ابتکار ایرانی برای حل مشکلی فلسطینی در اجلاس عدم تعهد

مقام های دعوت کننده ایرانی برای دعوت از رهبران فلسطینی جهت شرکت آنان در شانزهمین اجلاس جنبش عدم تعهد دست به ابتکار جالبی زده اند تا نمایندگان حداکثر مردم فلسطین بتوانند در اجلاس عدم تعهد شرکت کنند و اکنون فلسطینی ها هستند که باید مبتنی بر این ابتکار ، منافع خود را تشخیص دهند.

 

 

 

 

 

 

در اغلب نشست های بین المللی محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی به عنوان نماینده مردم فلسطین شرکت می کند ، در حالی که در بخشی دیگر از سرزمین فلسطین نخست وزیری به نام اسماعیل هنیه حضور دارد که منتخب مردم است و عملا اوست که مردم ناحیه غزه را نمایندگی می کند . این مساله باعث شده است که همواره بین مردم فلسطین در این باره مشاجراتی وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش ، ایران هم به عنوان میزبان کشور های جنبش عدم تعهد اگر اسماعیل هنیه را به ایران دعوت می کرد ، توسط محافلی عربی – غربی به طرفداری از جنبش حماس که نزدیک به هنیه است محکوم می شد و در واکنش به این موضوع ممکن بود مشاجراتی به وجود آید و ایران متهم شود که نماینده رسمی فلسطینی ها را دعوت نکرده است و از میزبانی نامناسب ایرانی ها سخن می گفتند.

از سویی دیگر اگر ایران فقط محمود عباس را دعوت می کرد و اسماعیل هنیه را دعوت نمی کرد ، در بین افکار عمومی فلسطینیان به این متهم می شد که نماینده منتخب مردم را به اجلاس دعوت نکرده است و این باعث کدورت هایی می شد.

اما ایران در ابتکار جالب ابتدا محمود عباس را به شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد دعوت کرد و سپس از اسماعیل هنیه هم خواست که او هم به عنوان نماینده منتخب مردم فلسطین در ایران حضور داشته باشد.

لذا بدین وسیله ایران هم وظیفه میزبانی خود را به درستی انجام داد و هم توانست بر اساس چارچوب های بین المللی عمل کند و از سویی هم به نماینده منتخب فلسطینی بی اعتنا نباشد. حال این خود فلسطینی ها هستند که باید بر اساس منافع شان تصمیم بگیرند چرا که ایران شرایط را برای آنان به خوبی فراهم کرده است . توپ دیگر در زمین آنان است!

منبع: تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.