ابتلای یک سوم ایرانیان به سندروم متابولیک

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در کشور، یک سوم از مردم ایران به سندروم متابولیک مبتلا هستند.

ابتلای یک سوم ایرانیان به سندروم متابولیک

به گزارش ممتاز نیوز، علیرضا استقامتی گفت: سندروم متابولیک مجموعه ای از چند بیماری شامل چاقی تنه ای، فشارخون بالا، میزان بالای قند، کاهش چربی خون و افزایش تری گلیسیرید خون است و افرادی که دارای سندروم متابولیک هستند باید واجد سه مورد از این عوامل باشند.

وی افزود: مطالعات نشان می دهند که میزان بستری در بیمارستان، بستری در بخش های مراقبت های ویژه و میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به سندروم متابولیک که به کووید۱۹ نیز دچار می شوند، بیشتر از سایر افراد است و دیده شده که ۸۰ درصد میزان مرگ و میر را در این افراد بالا می برد و ممکن است در بسیاری از موارد، این بیماران وقتی در بخش های مراقبت های ویژه بستری می شوند، نیاز به دستگاه های کمک تنفسی داشته باشند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم ضمن تاکید بر لزوم آگاهی رسانی به جامعه در مورد سندروم متابولیک، خاطرنشان کرد: شدت بیماری کووید۱۹ در بیماران سندروم متابولیک، بیشتر است و باید تلاش کنیم تا اجزای سندروم متابولیک از جمله دیابت، فشارخون بالا، چاقی تنه ای و چربی بالای خون را کنترل کنیم.

استقامتی یادآور شد: سندروم متابولیک به عنوان یک بیماری، داروی خاصی ندارد و درمان این عوامل خطر یعنی چاقی، اضافه وزن، کنترل پرفشاری و قند خون و اصلاح میزان چربی و شیوه زندگی، به معنی درمان این بیماری است.

وی گفت: در دوران کرونا به دلیل توصیه ها به جامعه برای عدم حضور در تجمعات و حتی ورزش های گروهی در مکان های مسقف و لزوم ماندن در خانه، زمینه های افزایش چاقی و عدم تحرک فراهم است و چاقی و عدم تحرک، زمینه ساز دیابت و برخی بیماری های دیگر می شود بنابراین شرایط کنونی زندگی، افراد را مستعد ابتلا به سندروم متابولیک می کند و حتی احتمال شیوع بیشتر سندروم متابولیک نسبت به گذشته نیز وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: باتوجه به شدت بیشتر بیماری کووید۱۹ در افراد مبتلا به سندروم متابولیک، تاکید ما اصلاح شیوه زندگی، تغذیه سالم و مناسب و تحرک بدنی حتی در منزل است. برخی افراد از پیاده روی در فضای آزاد واهمه دارند در حالیکه اگر از ماسک استفاده شود، پیاده روی نیز مشکلی ندارد.

استقامتی اظهار داشت: کووید۱۹ تا کنون حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار قربانی در سراسر دنیا گرفته در حالیکه دیابت بر اساس آخرین برآوردها سالانه موجب مرگ حدود ۵ میلیون نفر در جهان می شود. درست است که در دوران بیماری کرونا هستیم و توجهات به این بیماری جلب شده اما نباید از بیماری های غیرواگیر غفلت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به همان اندازه که حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به کرونا مهم است، پیشگیری از بیماری های غیرواگیر هم اهمیت بسزایی دارد. متاسفانه آمار دیابت در کشور رو به افزایش است. برآوردهای ۵ سال پیش از وجود ۴ و نیم تا ۵ میلیون بیمار دیابتی نوع ۲ در کشور حکایت داشت اما براساس آخرین برآوردها این آمار به حدود ۷ میلیون نفر رسیده است.

استقامتی با اشاره به روند رو به رشد چاقی و دیابت در کشور، گفت: اثرات افزایش دیابت و چاقی در سالهای آتی مشخص خواهد شد. کرونا ممکن است تغییر شکل دهد و همانند بیماری آنفلوآنزا شود و افراد بتوانند با تزریق واکسن، با این بیماری زندگی کنند اما تبعات ناشی از بیماری های مزمن و غیرواگیر تا آخر عمر با بیماران می ماند و علاوه بر این، بسیار هزینه پر هستند که شاید از توان دولت ها خارج باشد بنابراین توجه به کووید۱۹ نباید مانع از توجه به بیماری های غیرواگیر شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.