آیا مردم لبنان دیدگاه دولتمردان خود درخصوص ایران را قبول دارند؟

به گزارش ایرنا از بیروت، ‘میشل سلیمان’ رییس جمهوری لبنان چندی پیش در مصاحبه ای با روزنامه لبنانی السفیر از اعتماد دولت بیروت به اظهارات رهبر ایران درباره خودداری ایران از تلاش ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای خبر داد و گفت: لبنان به اظهارات رهبر ایران درباره تلاش نکردن جمهوری اسلامی برای دست یابی به سلاح هسته ای اعتماد دارد.

‘عدنان منصور’ وزیر امور خارجه لبنان هم با اشاره به اینکه ‘تا هنگامی که فعالیت های هسته ای ایران در راستای مقاصد صلح آمیز باشد، لبنان از این فعالیت‌ها حمایت می کند.’، گفت: از آنجا که برنامه های هسته ای ایران، صلح آمیز است، ما مخالف پیشرفت تکنولوژی هسته ای در ایران نیستیم؛ سازمان آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز بارها اعلام کرده است که فعالیت های هسته ای ایران را تحت کنترل دارد و ایران تاکنون به کلیه معاهدات هسته ای بین المللی احترام گذاشته است.

حال باید دید که آیا مردم کشور هم افکار رییس جمهور و وزیر خارجه کشورشان را تایید می کنند یا خیر؟ لذا خبرنگار ایرنا طی گفتگو با تعدادی از پزشکان، وکلا، مهندسان، اصحاب رسانه، مردم عادی و صنعتگران در بیروت نظر آنها را در این خصوص جویا شد.

‘حیدر مشلب’ که یک پزشک جراح لبنانی است، ایران را کشوری بزرگ و وزین در امور سیاسی جهان می داند و می گوید: ایران تمام جهان را با توسعه و پیشرفت علمی و تکنولوژیک مبهوت خود کرده و دانش هسته ای ایران گل سر سبد این امور است.

وی افزود: زمانی که انقلاب ایران پیروز شد و ملت این کشور نظام جمهوری اسلامی را برای خود برگزید، سوالات مختلفی به ذهن متبادر می شد که آیا این نظام نوپا می تواند بر روی پاهای خود در این دنیای پر آشوب بایستد؟ چه راه حل هایی به منظور مقابله با مشکلات و چالش های پیش رو ارایه خواهد داد؟

مشلب با اشاره به اینکه در آن زمان قلب دوستان ایران برای این کشور می تپید، افزود: دشمنان گمان می بردند که ایران نخواهد توانست راه خود را ادامه دهد و به سرعت کارش به شکست می انجامد و توان رهبرانش در حمل پرچم تشیع از میان خواهد رفت.

این جراح متخصص با تاکید بر اینکه تمام گروه ها، مذاهب، طوایف و احزاب در جهان به این باور رسیده اند که ایران قدرتی منطقه ای و کشوری بزرگ است، افزود: حق دستیابی به انرژی هسته ای، برای این کشور که تمامی عناصر قدرت و وسایل پیشرفت را به دست آورده، محفوظ است.

وی با تاکید بر اینکه ایران همواره پشتوانه حقیقی ملت فلسطین، مقاومت اسلامی در لبنان و تمامی ملت های مستضعف بوده است، افزود: این امر سبب شده است که تمامی نظرها به جمهوری اسلامی جلب شود، بویژه نظر دشمنانی که سعی در فتنه انگیزی دارند.

مشلب ادامه داد: دشمنان سعی دارند که ایران را به عنوان تهدیدی برای دیگر کشورها جلوه دهند و اینگونه بنمایانند که اسراییل دوست همه و ایران مهم ترین دشمن کشورهاست.

‘محمد بدران’ نیز که دکترای دامپزشکی اش را از یکی از دانشگاه های ایران گرفته است در این خصوص می گوید: ایران بوسیله این پیشرفت های علمی و هسته ای می خواهد به جهان اعلام کند که محال است که به گذشته بازگردد و این پیام را با پشتوانه قدرت و صلابت ملت خود اعلام می دارد.

وی با طرح این سوال که چرا در حالی که به رژیم صهیونیستی اجازه داده می شود که بزرگترین زرادخانه هسته ای، میکروبی، فسفری، شیمیایی و غیره را در منطقه داشته باشد، می خواهند ایران را از داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای محروم کنند؟ افزود: باید جهان بفهمد که ایران استوار ایستاده است و ضعیف نیست و امکان ندارد که به هیچ کس باج دهد.

‘محمد الزعتری’ یکی از روزنامه نگاران شهر صیدا با تاکید بر اینکه هر کس مقابل افزون خواهی های آمریکا و جنایات صهیونیست ها بایستد هدف فشارها و تهدیدهای آنها قرار خواهد گرفت، افزود: افتخار ایران این است که با انواع مخالفت ها در راستای رسیدن به توان صلح آمیز هسته ای مواجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کس در این کره خاکی جرات ندارد که به رژیم صهیونیستی که انواع مختلف سلاح های کشتار جمعی از جمله بمب هسته ای دارد، چیزی بگوید، افزود: این سیاست یک بام و دو هوایی که جامعه جهانی بر اساس آن اسراییل را ما فوق قانون قرار داده است، باید به چالش کشیده شود.

زعتری با طرح این سوال که گناه ایران چیست که می خواهد به انرژی صلح آمیز هسته ای دست پیدا کند؟ ادامه داد: این در حالی است که اسراییل صدها کلاهک هسته ای دارد و با حمایت آمریکا به بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای اجازه نمی دهد که از تاسیسات هسته ای اش که عمدتا کاربرد نظامی دارد، بازرسی به عمل آورند.

‘حسین حرقوص’ نیز که از کارشناسان برجسته علوم فنی و مهندسی در لبنان است می گوید: جمهوری اسلامی توانسته است که با وجود تمامی تهدیدها، فشارها و تحریم ها، معادله های بین المللی را تغییر دهد و به بازیگری مهم در سطح منطقه و جهان تبدیل شود.

وی افزود: بدون هیچ شکی رسیدن به این مرحله حق ایران است و ایرانی ها زمانی به این مهم دست یافته اند که کشورهای عربی در خوابی عمیق فرورفته بودند و این امر نشان دهنده هوشیاری، توانایی و سرزندگی ملت ایران است.

‘سمیح حیدر’ از وکلای دادگستری در بیروت در این باره می گوید: هر دستاورد علمی فرصتی مهم در راستای پیشرفت کلی هر کشور است و جهان عرب و اسلام نمی تواند که عقب ماندگی خود را بدون علم و تکنولوژی جدید کنار بزند.

وی موفقیت های علمی ایران را مساله ای مهم دانست و افزود: برای ایران آرزوی موفقیت در تکمیل و ادامه پیشرفت در موضوع انرژی هسته ای دارم، چرا که جهان اسلام به انرژی های جایگزین در دهه های آینده نیازمند است.

حیدر تحریم های موجود علیه ایران را که توسط کشورهای غربی وضع شده اند، بی دلیل خواند و گفت: مقامات ایرانی با این تحریم ها به آسانی برخورد می کنند تا بتوانند اهداف خود را بویژه در امور هسته ای و انقلاب تکنولوژیک، جامه عمل بپوشانند.

وی فشارها و واکنش های بین المللی علیه ایران را نشانه ترس کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی از پیشرفت ایران در زمنیه های علمی دانست و گفت: اگر ایران سیاست های آمریکا را تایید می کرد، دیگر خبری از این فشارها نبود.

خاورم*۲۰۲۴**۱۰۳۰ **۱۴۴۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۹۶۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.