آیت الله مکارم شیرازی: زندانی کردن جوانان بخاطر مهریه از نظر اسلام درست نیست

آیت الله مکارم شیرازی: زندانی کردن جوانان بخاطر مهریه از نظر اسلام درست نیست

 آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار به مساله ازدواج و مهریه اشاره کرد و گفت: در مساله ازدواج یک بعد آن مسائل حقوقی است که فشار فزاینده‌ای به جوانان وارد می‌کند، این مساله را به رییس قوه قضاییه اعلام کردیم. به نظر من شجاعت این کار به علت وجود برخی از قوانین در این زمینه وجود ندارد و به نظر من مجلس باید وارد این عرصه شود.

وی گفت: اگر مهریه عندالمطالبه و عندالقدره و الاستطاعه باشد، هیچ فرقی در شرع اسلام ندارد و نباید این دو مساله را هم دیگر جدا کرد و عنوان کرد که عندالمطالبه قابل پیگیری است اما عندالاستطاعه قابل پیگیری نیست. در حالی که در شرع اسلام هر دو قابل پیگیری است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: جوان را به زندان می اندازند تا ثابت شود اعسار دارد، در حالی که این کار از نظر شرع اسلام درست نیست و نباید این افراد زندانی شوند؛ خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم و ایشان دستور آزادی زندانیان مهریه را صادر نمودند و به نظر من اصل اعسار درست است و نباید برای اثبات اعسار فرد را زندانی کرد، بلکه باید در صورت وجود مدرک تمکن مالی از راه های قانونی با آن مساله برخورد شود.

وی افزود: متأسفانه می بینیم در برخی از احکام مرد را محکوم می کنند تا زمانی که مهریه را کاملا به زن ندهد، زن حق دارد که به منزل مرد نرفته و از وی تمکین نکند و اگر ما حمل بر تقسیط مهریه نیز بگذاریم گاها برای پرداخت یک مهریه کامل مرد به زن بیش از چهل سال و یا بیشتر زمان لازم است و مرد در این صورت هم باید اقساط مهریه و نفقه زن را بدون تمکیل وی بپردازد که این از لحاظ شرعی مورد اشکال است.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: شرع حکم می کند هم زمان با پرداخت اولین قسط از بدهی مهریه مرد به زن، زن ملزم به تمکین مرد و بازگشت به منزل شوهر می باشد، این مسائل را باید مجلس مورد پیگری قرار دهد تا شاهد افزایش معضلات اجتماعی و کاهش آمارهای ازدواج و افزایش سنین ازدواج در جامعه نباشیم.

منبع: ایسنا


شبکه ایران

تا این لحظه ۱۰نظر ثبت شده
  1. آزاده:

    به طرز وحشتناکی موافقم با نظر آیت الله مکارم شیرازی

  2. شریف:

    جناب مکارم راجع به هزاران فرزند زنان ایرانی که با مردای افغان ازدواج کردن و دولت به اونها شناسنامه نمی ده نظری نداره؟؟؟؟
    راجع به اینکه چرا هزاران زن ایرانی حاضر شدن با مردای افغان ازدواج کننن نظری نداره؟
    راجع به اینکه ایا مردای افغان پولدار تر از مردای ایرانن نظری نداره؟؟؟
    راجع به اینکه چگونه زنای ایرانی بتونن از مردای معتاد و هوسباز خودشون طلاق بگیرن بدون اینکه مجبور نباشن چند سال از زندگیشون برای اثبات اهل زندگی نبودن مردشون ز راه پله های دادگاهها بالا و پایین برن ندارن؟؟؟
    برای اینکه اگه یه زن ایرانی بخاد با مرد خارجی ازدواج کنه باید هفت خوان رو پشت سر بذاره نظری ندارن؟؟؟
    ایا ایشون فقط برای ۳۵۰۰ مردی که نه از نداشتی بلکه به خاطر لجبازی وبه بهانه مهریه پشت میله ها هستن نظر دارن؟؟؟

  3. مجرد:

    گاها ازدواج شده بازیچه دست یه مشت زن پولکی که باهاش کلاهبرداری کنند و پول به جیب بزنن واقعنکه باید هم ۱۵میلیون جوان مجرد باشند چرا ازدواج کنند ای کاش هرچه سریعتر قانون جامعی برای مهریه گذاشته شود تا حقوق زن و مرد برابر شود و دیگر زنها بخاطر ازدواج هوس سکه و پول به سرشون نزنه و جوانان پاک تنباه نشوند

  4. هموطن:

    بله درسته اما باید راهکارهایی هم اتخاذ کرد کا این احکام باعث پررویی و سوء استفاده های بیشتر پسرها نشود

  5. amin:

    اخیرا روشهای شیادی توسط زنان برای اجرای مهریه باب شده است. آقایان مهریه قبول نکنید چون قهریه شده نه مهریه !!!

  6. بانظرآبت الله مکارم شیرازی موافقم.زیرابه زندان انداختن مردتوسط همسرش برای مهریه مهمترین دلیل طلاق مردازهمسرش میباشد.به اجراگذاشتن مهریه و:

    اکثردخترهاقصدشان ازازداواج تجارت است نه زندگی کردن.
    زندان رفتن ونداشتن پول مهریه باعث بی رغبتی جوانان به ازدواج شده تورابخدامسئولان فکری به حال جوانان کنند.

  7. نام شما...:

    زنهای این زمانه بیشتربه خواترمهریه ازدواج میکنند نه زندکی خواهشن تهقیق کنید.باتشکر

  8. کیوان:

    با سلام برادرم بیکار هستش ومهریه زنش صد سکه هستش بعد شکایت محکوم به پرداخت پانزذه سکه پیش پرداخت وهر سه ماه یک سکه بعد حکم جلب دادن الان هم تو زندانه.حال چه باید کرد؟

    مور دیگه دوستم کارمند و نامزده با پنجاه سکه با زنش اختلاف داره.اگه کار بجدایی بکشه بادرامد یک میلیونو دویست هزاری چقدر پیش قسط و چقدر قسط تعیین میکنند؟ با تشکر اگه میشه جواب را به ایمیلم بفرستین.

  9. ناشناس:

    زندون رفتن واسه مردای اینزمونه خیلی کمه خیلی…چون غیرت وعزضه یه زندگی خوبو ندارن..پس اقای اخوند یکم بدوروبرت وزنای جامعت نگاکن بعدا..مردیکه ۹ماه زنشوولکنه بره دنبال عیاشیش حکمش اززندونم بیشتره ..متنفرم ازهمتون

  10. علی اسلامی:

    کو گوش شنوا!

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.