آیین بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در دانمارک برگزار شد

به گزارش ایرنا،سفیر جمهوری اسلامی ایران در دانمارک طی سخنانی در این مراسم روحانی که عصر شنبه در مرکز امام علی(ع ) کپنهاگ برگزار شد،گفت: امروز یاد و خاطره شخصیتی بزرگ و تاریخ ساز را گرامی می داریم که نفوذ کلام و رهبری مدبرانه اش خواست دیرینه مردم مسلمان را برای استقرار یک نظام مبتنی بر اعتقادات قلبی و دینی آنها تحقق بخشید.

‘مرتضی دامن پاک جامی’ ،افزود: امام خمینی (ره ) با رهبری خود بر انقلاب اسلامی موجی از بیداری و مقاومت در مقابل امپریالیسم و نظام سلطه را در بین ملت های محروم و مستضعف جهان بویژه در کشورهای مسلمان ایجاد نمود، امواجی که پس از چند دهه آثار عملی خود را در خاورمیانه و شمال آفریقا در قالب بیداری اسلامی و قیام علیه نظام دیکتاتوری وابسته به غرب، بروز و ظهور داده است.

وی در ادامه افزود: میراث گرانبهایی که حضرت امام خمینی برای ملت ایران به یادگار گذاشت،حاصل سالها مبارزه و ایستادگی مردم مسلمان در مقابل نظام طاغوت و استکبار جهانی و جانفشانی هزاران شهید از ۱۵ خرداد ۴۲ تا ۲۲ بهمن ۵۷ بوده است.

سفیر ایران در دانمارک،تاثیرگذاری شگرف بر معادلات سیاسی بین الملل، نفی صهیونیسم و حمایت از مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان علیه اشغال، حمایت از نهضت های اسلامی،تاکید بر وحدت اسلامی و مقابله با حاکمان ظالم در کشورهای اسلامی را از ویژگی های مهم نهضت امام خمینی (ره ) عنوان کرد.

دامن پاک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت ایستادگی در برابر زورگویان اضافه کرد: با بهره گیری از گفتار و سیره امام خمینی(ره)، جمهوری اسلامی ایران در صحنه سیاست خارجی با ایستادگی بر مواضع حق طلبانه و تاکید بر دستیابی به حقوق مسلم خود، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را حق تمامی ملتها می داند.

وی تاکید کرد: تهدید و تحریم ملت بزرگی مانند ایران در طول سی و سه سال گذشته کارساز نبوده و از این پس نیز تاثیری بر روند پیشرفت کشور نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین کشمیری نماینده آیت ا… سیستانی در اروپا به عنوان دیگر سخنران این مراسم، درمورد شخصیت رهبر فقید انقلاب اسلامی،گفت:امام خمینی (ره ) انسانی ساده زیست ،با زهد و تقوا بود و با افکار بلند توانستند صفحه جدیدی در تاریخ منطقه و جهان بگشایند.

وی افزود: بدون تردید آنچه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در قالب بیداری اسلامی شاهد هستیم برگرفته از اندیشه های امام خمینی(ره) است و باید تاکید کنیم که امام خمینی در میان مسلمانان جهان و جوامع اسلامی بسیار محبوب بودند و از دلایل این امر تاکید ایشان بر وحدت و اخوت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی بود.

در ادامه مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) در مسجد امام علی (ع) کپنهاگ، شیخ ‘ابو حسن ‘نماینده جامعه لبنانی های مقیم دانمارک در سخنانی گفت: امام خمینی(ره) بواسطه تعهد و تقوا توانستند ما را به عالم الهی وصل نمایند.

وی افزود: از ویژگی های ممتاز شخصیتی امام باید به صبر ایوب، بخشش عیسی، زهد علی، شجاعت حسین در وجود ایشان اشاره کرد.

نماینده جامعه لبنانی ها در دانمارک افزود: وحدت شیعه و سنی و تقریب مذاهب ارمغان امام برای ما مسلمان می باشد و بهره گیری از این رهنمود ایشان بدون تردید بر قدرت ما مسلمانان خواهد افزود.

در این مراسم همچنین شیخ ابوکرار و حجه الاسلام والمسلمین عبدالستار بعنوان نمایندگان جامعه عراقی های مقیم دانمارک با سرودن اشعاری یاد و خاطره امام راحل را گرامی داشتند.

اروپام** ۲۰۵۱** ۱۷۰۱**۵۳۶ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۵۴۱۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.