آینده جالب کتاب​های دیجیتالی؛ از ردیابی مغزی تا جستجوی واژگانی

۳۰م دیماه ،

در این کنفرانس که در هتل هیلتون نیویورک برگزار شده بود اکثر شرکت های مهم تولید کننده کتاب دیجیتالی یا همان ایی‌بوک مثل Innodata, DigiServ, Biztegra, Datamatics حضور داشتند که هر کدام ایده های خاصی برای آینده کتاب دیجیتالی داشتند و محور مشترک ایده های جالب و احتمالاً موفق روی همان محتوای کتابهای دیجیتال و دسترسی ساده تر به نوشته های داخل این کتابها بود.

در سالن کنفرانس «لیندا هالیدی» نماینده شرکت تولیدکننده کتابهای دیجیتالی Semi-Linear طی سخنانی اعلام کرد آینده کتابهای دیجیتالی به قابلیت دسترسی در آنها معطوف است. وی اعتقاد داشت کتابهای دیجیتالی در آینده کتابهایی خواهند بود که مثل جستجوگرهای اینترنتی به راحتی بتوان محتوای آنها یعنی کلمات و مطالب کتابها را جستجو کرد. وی گفت کاربر باید به راحتی بتواند قبل از خواندن کل کتاب دربارهٔ کلمه مورد نظر خود اطلاعات لازم را کسب کند. کتاب، انبوهی از اطلاعات پراکنده است که در یکجا جمع شده است و باید به طور مجزا به هر کدام دسترسی داشت.
 

«مت مک اینیس» گفت به کتاب باید به صورت بسته ای از کلمات نگاه کرد که قبل از تشکیل آن باید در پروژه تحصیلی برای هر یک از اشخاص جامعه قابل استفاده باشد. وی اعتقاد داشت بسته کلمات یعنی همان کتاب یک واژه علوم کامپیوتری است که مدلی را توضیح می دهد که توسط آن یک ماشین زبان طبیعی را نمایش می دهد. در پایگاه اینترنتی های اینترنتی وقتی به دنبال کلمه ای جستجو کنیم نمی توانیم از رتبه بندی پایگاه اینترنتی های جستجوگر فرار کنیم ولی کتابی که به بسته های مختلف و مجزای کلمات تقسیم بندی شده است به راحتی می تواند از این مشکل دور باشد و کاربر می تواند اطلاعات مورد نظر خود را بدون تماشای پایگاه اینترنتی های مزاحم دیگر جستجو و پیدا کند.

البته مک اینیس، هالیدی و دیگر سخنرانان این کنفرانس بیشتر بحث خود را روی کتابهای غیر داستانی مطرح کردند. به عبارتی در کتابهای داستانی چنین استراتژی عملاً ممکن نیست ولی در کتابهای دیجیتالی علمی و غیر داستانی برای صرفه جویی وقت کاربر می توان داخل کتاب را جستجو کرده و مطالب مورد نظر خود را برای کار و پروژه های مربوطه استفاده کرد. در این کنفرانس این موضوع نیز مطرح شد که بهتر است که کتابهای دیجیتالی آینده بر اساس عملکرد سلولهای مغز انسان در انتخاب و جایگزینی اطلاعات عمل کنند. به این صورت که تنها مطالب و نقاطی که مورد هدف خواننده هستند استفاده شوند. به عبارتی نویسنده و تولیدکننده کتاب بر اساس نیازهای کاربران کتاب می نویسد و فایلهای دیجیتالی از این نظر محدودیتی نخواهند داشت.

نیویورکر/ ۲۲ ژانویه/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.