ابتکار عنوان کرد: نگرانی شورا از وجود مصوبه قانونی دولت برای فروش پارک پردیسان

9-140.jpg

با وجود اینکه ظاهرا همه اعضای شورای شهر تهران نگران فروش پارک پردیسان بودند و بیشترین وقت جلسه امروز شورای شهر را به خود اختصاص داد، اما طرح حفاظت از این پارک و لغو مصوبه فروش آن از سوی دولت، برای چهارمین بار بلاتکلیف ماند.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جریان چهارصد و هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران ماجرای فروش پارک پردیسان موضوع بحث اعضای شورای شهر پس از استماع گزارش قائم مقام سازمان حفاظت محیط‌ زیست در این باره شد و بیشترین وقت جلسه را به خود اختصاص داد.

خسرو دانشجو ـ سخنگوی شورای شهر تهران ـ ضمن ابراز خرسندی از اینکه سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم نسبت به حفاظت پارک پردیسان دغدغه دارد، گفت: نباید مسئله فروش این پارک به هر شکلی مطرح شود، بلکه همه باید دست به دست هم بدهیم و با همدلی از آن محافظت کنیم. شورای شهر آنقدر بی‌خاصیت نشده که در یکی از پارک‌های پایتخت ساخت و ساز انجام شود و ما اینجا بنشینیم و نظاره‌گر باشیم.

وی با اشاره به طرح پیشنهادی شورای شهر تهران در خصوص حفاظت از پارک پردیسان، اظهار کرد: در این طرح مدیریت شهری اعلام کرده که داوطلب کمک به سازمان محیط‌ زیست برای حفاظت از این پارک است و شورای شهر به عنوان واسطه بین شهرداری و سازمان محیط‌ زیست این ارتباط را برقرار می‌کند.

دانشجو پیشنهاد داد که تفاهم‌نامه مشترک میان شورای شهر و سازمان حفاظت محیط‌ زیست منعقد شود که بر اساس آن هر دو دستگاه برای حفاظت از این پارک اقدام کنند و نگرانی مردم برطرف شود.

معاون شهردار تهران: فضای سبز و تمیزی تهران مورد تعجب میهمانان اجلاس عدم تعهد بود

به گزارش ایسنا، مجتبی عبداللهی ـ معاون خدمات شهری شهردار تهران ـ هم که در این جلسه حضور داشت، حساسیت سازمان حفاظت محیط‌ زیست نسبت به حفظ فضاهای سبز شهر را ستود و گفت: شهرداری هم حساسیت ویژه‌ای در این باره دارد و فضای سبز تهران و نیز تمیزی شهر همواره زبانزد میهمانان خارجی بوده و در ایام اجلاس سران جنبش عدم تعهد هم این موضوع مورد تعجب میهمانان اجلاس بود.

وی درباره پیشنهاد خرید پارک پردیسان از سوی شهرداری تهران نیز گفت: هنگامی شهرداری مطلع شد که سازمان حفاظت محیط‌ زیست قصد فروش پارک پردیسان را دارد، طی مکاتبه‌ای آمادگی خود را برای خرید این پارک برای حفظ و حفاظت از آن اعلام کرد.

معاون خدمات شهری شهردار تهران ادامه داد: ‌با این حال با توضیحات قائم مقام سازمان حفاظت از محیط‌ زیست ظاهرا فروش پارک پردیسان منتفی است، اما شهرداری تهران آمادگی دارد که با حفظ مالکیت سازمان محیط‌ زیست در پارک پردیسان، این اراضی را بازپیرایی کرده و با اجرای طرح ویژه‌ای، مشکلات فعلی آن را برطرف کند تا پارک پردیسان در وضعیت مناسب، میزبان شهروندان باشد.

شهرداری برای خرید پارک پردیسان نیازمند مصوبه شورای شهر است

به گزارش ایسنا، حسن بیادی ـ نایب رییس شورای شهر تهران ـ نیز در واکنش به اظهارات معاون شهردار، گفت: از شهرداری انتظار نداشتم که مسئله خرید پارک پردیسان را مطرح کند.

وی با تاکید بر اینکه به کار بردن لفظ «خرید و فروش» آن هم از سوی دو دستگاه دولتی در مورد اراضی ملی صحیح نیست، اظهار کرد: اگر اقدام به فروش پارک پردیسان غلط است، فروش آن به شهرداری هم غلط است و اگر این کار درست است، بخش خصوصی هم می‌تواند خریدار آن باشد.

بیادی اعتقاد داشت که پیشنهاد خرید پارک پردیسان از سوی شهرداری نیازمند مصوبه شورای شهر بوده و شهرداری نباید چنین پیشنهادی را مطرح می‌کرد.

نایب رییس شورای شهر تهران همچنین از اینکه موضوعات زیست‌ محیطی، جهت‌گیری سیاسی پیدا می‌کند، انتقاد کرد و گفت: چرا تا موضوعی مطرح می‌شود رنگ و بوی سیاسی می‌گیرد؟ برخی رسانه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی وابستگی‌هایی به جناح‌های مختلف دارند و مسوولان را در میان دعواهای خود قربانی می‌کنند که ما نباید فضا را برای آنها فراهم کنیم.

موضوع ساخت و ساز در اراضی عباس‌آباد هم مورد اعتراض بیادی قرار گرفت و گفت: مدت‌ها به ساخت و ساز در اراضی عباس‌آباد اعتراض می‌کردیم، اما در نهایت این ساخت و ساز انجام شد و صدای هیچ‌کس درنیامد. هیچ بخشی از تپه‌های عباس‌آباد نباید از بین می‌رفت، اما اکنون ساخت و ساز انجام شده است.

وی اظهار کرد: پیش از این دوره مدیریت شهری، به پروژه راه‌آهن هم اعتراض داشتیم و حتی احمدی‌نژاد به عنوان شهردار وقت مقابل وزارت راه ایستاد و مانع اجرای این پروژه شد، اما پس از اتمام دوره شهرداری او، این پروژه اجرا شد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار ـ رییس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران ـ هم از مواضع قائم‌ مقام سازمان حفاظت محیط‌ زیست در قبال پارک پردیسان تقدیر کرد، اما گفت: نگرانی اصلی شورای شهر به دلیل وجود مصوبه هیات وزیران در اسفند سال ۸۹ مبنی بر ارائه مجوز فروش پارک پردیسان بوده است.

رییس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران گفت: برابر ضوابط طرح جامع و مصوبه کمیسیون ماده پنج در سال ۷۴، اراضی پارک پردیسان باید حفاظت شده و تنها پنج درصد از آن به ساخت موزه تاریخ طبیعی، مرکز تحقیقات و پژوهش و ساختمان‌های اداری اختصاص یابد.

مصوبه قانونی هیات وزیران برای فروش پارک پردیسان شورا را نگران کرده است

ابتکار با تایید این نکته که اعتبارات دولتی کفاف توسعه پارک پردیسان را نمی‌دهد، در عین حال گفت: نگرانی شورای شهر درباره پارک پردیسان حاصل شایعات نیست، بلکه ناشی از مصوبه ۲۵ اسفند ۸۹ هیات وزیران است که طی آن به سازمان محیط‌زیست اجازه داده شده مشروط به حفظ کاربری، نسبت به فروش پارک پردیسان به مساحت یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۹۳۵ مترمربع با رعایت مقررات مربوطه اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی شورای شهر تنها حدود چنین مصوبه‌ای در دولت است، گفت: تا زمانی که این مصوبه وجود دارد، سایه تهدید بر سر پارک پردیسان است و به همین خاطر شورای شهر با پیشنهاد طرحی تقاضا دارد که این مصوبه از سوی دولت لغو شود.

رییس کمیته محیط‌زیست اعتقاد دارد که با وجود چنین مصوبه‌ای در دولت، تمامی پارک‌ها در معرض تهدید فروش قرار دارند و ممکن است این مصوبه در آینده به دست فرد دیگری به جز تیم فعلی اداره‌کننده سازمان محیط‌ زیست بیفتد و برای اجرای آن اقدام شود.

سازمان حفاظت محیط‌ زیست مصوبات کمیسیون ماده ۵ را با حساسیت بیشتری دنبال کند

به گزارش ایسنا، حمزه شکیب ـ رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران ـ هم ضمن تایید اظهارات ابتکار، گفت: موضعی که قائم مقام سازمان محیط‌ زیست امروز در صحن شورا اعلام کرد، کاملا با مواضع شورای شهر منطبق است، اما محتوای مصوبه هیات وزیران در خصوص فروش پارک پردیسان چیز دیگری می‌گوید.

وی خطاب به شاعری ـ قائم مقام سازمان حفاظت محیط‌ زیست ـ گفت: شما در کمیسیون ماده پنج حضور دارید و می‌توانید با حساسیت بیشتری مصوبات کمیسیون ماده پنج را دنبال کنید، بنابراین تقاضا دارم که علاوه بر پیگیری برای اصلاح مصوبه هیات دولت، نسبت به سایر موارد مطرح شده در کمیسیون ماده پنج هم حساسیت ویژه‌ای داشته باشید.

ماجرای ساخت برج ۲۷ طبقه در جردن همچنان ادامه دارد

شکیب همچنین از این فرصت برای بیان تذکر شهرسازی هم استفاده کرد و گفت: چندی پیش کمیسیون ماده پنج مجوز ساخت برج ۲۷ طبقه‌ای در خیابان جردن را صادر کرده بود که شورای شهر پیگیر ممانعت از اجرای آن شد، اما اخیرا شهرداری اعلام کرده که این مصوبه صحیح است و اجرا می‌شود.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران ادامه داد: این موضوع را همچنان دنبال خواهم کرد و تلاش می‌کنم که موضوع برج ۲۷ طبقه خیابان جردن در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شود، اما با این حال از نماینده سازمان حفاظت محیط‌ زیست در کمیسیون ماده پنج هم تقاضا دارم که با حساسیت بیشتری مصوبات این کمیسیون را دنبال کند.

به گزارش ایسنا، رسول خادم ـ رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ـ نیز در این باره، به ضرورت پیش‌بینی ردیف بودجه مشخص برای توسعه و نگه‌داشت پارک پردیسان در بودجه سالانه شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: سال ۸۷ هم ریاست وقت سازمان حفاظت محیط‌ زیست به دنبال پیش‌بینی بودجه‌ ویژه‌ای از سوی دولت برای نگهداری از پارک پردیسان بود که پیگیری‌های او بی‌نتیجه ماند.

وی پیشنهاد داد که در بودجه سال ۹۲ شهرداری تهران، ردیف‌ ویژه‌ای برای بهره‌برداری، توسعه و نگه‌داشت پارک پردیسان پیش‌بینی شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسه امروز بررسی طرح پیشنهادی شورای شهر در خصوص حفاظت از پارک پردیسان در دستور کار قرار گرفت. اعضای شورای شهر تهران در این طرح به دولت پیشنهاد داده بودند که مصوبه هیات وزیران در خصوص صدور مجوز فروش پارک پردیسان را لغو کند، اما اختلاف‌نظر میان نمایندگان مردم مبنی بر اینکه مصوبه یاد شده باید «لغو» یا «اصلاح» شود، سرانجام طرح پیشنهادی شورای شهر را بلاتکلیف گذاشت.

شاعری ـ قائم مقام سازمان حفاظت محیط‌ زیست ـ در جریان بررسی این طرح خاطر نشان کرد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیازی به فروش پارک پردیسان ندارد و این کار را از دستور خارج کرده است.

وی با بیان اینکه در مجموعه سازمان محیط‌ زیست هیچ‌کس اعتقادی به فروش پارک پردیسان ندارد، افزود: مصوبه هیات وزیران هم به سازمان اجازه فروش پارک پردیسان را داده و ما الزامی به فروش این پارک نداریم.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط‌ زیست پیشنهاد داد که کارگروه مشترکی با حضور اعضای شورای شهر، نماینده سازمان محیط‌ زیست و نماینده شهرداری تهران برای بررسی چگونگی توسعه و نگهداری این پارک تشکیل شود.

وی همچنین اصرار داشت که به جای واژه “لغو”، از عبارت “اصلاح مصوبه فروش پارک پردیسان” در طرح پیشنهادی شورای شهر استفاده شود.

شکیب هم اعتقاد داشت که استفاده از ادبیات نرم در اثرگذاری بیشتر مصوبه شورای شهر نقش دارد و به همین خاطر پیشنهاد داد که از عبارت «اصلاح مصوبه هیات دولت در خصوص عدم فروش پارک پردیسان» استفاده شود.

وی گفت: ممکن است به کار بردن واژه لغو مصوبه، عکس‌العمل‌های تندی به دنبال داشته باشد که کنترل آن زمان را اتلاف می‌کند، بنابراین بهتر است که ادبیات تندی در مصوبه خود به کار نبریم.

با این حال هادی ساعی، محمدعلی نجفی، معصومه ابتکار و رسول خادم از جمله اعضای شورای شهر بودند که اعتقاد داشتند شورا باید صراحتا درخواست لغو مصوبه فروش پارک پردیسان را مطرح کند.

نجفی ـ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ـ اعتقاد داشت که برای دوستانه‌تر شدن لغو مصوبه شورای شهر می‌توان به جای «پیشنهاد» از واژه «درخواست» برای لغو مصوبه فروش پارک پردیسان استفاده کرد.

خادم هم معتقد بود که با توجه به استناد قانونی مصوبه هیات دولت که در متن آن ذکر شده است، امکان اصلاح آن وجود ندارد و تنها راه جلوگیری از اجرای این مصوبه، لغو آن است.

وی تاکید کرد: قرار نیست در قالب تعارفات این موضوع را دنبال کنیم، بلکه باید صریح و شفاف درخواست لغو مصوبه فروش پارک پردیسان از دولت را مطرح کنیم.

خادم همچنین پیشنهاد داد که بندی به طرح پیشنهادی شورای شهر اضافه شود که بر اساس آن شهرداری مکلف به پیش‌بینی ردیف بودجه برای حراست از پارک پردیسان شود.

مهدی چمران ـ رییس شورای شهر تهران ـ با پیشنهاد خادم مخالفت کرد و گفت: توسعه و نگهداری از پارک پردیسان ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد که شهرداری نمی‌تواند آن را تامین کند.

اما خادم تاکید داشت که اهمیت نگهداری از پارک پردیسان کمتر از پروژه صدر – نیایش نیست و شهرداری می‌تواند به اندازه توان خود در این امر مشارکت کند.

به گزارش ایسنا، در حالی که اعضای شورای شهر بر اصلاح متن طرح پیشنهادی برای حفاظت از پارک پردیسان متمرکز بودند و بحث اصلی اصلاح یا لغو شدن مصوبه هیات دولت بود، علیرضا دبیر ـ عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ـ در اظهاراتی مبهم، به این موضوع اشاره کرد که ظاهرا شخص یا نهادی از سازمان حفاظت محیط‌زیست شکایت کرده و مدعی بخشی از اراضی پارک پردیسان است. سازمان محیط‌زیست هم به همین خاطر مصوبه هیات دولت مبنی بر فروش پارک پردیسان را دریافت کرده تا اثبات کند که این اراضی متعلق به دولت است.

مهدی چمران ـ رییس شورای شهر تهران ـ این موضوع را تایید کرد که انگیزه دولت از مصوبه فروش پارک پردیسان، مشکلات حقوقی بوده که درباره این زمین‌ها وجود دارد.

وی گفت: مسئله آنقدر روشن نیست که شورای شهر پیشنهاد لغو مصوبه هیات دولت را مطرح کند، بلکه می‌توان خواستار اصلاح این مصوبه شد.

ابتکار: حساسیت بر سر لغو یا اصلاح مصوبه دولت، ظاهر ماجراست

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار ـ رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران ـ هنگامی که با اظهارات و توجیهاتی از سوی برخی اعضای شورای شهر برای جلوگیری از تصویب «لغو مصوبه فروش پارک پردیسان» شد، از این موضوع برآشفت و گفت: اگر قرار است به غیر از لغو این مصوبه اتفاق دیگری بیفتد، طرح شورای شهر هیچ ارزشی ندارد و ما آن را پس می‌گیریم.

وی که از چهار هفته بلاتکلیف ماندن طرح شورا در خصوص حفاظت از پارک پردیسان گلایه‌مند بود، گفت: به نظر می‌رسد حساسیت بر سر لغو یا اصلاح شدن این مصوبه، ظاهر ماجراست و مسئله اصلی چیز دیگری است.

ابتکار گفت: این موضوع که مصوبه فروش پارک پردیسان به دلیل مشکلات حقوقی دولت بر سر این اراضی بوده است، صحت ندارد، چراکه اراضی پارک پردیسان به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند دارد و سند آن در گاوصندوق سازمان حفاظت محیط زیست موجود است.

اما چمران در نهایت طرح پیشنهادی شورای شهر برای حفاظت از پارک پردیسان را به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع داد و قرار شد که این طرح هفته آینده دوباره به صحن شورا بیاید.

خاتمه این دستور جلسه امروز شورای شهر، اظهارات مختاری ـ مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران ـ بود که پس از ساعت‌ها بحث و بررسی نمایندگان مردم گفت: برابر مصوبه شورای عالی اداری، هر فضای سبزی در داخل محدوده شهر باید برای حفظ و نگهداری به شهرداری‌ها تحویل شود و با پارک پردیسان هم به همین ترتیب باید برخورد شود.

این اظهارات مختاری با لبخند اعضای شورای شهر که زمان زیادی را به بحث و گفت‌وگو درباره جزئیات مربوط به تولیت و نگهداری از پارک پردیسان اختصاص داده بودند، همراه بود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.