آیا هدایایی که زوج به زوجه می‌دهد قابل کسر از مهریه است؟

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک کارشناس حقوقی گفت: در صورتی که هبه یا هدیه از تملک فردی که مال را دریافت کرده(زوجه) خارج شده باشد، قابل مطالبه نیست.

“محمد ابراهیمیان” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ در پاسخ به این سوال که آیا هدایایی که زوج به زوجه می‌دهد در صورت طلاق قابل بازگشت است یا خیر اظهارداشت: در صورتی که هبه(بخشش)در قبال انجام کاری باشد، زوج نمی‌تواند آن هدیه را از طرف مقابل(زوجه) مطالبه کند.این کارشناس حقوقی ادامه داد: در صورتی که هبه یا هدیه از تملک فردی که مال را دریافت کرده(زوجه) خارج شده باشد، قابل مطالبه نیست.

وی برای تبیین بهتر مسئله به ذکر مثالی پرداخت و گفت: به طور مثال زوج خودرویی را به زوجه اهدا می‌کند، اگر خودرو در اختیار زوجه  و به نام وی باشد زوج می‌تواند اصطلاحا از هبه عدول کرده و هدیه را از زوجه پس بگیرد.

این حقوقدان ادامه داد: در صورتی که زوجه خودرو را بفروشد یعنی هدیه از مالکیت او خارج شود و به مالکیت خریدار در آید در این حالت زوج، دیگر نمی‌تواند آن را مطالبه کند.

ابراهیمیان ادامه داد: اگر در اصل هدیه و مال تغییر به وجود آمده باشد، این هدیه قابل مطالبه نیست و در غیر این صورت زوج می‌تواند از هبه‌ای(بخششی) که به زوجه کرده است عدول کرده و تمام آن را مطالبه کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مال مطالبه شده قابل کسر از مهریه خواهد بود گفت: به لحاظ حقوقی این هبه مجددا تحت مالکیت زوج درمی‌آید و زمانی که زوجه مهریه خود را به اجرا می‌گذارد، این مبلغ از جمله بخشی از مهریه‌ای است که زوج باید بپردازد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.