آیت الله تسخیری: گفت و گوهای اسلام و مسیحیت، ایران و روسیه را به یکدیگر نزدیک می کند

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله تسخیری روز سه شنبه در دیدار با اسقف اعظم ‘ایلاریون’ رییس اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روس در حاشیه نشست دور هشتم گفت و گوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس گفت: شرکت خود در این گفت و گوها را بسیار باارزش می دانم.

وی با بیان اینکه میان اسلام و مسیحیت بخصوص مذهب شیعه و مسیحیت ارتدوکس نزدیکی خاصی دیده می شود، اظهار داشت: ما در گفت و گوهای اسلام و مسیحیت در سال های اخیر به این واقعیت پی بردیم که به یکدیگر نزدیک هستیم.

آیت الله تسخیری خاطرنشان کرد: بعضی از ایده ها در مسیحیت و اسلام با تعبیرات مختلف مطرح می شود ولی ایده همان است.

وی افزود: به عنوان مثال یک هفته پیش در گفت و گوهای میان اسلام و مسیحیت در بیروت، طرف مسیحی گفت که انسانها پسران و دختران خدا هستند ما هم معتقدیم که انسانها عیال خداوند می باشند.

آیت الله تسخیری خاطرنشان کرد: یکی از نتایج گفت و گوهای سازنده این است که به زمینه مشترک برسیم و متفق القول این زمینه ها را اعلام کنیم.

وی گفت: قرآن می فرماید که پیروان ادیان باید با یکدیگر همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در طول برگزاری هشت نشست مشترک با کلیسای ارتدوکس روس در سال های گذشته به این نتیجه رسیدیم که با ارتدوکس ها مشترکات زیادی داریم و بیشتر به موضوعاتی همچون تذهیب نفس و تزکیه اهتمام می ورزیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد از جهان بینی غرب گفت: متاسفانه اومانیسم غربی بجای اینکه انسان را به مقام والای هویت الله برساند، سعی کرد تمام معنویات را به قالب مادی برساند.

وی افزود: لذا وظیفه بزرگ مردان دین و علمای ادیان این است که همدیگر را بشناسند و در برابر چالش های فرا روی ادیان با یکدیگر همکاری کرده و به اتفاق هم مقابله کنند.

آیت الله تسخیری خاطرنشان کرد: انسان حقیقی انسانی است که تعالی خود را به سوی الله داشته باشد و تکامل خود را در تقریب به خدا قرار داده است.

وی گفت: سعی می کنیم محتوای هشت دور گفت و گوها با کلیسای ارتدوکس روس را به اطلاع ملت ایران برسانیم و امیدوارم این اطلاعات به زبان فارسی، روسی و حتی زبانهای دیگر ترجمه و منتشر شود.

آیت الله تسخیری از اسقف اعظم ‘ایلاریون’ رییس اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روس برای سفر به تهران دعوت به عمل اورد که مورد استقبال و پذیرش طرف روس واقع شد.

هشتمین دور گفت و گوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس روس امروز آغاز شد و در جریان این گفت و گوها که تا فردا نیز ادامه دارد، شخصیت های دینی و اجتماعی ایران و کلیسای ارتدوکس روس در باره موضوع دین و حقوق بشر گفت و گو می کنند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۲۴۴۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.