آیا ژن ها در کیفیت استخوان ها تاثیر گذارند؟

۴ م دیماه ،

ژن ها که مجموعه وراثت را میان اشخاص نسل های مختلف انتقال می دهند در انتقال خصوصیات مختلف موثرند که کیفیت استخوان ها در زمره این خصوصیات قرار دارند.

فریبا روحانی، متخصص غدد داخل ریز و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در نژادهای مختلف پوکی استخوان متغییر است و ژن در کیفیت استخوان ها موثرند.

وی در ادامه گفت: اشخاص نباید تلقی کنند که عدم کیفیت استخوان ها به صورت ژنتیکی عاملی است که اشخاص دیگر به حیطه رسیدگی به استخوان ها و مفاصل احاطه ندارند و باید منتظر پوکی استخوان باشند، بلکه این اشخاص باید با راهکارهای موثر خود را از پوکی استخوان مصون بدارند.

روحانی اذعان داشت: همه اشخاص موظفند به اندازه کافی ویتامین D و کلسیم مصرف کنند، به وزن مناسب دست یابند و از مصرف دخانیات اجتناب کنند.

وی افزود: اشخاص بی تحرک، زنان بالای ۶۰ سال، زنان یائسه و کسانی را که در رژیم غذایی ویتامین D و کلسیم مصرف نمی کنند و به طور مرتب از کورتون استفاده می کنند را از دیگر اشخاص مستعد پوکی استخوان دانست.

روحانی بهترین زمان خوردن کلسیم را شب هنگام و با معده خالی دانست و افزود: کمبود ویتامین D درصد ابتلا به بیماری عضلانی را بالا خواهد برد و همگان به منظور ارتقاء نظام سلامت باید از پیشنهاد های متخصصان استفاده نمود و جهت پیشگیری از پوکی استخوان به مراکز سنجش تراکم استخوان مراجعه کنند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.