آیا قرنطینه می تواند تلفات کریمه کنگو را کم کند؟

به گزارش خبرآنلاین، تاکنون اعلام شده است مهمترین عامل شیوع این بیماری در ایران، استفاده مردم از دام هایی است که تاییدیه سازمان پزشکی قانونی را ندارد.

سیدمحسن دستور، رییس سازمان دامپزشکی هم دراین باره می گوید: “ورود دام غیرمجاز علت بروز بیماری تب کریمه کنگو در کشور است. این بیماری بیشتر در شرق کشور ازجمله در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی گزارش شده است.”

به گفته او قاچاق دام بیش‌تر در شرق کشور صورت می گیرد: “برای جلوگیری از این امر واحدهای قرنطینه دام در مرزهای شرقی کشور گسترش یافته است. اکنون در استان سیستان و بلوچستان ۴۰ واحد قرنطینه فعال است. در تمامی نقاطی که امکان تردد دام وجود داشته باشد، سازمان دامپزشکی واحدهای قرنطینه را مستقر کرده است.”

دستور پیش بینی کرده است با قرنطینه دام های شرق کشور، کانون جدید شناسایی نشود و یا در حداقل خود باشد.

دستور با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو گفت: اگر در مناطقی، بروز این بیماری گزارش شود، در مناطق شناسایی شده علیه کنه‌ها سمپاشی می‌شود. با کمک اعتبارات دولتی، در برخی از مناطق نیز سمپاشی به صورت رایگان و با نظارت دامپزشکی صورت می‌گیرد. نظارت بر کشتارگاه‌ها، تهیه گوشت از مراکز مجاز، کشتار در مراکز مجاز، ابلاغ رعایت موارد بهداشتی برای کشتارگاه‌ها و کارکنان آن، تجهیز کشتارگاه‌ها به پیش سردکن، آموزش و “اطلاع رسانی به عموم از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.”

به گفته او با وجود اینکه بیماری تب کریمه کنگو بیماری خطرناکی است و انسان را در صورت ابتلا به آن با خطر جدی مواجه می کند، اما با رعایت این مسائل می توان ضریب اطمینان را برای عدم درگیری با این بیماری بالا برد: “بیماری تب کریمه کنگو از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و عوارضی را در حوزه بهداشت عمومی و دام ایجاد می کند اما در خود دام قابل شناسایی نیست و مشکلی را ایجاد نمی‌کند.”

پیش از این رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از هموطنان خواست از خرید دام بدون تایید دامپزشکی اکیداً خودداری کنند. به گفته محمد مهدی گویا گویا دام‌های مبتلا به تب کریمه کنگو هیچ نشان و علامتی از بیماری ندارند، به همین دلیل هموطنان به هیچوجه دام‌هایی که مهر تایید سازمان دامپزشکی را ندارند، خریداری نکنند.
همچنین محمدرضا شیرزادی رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت درباره این بیماری به خبرآنلاین گفت: “بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با فعالیت کنه‌ها در ارتباط است.افزایش فعالیت کنه‌ها در فصول گرم سال سبب افزایش آلودگی دام‌ها می‌شود. بنابراین ذبح دام باید در کشتارگاه‌ها صورت گیرد و تاکید می‌شود که اقدامات حفاظتی در کشتارگاه‌ها رعایت شود.” 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.