ابتلا فرد به بیماری سهل انگاری بعضی پزشکان را در پیشگیری نشان می دهد

۰۳م اسفند ،
ممتاز نیوز :دکتر علی رضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی امروز ۳ اسفند در کنگره اخلاق پزشکی که در سالن همایش های رازی برگزار شده بود افزود: امنیت فکری برای انسان ها ارزش فوق العاده ای دارد اخلاق به عنوان یک قانون مصوب مجلس نیست ولی خودش یک قانون کامل است جامعه ای که اخلاق در آن حاکم است چهارچوب مشخص و شفاف تری خواهد داشت.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ وی گفت: اخلاق در سلامت اهمیت فوق العاده ای دارد چون با جان انسان ها سروکار دارد ، اگر فردی سبب آسیب به فرد دیگری شود طبق قانون اسلام برای آن دیه تعیین شده است که این امر ارزش و اهمیت سلامت را نشان می دهد.

وی با اشاره به این که امنیت فکری در زمینه سلامت ویژگی خاص خود را به سبب اهمیت موضوع وجود دارد اظهار داشت، زمانی ما سلامت بیمار نبودن تصور می کردیم چرا که تعریف سلامت گستردگی بیشتری پیدا کرده و بیمار نبودن جزء کوچکی از این تعریف محسوب می گردد باید توجه داشت که سلامت به معنای نه تنها بیمار بودن بلکه سلامت به معنای  داشتن رفاه کامل اجتماعی، معنوی، روحی و جسمی است و ما باید سلامت را در این تعریف ببینیم چرا که هدف ما ارتقا این ابعاد سلامت می باشد.

مرندی با تاکید بر این که ما مسئولیت مستقیم در قبال جامعه داریم تصریح کرد:بنابراین اگر فردی دچار بیماری شود نشان دهنده غفلت و سهل انگاری ما بوده چرا که سهل انگاری ما در امر پیشگیری سبب ایجاد بیماری در فرد شده است.

وی ادامه داد: در واقع اصل این است که چرا باید کاری کنیم که انسان ها بیمار شوند و ما آن زمان به بحث ورود پیدا کنیم از هر بعد که به آن نگاه کنیم سلامت یک حق همگانی است.بنابراین ما که صاحبان این عرصه هستیم باید این حق را تامین کنیم و در تامین آن نقش داشته باشیم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی عنوان کرد: ما مسئول مردم نیز هستیم ،سواد سلامت و آموزش بهداشت مهم ترین عامل در حفظ ارتقای سلامت است که این موضوع وظیفه ما پزشکان جامعه می باشد ولی متاسفانه خودمان را در ابعاد کوچک بیولوژیکی حبس کرده ایم .

مرندی با بیان این که سلامت معنوی در کشور ما فراموش شده است افزود: چقدر خود ما پزشکان از سلامت معنوی آگاهی داریم و چقدر در این خصوص به مردم آموزش و اهمیت می دهیم .

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شیوع بیماری های غیر واگیر امروزه به عنوان تهدید برای کشور های جهان محسوب می گردد که عمدتاً به عوامل اجتماعی سلامت مربوط است اگر به سبک زندگی توجه کنیم و به مردم یاد دهیم که چه طور تغذیه مناسبی داشته باشند بسیار موفق تر خواهیم بود تا این که نیمی از بودجه سلامت را صرف درمان بیماری های مختلف کنیم.

مرندی با تاکید بر این که ما در کشور قانون مبارزه با دخانیات داریم تصریح کرد: خود دولت  به این قانون اهمیت نمی دهد و در مقابل جمع آوری قلیان که امروزه به یک اپیدمی در بین مردم کشور تبدیل شده هیچ تلاشی نمی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اخلاق در سلامت باروری که یکی از محورهای مهم این همایش است اشاره و تاکید کرد: اخلاق در سلامت باروری ویژگی های خاص خود را دارد ولی باید توجه داشت که پیشرفت در تکنولوژی سبب شده که ما از ورود به موضوع اخلاق در سلامت باروری غفلت کنیم.

آموزش در خصوص مسائل جنسی یکی از مهم ترین ابعاد سلامت باروری است که ما از آموزش در این زمینه نیز غافل شدیم. آموزش مسائل جنسی نیاز به حمایت است البته باید این آموزش ها در چهارچوبی صورت گیرد که عوارضی را برای جامعه ایجاد نکند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.