آینده روابط ایران وعربستان/توصیه‌های کرونایی/ارزیابی‌های انتخاباتی

بهبود روابط ایران و عربستان/ توصیه‌ها مربوط به جلوگیری از شیوع کرونا ویروس/ انتخابات ۱۴۰۰ از موضوعات خبرساز و پربازدید امروز سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ممتازنیوز، امروز هم اخبار مربوط به عادی‌سازی و بهبود روابط ایران و عربستان مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

در همین رابطه یک کارشناس مسایل بین‌الملل در گفت و گویی به چرایی تمایل عربستان به عادی‌سازی روابط با ایران پرداخت.

حسن بهشتی‌پور گفت: عربستان برخلاف گذشته که اصلا به عادی‌سازی روابط با ایران تمایل نشان نمی‌داد ترغیب شده است، چون در یمن به بن‌بست رسیده و از سویی با بایدن بر سر چند موضوع اختلاف دارد که ترجیح می دهد هر چه زودتر مسایلش را با ایران حل کند تا از موازنه قدرت در منطقه عقب نماند.

سید هادی برهانی هم از آشتی ایران و عربستان به عنوان بهترین خبر برای جهان اسلام و بدترین خبر برای اسرائیل یاد کرد و افزود: ایران باید از فرصت موجود که عمدتا هم به دلیل تغییر و تحول و سیاست خارجی آمریکا اتفاق افتاده به درستی استفاده کند، زیرا اختلافات ایران و عربستان می تواند حل شود و اگر چنین اتفاقی بیافتد برای جهان اسلام خبر خوبی است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان این که نزدیکی ایران و عربستان ضربه سهمگینی به موقعیت اسرائیل در منطقه وارد خواهد کرد و سیاست عادی سازی روابط با اسرائیل را متوقف می کند، گفت: اسرائیل به هیچ وجه مایل نیست ایران و عربستان به هم نزدیک شوند.

همچنین یک نشریه آمریکایی در گزارشی، اظهارات جدید ولیعهد سعودی درباره ایران را یک تغییر لحن آشکار از رویکرد تهاجمی عربستان درقبال ایران دانست.

در گزارش نشریه کریستین ساینس مانیتور ضمن بررسی تاثیر بهبود روابط تهران و ریاض بر منطقه،‌ آمده است که این تغییر موضع سعودی ها ناشی از ناامیدی آنها از دست بالا پیدا کردن در درگیری‌های نظامی‌شان است.

توصیه های مربوط به جلوگیری از شیوع کرونا هم از دیگر موضوعات خبرساز امروز بود که رییس جمهور با توجه به در پیش بودن شب‌های قدر در اظهارات خود در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به آن پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این جلسه با بیان اینکه براساس آمارهای امروز، مراعات مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی ۶۱ درصد است، اظهار کرد: این بسیار خطرناک است. این یعنی می‌خواهیم زمان بیشتری در موج چهارم بمانیم و دیرتر خارج شویم. باید با تشدید نظارت‌ها شاهد نارنجی شدن مناطق قرمز تا پایان هفته باشیم.

وی با اشاره به در پیش رو بودن شب‌های قدر، یادآور شد: این شب‌ها گرانقدر است اما باید حتما پروتکل‌های بهداشتی را به صوردت حداکثری رعایت انجام دهند. حضور در شب‌های قدر مستحب، اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی واجب است و همه باید آنها را رعایت کنند.

طرح پیشنهاد برگزاری امتحانات نهایی به صورت غیرحضوری از سوی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از خبرهای پربازدید درباره کرونا بود.

عباس مقتدایی در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت فعلی شیوع کرونا گفت که با توجه به برگزاری کلاس های ترم جاری به صورت مجازی و تجربه موفق امتحانات غیرحضوری در ترم های گذشته، برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری می تواند مدنظر قرار گیرد.

محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با بیان اینکه مردم و دولت در حراست از سلامت جامعه موظف هستند، تاکید کرد: تا زمانی که دولت و مردم هرکدام به وظیفه خود عمل نکنند این وضعیت همچنان ادامه دارد.

اخبار انتخاباتی همچنان از موضوعات خبرساز و پربازدید بود که گزارش مهم‌ترین اخبار مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ در هفته گذشته را می توانید اینجا بخوانید.

در این گزارش به نامه ۲۲۰ نماینده اصولگرای مجلس به سید ابراهیم رئیسی و دعوت از او برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام کاندیداتوری سید مصطفی تاجزاده، حضور محسن رضایی برای چهارمین بار در عرصه انتخابات و اضافه شدن سه نامزد جدید اصولگرا اشاره شده است.

عباس آخوندی در گفت و گویی درباره فضای انتخاباتی کشور، با بررسی تفاوت دو دیدگاه “قدرت نرم” و “قدرت سخت یا نظامی” پرداخت وگفت: شانس پیروزی قدرت نظامی در انتخابات کم است چراکه تاریخ “نه” قاطعی به استقرار منطق نظامی در راس دولت داده است.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره الویت های دولت آینده گفت: اولین بحث من این است که ایران در معرض خطر است. باید ایران را به عنوان مسئله اصلی قرار دهیم. ایران جنبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین المللی دارد. باید حول و حوش مسئله ایران گفتمان بسازیم. باید ببینم با چه رویکردی می خواهیم این گره سردرگم را در کشور حل و فصل کنیم.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی هم در تحلیلی از شرایط انتخاباتی،‌ حضور یا عدم حضور سیدابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ را در معادلات انتخاباتی تاثیرگذار دانست.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود:‌ یکسری عوامل تعیین کننده باعث شده فضای سیاسی و انتخاباتی معلق باشد. در بخش اصولگرایان و نیروهای انقلابی حضور یا عدم حضور آیت الله رئیسی تعیین کننده است و تصمیم سایر کاندیداها وابسته به آن است. در جریان مقابل و جریان اصلاحات هم مهم است که رقیب شان کیست، آیا آیت الله رئیسی رقیب آن هاست یا دیگری و این از دلایلی است که جریان اصلاحات هم شور و هیجان کافی را ندارد و مجموعا باعث شده فضای انتخابات سرد باشد.

همچنین محسن رهامی،‌ به عنوان یکی از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در اعتراض به روند بررسی داوطلبان توسط جبهه اصلاحات ایران، خواستار خودداری این نهاد از معرفی او به عنوان یکی از نامزدهای این جبهه شد.

دیگر اخبار مرتبط با انتخابات ۱۴۰۰ را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

کاندیداها ساز رقابتشان را بر اساس آبادانی شهرها کوک کنند

مردم باید حس کنند که صندوق رای ظرفیت تغییر شرایط موجود را دارد

فضای انتخاباتی پرشوری پیش رو است/ مسئولان درگیر حواشی رقابت‌ها نشوند

اندیشکدها، انتخابات را از سطح سیاسی به سطح سیاستی ارتقاء می دهند

شعار انتخابات ۱۴۰۰ باید عمل گرایی باشد/ دوقطبی اصلاح طلب و اصولگرا شکل خواهد گرفت

جریان اصلاح طلب و اصولگرا با تمرکز بر دوچهره به رقابت خواهند پرداخت

اگر نخبگان کشور را به میدان بیاوریم مشکلات کارگران حل خواهد شد

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.