده است.افزایش سن ازدواج تهدیدی برای آینده کشور است و از سوی دیگر بنیانهای خانواده را متزلزل می کند و پدیده پیردختری و پیرپسری را در کشور رواج می دهد.در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون جوان در سن ازدواج وجود دارد که هنوز تشکیل خانواده نداده اند. از دیگر سو فاصله بین بلوغ و ازدواج به شدت در حال افزایش است و پسران که باید در سن ۲۲ سالگی ازدواج کند، در سنین ۲۹ تا ۳۵ سالگی تشکیل خانواده می دهند که با این وضعیت به تعداد جوانان آماده ازدواج افزوده می گردد
آیا دیدن یک عروس ۴۰ ساله در لباس عروسی شما را نمی ترساند؟ دیدن داماد بی مو یا دامادی با موهای سپید شما را نمی ترساند؟ دیدن مردی ۳۵ ساله و ۴۰ ساله مجرد بر سر سفره پدر شما را نمی ترساند؟ آیا افزایش سن دختران مجرد شما را نمی ترساند؟ آیا افزایش آمار عروسانی که دختر نیستند شما را نمی ترساند؟ آیا افزایش خبرهای تجاوزها و آدم ربایی ها و اغفال ها و آزار و اذیت ها شما را نمی ترساند؟ آیا افزایش سن پسرانی که هر روز سردتر از روز قبل می شوند شما را نمی ترساند؟ آیا افزایش بیماران روحی جوان شما را نمی ترساند؟ بله برای ازدواج نکردن هزاران بهانه است از مشکلات مالی پسرها گرفته تا نداشتن خواستگار مناسب برای دخترها اما کاش برای ازدواج نکردن وحشت هم وجود داشت وحشتی مثل پیر دختر شدن و پیر پسر شدن.

سن ازدواج بالا و بالاتر
طبق آخرین آمار ازدواج مردان بالای ۳۵سال و زنان بالای ۳۰سال طی ۸ سال اخیر دوبرابر افزایش یافته است. این آمار را ۳ ماه پیش، علی اکبر محزون مدیرکل دفتر اطلاعات وآمار جمعیتی سازمان ثبت ارائه کرده بود: براساس آمارهای موجود در سال۸۴ سهم ازدواج‌های بالای ۳۵سال برای مردان ۶/۷درصد و ازدواج‌های بالای ۳۰سال برای زنان ۶/۳درصد بوده که این ارقام از افزایش حدود دوبرابری سهم ازدواج‌های در سنین بالا در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۱ حکایت دارد.آخرین آمارهای جمعیتی در زمینه ثبت واقعه ازدواج نشان می‌دهد که در سال ۹۱، ۸۳۱هزار و ۶۷۰ ازدواج به ثبت رسیده است و مردان گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ساله با ۳۱۲هزارو۴۹۸ واقعه و زنان با همین سن با ۲۷۵هزارو۸۷۳ واقعه ازدواج بیشترین آمار ازدواج زوجین را به خود اختصاص داده‌اند.
اما سهم ازدواج‌های بالای ۳۵سال برای مردان و ازدواج‌های بالای ۳۰سال برای زنان در آمارهای سال‌های اخیر همچنان رو به افزایش است؛ به‌طوری که سهم ازدواج‌های بالای ۳۰سال برای زنان از ۱۰/۵درصد در سال۹۰ به ۱۱/۲درصد در سال۹۱ افزایش یافته و سهم ازدواج‌های بالای ۳۵سال برای مردان نیز از ۸/۶درصد در سال۹۰ به ۸/۸درصد در سال۹۱ افزایش یافته است.

همان طور که ملاحظه می کنید موضوع بسیار خطرناک تر از آن است که فکر کنید.
آیا دیدن یک عروس ۴۰ ساله در لباس عروسی شما را نمی ترساند؟ دیدن داماد بی مو یا دامادی با موهای سپید شما را نمی ترساند؟ دیدن مردی ۳۵ ساله و ۴۰ ساله مجرد بر سر سفره پدر شما را نمی ترساند؟ آیا افزایش سن دختران مجرد شما را نمی ترساند؟ آیا افزایش آمار عروسانی که دختر نیستند شما را نمی ترساند؟ آیا افزایش خبرهای تجاوزها و آدم ربایی ها و اغفال ها و آزار و اذیت ها شما را نمی ترساند؟ آیا افزایش سن پسرانی که هر روز سردتر از روز قبل می شوند شما را نمی ترساند؟ آیا افزایش بیماران روحی جوان شما را نمی ترساند؟

تهدید پیر دختری پیر پسری
اگر می خواهید بدانید که افزایش تعداد پیر دخترها و پیرپسرها چه تهدیدهایی را به دنبال دارد سخنان مجید ابهری، آسیب شناس می تواند کمک بسیاری به شما کند. او در گفتگو با مهر با اخطار نسبت به وجود بیش از ۱۰ میلیون جوان ازدواج نکرده در کشور گفت: وجود این تعداد جوان ازدواج نکرده در کشور در شرایطی است که شاهد افزایش فاصله بین بلوغ و سن ازدواج در میان جوانان کشور هستیم و این می تواند منجر به بروز پدیده پیردختری و پیرپسری در دهه‌های بعدی می گردد.

ازدواج مردان جوان با زنان مسن
مجید ابهری در آستانه آغاز هفته ازدواج با بیان این مطلب افزود: افزایش سن ازدواج تهدیدی برای آینده کشور است و از سوی دیگر بنیانهای خانواده را متزلزل می کند و پدیده پیردختری و پیرپسری را در کشور رواج می دهد.در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون جوان در سن ازدواج وجود دارد که هنوز تشکیل خانواده نداده اند. از دیگر سو فاصله بین بلوغ و ازدواج به شدت در حال افزایش است و پسران که باید در سن ۲۲ سالگی ازدواج کنند، در سنین ۲۹ تا ۳۵ سالگی تشکیل خانواده می دهند که با این وضعیت به تعداد جوانان آماده ازدواج افزوده می گردد.ابهری با بیان اینکه در سال آینده تعداد پسران آماده ازدواج افزایش پیدا می کند، دلایل بالا رفتن سن ازدواج و کم شدن تمایل جوانان به ازدواج را اینگونه بیان کرد: براساس نتایج تحقیقات بنیاد خانواده، عوامل مختلفی منجر به کاهش ازدواج در کشور می گردد که شامل عوامل اقتصادی، رفتاری و روانی است.وی ادامه داد: بیکاری، گران شدن مسکن، مهریه های نامتعارف، تورم، هزینه های سنگین ازدواج، خرید جهیزیه های نامعقول از جمله عوامل اقتصادی است. همچنین عدم مسوولیت پذیری پسران و ترس آنها از اداره زندگی و خانواده از جمله عوامل روانی و رفتاری برای کاهش ازدواج در کشور است.به گفته این آسیب شناس، کاهش ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج پیامدهایی را شامل می گردد که رواج زندگی های مجردی، افزایش آمار فساد  در جامعه، بروز پدیده پیردختری و پیرپسری از جمله پیامدهای این اقدام است که دولت می تواند با حمایت مادی و معنوی مانع از بروز این خطرات در جامعه شود.وی با اشاره به آمار ازدواج جوانان گفت: براساس سازمان ثبت احوال آمار ازدواج نسبت به سال قبل دو و نیم درصد کاهش داشته است و آمار طلاق افزایش. در تهران به ازای هر سه ازدواج یک طلاق و در شهرستان ها به ازای هر پنج ازدواج یک طلاق انجام می گردد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.