“آینده مذاکرات هسته‌ای پس از مسکو” در خبرگزاری مهر بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست “محمد کرمی راد” عضو سابق کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس، “صادق زیباکلام” عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، “حسین هواسی” کارشناس امور خاورمیانه و “اکبر ولیزاده” عضو هیأت علمی دانشگاه تهران حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، زیباکلام به اشاره به اینکه نشست استانبول، آغازی برای از سرگیری گفتگوهای ایران و ۱+۵ پس از توقفی ۱۵ ماهه بود، اظهار داشت: در بغداد، غربیها به این درک رسیدند که طرف ایرانی در مذاکرات جدیت دارد. البته مشکل اساسی میان دو طرف فضای بی اعتمادی است که همچنان وجود دارد.

وی در بخش دیگری از تحلیل خود درباره مذاکرات اخیر و تحریمهای احتمالی گفت : طرف غربی احساس می کند که تحریمها در حال تاثیر گذاشتن است و از اعمال این تحریمها دست نمی کشد. البته نگاه مسئولان ایرانی نیز به موضوع هسته ای از یک نگاه ایدئولوژیک به نگاه منافع ملی و واقع بینانه تغییر پیدا کرده است.

زیبا کلام افزود: از طرفی تحریمها علیه ایران در نهایت به نفع کشورهای غربی تمام نخواهد شد که با در نظرگرفتن این مسائل می توان به نتایج و آینده مذاکرات خوشبین بود.

ولیزاده نیز درباره کلیت مذاکرات هسته ای و نتایج آن اظهار داشت: معضل ما این است که با وجود تعریف دیپلماسی هسته ای، یک دیپلماسی عمومی نداریم که در راستای آن تعاملات رسانه ای تعریف شده باشد.

وی سه اشکال به مذاکرات مسکو وارد کرد و افزود: مسئله نخست، دامنه متنوع مسائل مطرح شده در مذاکرات مسکو، مسئله دوم یکپارچه نبودن طرف غربی در اتخاذ موضع مناسب و سوم ادامه فضای بی اعتمادی میان دو طرف بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: دستاورد مذاکرات مسکو در این بود که دامنه متنوع موضوعی مذاکرات مسکو به برگزاری نشستهای کارشناسی در استانبول منجر شده که مسئله ای مثبت ارزیابی می شود.

وی افزود: بزرگترین شانس برای ادامه مذاکرات، ترس از تبعات شکست آن است که شرایط به دو طرف اجازه نمی دهد ریسک آن را بپذیرند.

کرمی راد با اشاره به خصومت دیرینه غرب با جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب، اظهار داشت: غربیها و رژیم صهیونیستی بر عدم دستیابی ایران به دانش فناوری هسته ای تاکید دارند، اما پس از سالها تلاش در این زمینه متوجه شده اند که باید به حقوق هسته ای ما احترام بگذارند.

وی با اشاره به توقف ۱۵ ماهه مذاکرات تاکید کرد: با از سرگیری مذاکرات جمهوری اسلامی ایران همچنان بر مواضع خود استوار است. همچنین در جریان سه دور مذاکرات اخیر در استانبول، بغداد و مسکو دیگر شاهد اجرایی شدن تحریمها همزمان با مذاکرات نبودیم که این مسئله در گذشته همواره اتفاق می افتاد.

عضو سابق کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با اشاره به نگاه مثبت خود به مذاکرات ایران و ۱+۵ در موضوع هسته ای، افزود: با ادامه این مذاکرات در نهایت می توان به جایی رسید که طرف غربی به حقوق هسته ای ایران اعتراف کند.

هواسی نیز با اشاره به اینکه در جریان مذاکرات مسکو تلویحا به حقوق هسته ای ایران احترام گذاشته شد، اظهار داشت : البته احترام قاعده قابل قبول در حقوق بین الملل محسوب نمی شود.

وی تاکید کرد: اگر “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از ۱+۵ توان عملیاتی داشته باشد، این مسئله در به نتیجه رسیدن مذاکرات تاثیرگذار است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.