آیا غرب تمایلی به حل و فصل مذاکرات هسته ای با ایران دارد؟

۱فروردین ۱۳،

کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، ابراز امیدواری کرد ایران با پاسخ مثبت به پیشنهادهای ارایه شده از سوی گروه ۱+۵ ، در مذاکرات آینده در قزاقستان شرکت کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، خانم اشتون پس از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در دوبلین با اشاره به گفت وگوهای کارشناسی بین نمایندگان ایران و کارشناسان گروه ۱+۵ در استانبول گفت: «من گزارش مذاکرات کارشناسی را دریافت کرده ام.»

مذاکرات دو روزه کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ ، ۲۹ اسفند، در استانبول ترکیه پایان یافت و بر اساس خبرهای که از آن انتشار یافت دو طرف پیشنهادهایی برای حل و فصل مذاکرات هسته ای ارائه کردند.

کاترین اشتون در خصوص این مذاکرات کی گوید: «این گفت وگوها سیاسی نبود، بلکه توضیح و تفسیر پیشنهادها بود و زمانی که بار دیگر در آلماتی دیدار کنیم، می توانیم مطمئن شویم که جزئیات پیشنهادهایمان را شرح داده ایم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرده است: «امیدواریم ایران با پاسخ مثبت به این پیشنهادها برای مذاکره حاضر شود».

قرار است دور بعدی مذاکرات بین ایران و نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان، در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین در آلماتی قزاقستان برگزار شود.

کشورهای عضو گروه ۱+۵ در نشست پیشین آلماتی که روزهای هشتم و نهم اسفند برگزار شد پیشنهادهایی را در زمینه کاهش بعضی از تحریم ها همزمان با برنامه شش ماهه ای برای اعتمادسازی توسط ایران ارائه کردند. قرار شد که این پیشنهادها در نشست کارشناسان دو طرف در استانبول بررسی شود.

گفته می گردد قرار است در ازای اقدامات ایران در جهت آنچه غرب آن را اعتمادسازی می خواند، بخش هایی از تحریم ها بر ضد تهران لغو شود.

پیش از این علی اکبر صالحی از حذف تدریجی تحریم ها در سال جاری سخن گفته بود. سخنگوی وزارت خارجه نیز در تحلیل این سخن صالحی گفته است:  وقتی حقوق ما به رسمیت شناخته شد و نگرانی ها برطرف شد به معنای این است که هر اقدامی به بهانه فعالیت هسته یی علیه ملت ما هیچ جایگاهی نخواهد داشت. برای این که به نقطه نهایی برسیم باید گامهای مختلفی به صورت متقابل، همزمان و هم وزن برداریم. طبیعی است در هر گامی بخشی از اقدامات کشور ما در جهت رفع ابهامات و بخشی از آن از جانب طرف مقابل برای رفع فشارها و اقدامات نادرستی که صورت گرفته، نتایج مذاکرات خواهد بود.

لازمه توافق: اعتراف به حق غنی سازی ایران برای اهداف صلح آمیز

مقام معظم رهبری در سخنان مهمی که در جمع مردم در بارگاه امام هشتم (ع) بیان فرمودند با اشاره به مواضع آمریکا درخصوص مساله هسته ای ایران با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران خاطر نشان کردند: ما بارها گفته ایم که بدنبال سلاح هسته ای نیستیم اما آمریکائیها می گویند باور نمی کنیم. در این شرایط چرا ما باید حرف آمریکا را در مورد صادقانه بودن پیشنهاد مذاکره ، باور کنیم .

رهبر انقلاب اسلامی افزودند : برداشت ما این است که پیشنهاد مذاکره یک تاکتیک آمریکائی برای فریب افکار عمومی دنیا و مردم ایران است و اگر اینگونه نیست ، باید آمریکائیها این موضوع را در عمل ثابت کنند.

حضرت آیت ا… خامنه ای افزودند : اگر آمریکائیها واقعاً تمایل به حل موضوع هسته ای ایران دارند ، راه حل آن نیز آسان است و باید به حق غنی سازی هسته ای ایران برای اهداف صلح آمیز اعتراف کنند .


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.