آیا می‌دانید ذهنتان نیز با افزایش سن پیر می‌شود؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

پیرذهنی روندی است که تمامی اعمال بدن با افزایش سن کاهش پیدا کرده ولی زندگی روزمره را مختل نمی‌سازد اما آلزایمر در طی چند سال بیمار را ناتوان کرده و زندگیش را دچار اختلاف می‌کند.

دکتر معتمد، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: به طور طبیعی با افزایش سن غالب فعالیت‌های بدن مثل راه رفتن، شنوائی، فکر کردن و از جمله حافظه کاهش می‌‌یابد و از مشخصات آن فراموش کردن اسامی اشخاص، مختل شدن حافظه نزدیک و باقی‌ماندن حافظه دور، فراموش کردن آدرس، لباس پوشیدن است. 

وی در خصوص تفاوت پیرذهنی با آلزایمر افزود: پیرذهنی روندی که به طور طبیعی، تمامی اعمال بدن با افزایش سن کاهش پیدا کرده اما فعالیت‌های روزمره را مختلف نمی‌سازد، اما آلزایمر زودتر آغاز شده و در طی چند سال بیمار را کاملا ناتوان می‌کند و فعالیت روزمره فرد را دچار اختلال می‌سازد. 

وی ادامه داد:‌ از عوامل پیرذهنی می‌‌توان به افزایش سن، فشار خون بالا، دیابت، استفاده از مشروبات الکلی، ژنتیک و سیگار اشاره کرد که استفاده از سیگار و  ژنتیک سبب تشدید این  پروسه می‌شود. 

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد:‌این بیماری در دهه ششم، هفتم و هشتم زندگی به بعد واضحا خود را نشان می‌دهد که عوامل نژادی، آب و هوایی نیز در آن موثر است و ممکن است بر حسب این شرایط یکی، دو دهه زودتر یا دیرتر هم اتفاق بیافتد. 

دکتر معتمد در پایان اظهار داشت: مصرف مواد غذایی خاصی برای پیشگیری از این بیماری به اثبات نرسیده است ولی آنچه مسلم است پرهیز از چربی‌ها، قندها، و کاهش مصرف گوشت قرمز، استفاده از سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات، فعالیت مرتب ورزشی و کاهش وزن می‌ تواند در به تاخیر انداختن پیرذهنی موثر باشد. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.