آیت الله مصباح یزدی: ابزار تحقیق در علوم عقلی اسلامی گسترش یابد

به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه در همایش رونمایی از دستاوردهای مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی اسلامی قم، افزود: روزانه در جهان چندین کتاب در علوم عقلی منتشر می شود که باید با تسط به زبان های مختلف این متون را ترجمه کرد و از آن برای پیشرفت در علوم مورد نظر بهره گرفت.

وی افزود: برای پیشرفت علم باید فرهنگ و زبان ادیان دیگر را مورد مطالعه قرار داد از برخورد متعصبانه و پیشداوری با نظریات علمی خودداری کرد.

مصباح یزدی، با بیان اینکه علوم عقلی غریب ترین علوم برای تحقیق است، گفت: برای علوم عقلی فهرستی از اصطلاحات با مشترکات لفظی بسیاری موجود است که گاهی برای اساتید علمی نیز مشکل ایجاد و باعث لغزش در دین می شود.

وی افزود: خطا در اصطلاحات یک علم به علوم دیگر سرایت می کند و آینده علوم عقلی را به خطر می اندازد که پژوهشگران در این عرصه آگاهانه و با استفاده از مستندات می توانند منابع را استخراج کنند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ع) قم افزود : اگر امروز ما برای پیشرفت در علوم عقلی، اصطلاحات را از منابع و مستندات روایی استخراج نکنیم افراد دیگری در گوشه و کنار جهان دست به این کار می زنند که مطمئنا به نفع دین اسلام تمام نخواهد شد.

وی به تاریخچه شکل گیری علوم عقلی در دین اسلام پرداخت و گفت: ارتباط فرهنگی با کشورهای مختلف، اختلاف در مسایل فقهی و کلامی و تبادل نظرات باعث شکل گیری علوم عقلی شد.

چهار اصطلاحنامه شامل اصطلاح نامه معرفت شناسی، فلسفه اشراق، علم منطق و عرفان نظری توسط آیت الله مصباح یزدی ، حجت الاسلام ‘ محمد رضا آشتیانی’ نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و رییس مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی اسلامی قم در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) رونمایی شد.ک/۲

/۸۱۳۸/ ۵۵۰/

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۲۶۴۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.