آیا متهم فراری پرونده “فساد بزرگ مالی” محاکمه می‌شود؟

فروردین ۱۴۰۳

مدیرعامل فراری بانک ملی ایران یکی از مفسدان اقتصادی در جریان پروند فساد ۳۰۰۰ میلیاردی و شریک جرم اصلی “امیر منصور آریا” به عنوان متهم ردیف اول این پرونده است که با وجود تحت تعقیب قرار گرفتن وی توسط اینترپل، خبری از بازگشت این متهم فراری نیست.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در پرونده فساد بزرگ و بی‌سابقه ۳ هزار میلیاردی اسامی مانند امیر منصور آریا، مه‌آفرید امیرخسروی، محمودرضا خاوری و … به چشم می‌خورند که هریک با سوءاستفاده از مناصب خود، دست به این فساد اقتصادی زدند.

مدیرعامل سابق بانک ملی و متهم اصلی پرونده فساد مالی فرار کرد
در جریان این پرونده، نامی که بیش از همه توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد نام “محمودرضا خاوری” بود که با داشتن تابعیت دو‌گانه و با وجود بازنشستگی با اصرار دولت برای بکارگیری مجدد وی، به ریاست بانک ملی برگزیده شد و پس از فساد مالی بزرگ ۳۰۰۰ میلیاردی به کانادا گریخت و تاکنون هیچ توضیحی در مورد فساد سه هزار میلیاردی از سوی وی به مراجع قضایی ارائه نشده است.

محمودرضا خاوری مدیرعامل فراری بانک ملی ایران یکی از مفسدان اقتصادی در جریان پروند فساد مالی ۳۰۰۰ میلیاردی و شریک جرم اصلی امیر منصور آریا به عنوان متهم ردیف اول این پرونده بود.

در خصوص خاوری و مسئولیت حساسی که در دولت و سیستم بانکی کشور به وی واگذار شد، آیا مسئولان ارشد دولتی که در سال ۸۹ اصرار بر بازگشت به کار و به کار‌گیری مجدد خاوری در سیستم بانکی کشور داشتند از تابعیت کانادایی وی بی‌اطلاع بودند؟

اما جالب اینکه محمودرضا خاوری با وجود بازنشستگی در سال ۸۹ از طریق مصوبه هیئت دولت دعوت به کار مجدد شد و این در حالی بود که بر اساس‌ مصوبه دولت، هیچ ارگان دولتی حق به کار‌گیری نیروی بازنشسته را ندارد مگر اینکه هیئت وزیران که عالی‌ترین شورای دستگاه اجرایی کشور است نسبت به بکارگیری مجدد نیرو، مصوبه خاص داشته باشد.

محمودرضا خاوری با وجود داشتن تابعیت کانادا، در دولت دهم و با دستور یکی از مسئولان ارشد دولتی به سمت مدیرعاملی بزرگترین بانک کشور یعنی بانک ملی منصوب شد.

این در حالیست که طبق ماده ۹۸۹ قانون مدنی‌، “هر تبعه ایرانی که بدون رعایت مقررات قانونی بعد از تاریخ ۱۲۸۰ شمسی تابعیت خارجی تحصیل کرده باشد، تبعیت خارجی او کأن لم یکن بوده و تبعه‌ ایران شناخته می‌شود ولی در عین حال کلیه‌ اموال غیرمنقوله‌ او با نظارت مدعی‌العموم محل به فروش رسیده و پس از وضع مخارج فروش، قیمت آن به او داده خواهد شد و به علاوه از اشتغال به وزارت و معاونت وزارت و عضویت مجالس مقننه و انجمن‌های ایالتی و ولایتی و بلدی و هر گونه مشاغل دولتی محروم خواهد بود.”

پس از به‌کارگیری مجدد خاوری با مصوبه هیئت دولت و انتصاب وی به عنوان مدیرعامل بانک ملی و در پی افشای فساد بزرگ ۳ هزار میلیاردی، خاوری با استفاده از تابعیت کانادایی خود به بهانه شرکت در یک جلسه کاری از ایران به کشور ثالث و از آنجا به کانادا گریخت.

 بالاخره با گذشت دوسال از فرار مدیرعامل سابق بانک ملی، پلیس بین‌المللی موسوم به “اینترپل” با پیگیری‌های قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، نام وی را جزو اشخاص تحت تعقیب اعلام کرد.

هرچند که پلیس بین‌الملل تحت تاثیر اقدامات ضدایرانی کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران این عمل را دیرهنگام انجام داد اما لازم است که تلاش‌های بیشتری برای بازگرداندن خاوری و برادر مه‌آفرید امیرخسروی از متهمان اصلی فساد مالی ۳ هزار میلیاردی که وی نیز در پی افشای ماجرای فساد مالی به کانادا گریخت ، صورت گیرد.

خاوری تحت تعقیب اینترپل قرار گرفت

 قاضی”ناصر سراج”  در رابطه با آخرین وضعیت “خاوری” یکی از مهمترین متهمان فساد مالی، اظهار داشت: اینترپل نام خاوری را در لیست اسامی تحت پیگرد قانون قرار داده است  و این امر گامی مثبت برای بازگرداندن خاوری به ایران و محاکمه وی در ایران محسوب می‌شود اما وزارت خارجه کانادا از بازگشت وی به ایران جلوگیری می‌کند.

قاضی سراج پیش از این نیز با بیان اینکه برای رئیس فراری بانک ملی کیفرخواست صادر شده ، خاطرنشان کرد: رسیدگی به پرونده و صدور حکم برای خاوری در دستور کار قرار دارد و امکان صدور حکم غیابی برای این متهم به سبب داشتن وکیل وجود نداشته و اظهارات وکیل پس از تشکیل دادگاه قابل استماع است.

در همین زمینه، رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت خارجه در روز  ۲۳ خردادماه سال ۹۱ اعلام کرد که این وزارتخانه برای بازگرداندن محمدرضا خاوری به ایران، همکاری بسیار نزدیکی با اینترپل و دولت کانادا داشته است.

تأکید مهمانپرست بر همکاری با کانادا در حالی مطرح شده است که ۱۷ مردادماه سال قبل، محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که کانادا از استرداد خاوری به ایران اجتناب می‌کند.

وی تأکید کرده بود: خاوری از زوایای پنهان پرونده فساد مالی مطلع است و باید او را به هر طریق ممکن به کشور بازگرداند.

خاوری باوجود کیفرخواست هنوز محاکمه نشده است

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه هم در شهریور سال  ۹۱ در همین رابطه اعلام کرد: در مورد پرونده محمودرضا خاوری که به تازگی می گویند مصاحبه ای در یک نشریه داشته ، باید بگویم اگر وی از خود دفاع می کرد ثابت می شد که وضعیتش چگونه است، هر چند که با کمال تاسف نه آن کشور خاوری را تحویل می دهد و نه پلیس بین الملل که مدعی مبارزه با فساد است، با ما در این زمینه همکاری داشت، ولی کیفرخواست برای وی صادر شده و در حال رسیدگی است.

محسنی اژه‌ای همچنین درتیر ماه سال جاری نیز در مورد پرونده خاوری  گفت: متاسفانه دولت کانادا و اینترپل این متهم را تحویل نمی دهند ولی مدیر قبلی بانک ملی باید بداند که روزی به دام می افتد و اگر همین امروز خود را معرفی کند به نفع اوست.

قاضی سراج نیز در تیر ماه ۹۲ در پاسخ به این سوال که چرا اینترپل با وجود درج نام خاوری در پایگاه اینترنتی خود، اقدامی عملی برای دستگیری وی نکرده است، گفت: متأسفانه آنها اقدامی نکردند و فقط در لفظ، مدعی حقوق بشر می باشند ولی در واقع اصلا حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند.

 اما برای متهم ردیف اول و اصلی این پرونده نه حکمی صادر شده و نه از استرداد و مجازاتش خبری است در حالیکه متهمین دیگر این پرونده دستگیر شده و حتی برای آن‌ها نیز حکم صادر شده است و همچنان باید منتظر مانده و ببینیم که با وجود صدور کیفرخواست برای خاوری، وی به طورغیابی محاکمه می‌شود یا دولت کانادا این متهم را به ایران بازخواهد گرداند؟

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.