ابراز تاسف ترکیه از تعویق زمان برگزاری کنفرانس هلسینکی

۰۷م آذر ،

ترکیه از به تعویق افتادن کنفرانس هلسینکی که هدف از آن تلاش برای ممنوع کردن تسلیحات هسته‌یی در خاورمیانه است، ابراز تاسف کرد و در عین حال تاکید کرد که انتظار دارد این کنفرانس در اولین فرصت برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت امور خارجه ترکیه روز دوشنبه در بیانیه مکتوبی اعلام کرد: ترکیه از تصمیم به تعویق افتادن کنفرانس بین‌المللی ایجاد منطقه خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌یی و سایر تسلیحات کشتار جمعی که طبق کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی (ان‌.پی‌.تی) در سال ۲۰۱۰ قرار بود در سال میلادی جاری برگزار شود، متاسف است.

به گزارش روزنامه حریت دیلی‌نیوز، در ادامه این بیانیه آمده است: ترکیه صادقانه انتظار دارد که این کنفرانس در اولین فرصت ممکن برگزار شود، زیرا این ابتکار نه تنها یک اقدام مهم اعتمادساز در این مرحله حیاتی در خاورمیانه است، بلکه محرک مهمی برای روند بازنگری معاهده ان‌.پی‌.تی به حساب می‌آید.

ترکیه در ادامه این بیانیه از کشورهای دخیل خواست به راه‌حلی دست یابند.

وزارت امور خارجه ترکیه با بیان اینکه “برای تحقق این هدف از همه کشورها می‌خواهیم که رویکرد سازنده‌ای را اتخاذ کنند و تلاش‌هایی واقعی را برای برگزاری این کنفرانس در اولین فرصت ممکن داشته باشند”، از تلاش‌های جاکو لاجاوا، وزیر امور خارجه فنلاند و تیمش برای برگزاری این کنفرانس تشکر کرد.

هدف از برگزاری این کنفرانس، مقدمه‌چینی برای ایجاد یک منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی است که در کنفرانس ماه مه سال ۲۰۱۰ مورد توافق ۱۸۹ عضو معاهده ان‌.پی‌.تی قرار گرفت.

دبیرکل اتحادیه عرب نیز تاکید کرد که تاخیر در برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌یی تاثیری منفی بر امنیت منطقه‌ای خواهد داشت.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاخیر در برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌یی ” در کل تاثیری منفی بر امنیت منطقه‌ای و نظام بین‌المللی پیشگیری از اشاعه هسته‌یی خواهد داشت”.

وی گفت که همه دولت‌های منطقه به استثنای رژیم صهیونیستی قصد خود را برای شرکت در کنفرانس اعلام کرده‌اند.

العربی گفت که با توجه به این که این تصمیم پیامدهای منفی بر امنیت منطقه‌ای و نظام بین‌المللی جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌یی دارد، از مسوولان عالیرتبه کشورهای عربی دعوت شده است تا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری برای بررسی این تحول و اتخاذ تصمیمات مناسب در این باره، نشستی را برگزار کنند.

امارات نیز از نامحتمل بودن برگزاری کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی در سال ۲۰۱۲ ابراز تاسف کرد.

سازمان‌دهندگان کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان. پی.تی ) درخواست کرد تلاش بسیاری کنند تا این کنفرانس هر چه زودتر در سال ۲۰۲۴ برگزار شود. این کشور علاوه بر آن از همه کشورهای منطقه‌ای خواست با اتفاق نظر جمعی و همکاری چند جانبه در این کنفرانس شرکت داشته باشد.

امارات تاکید کرد که از همه تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌یی و دیگر تسلیحات کشتار جمعی که هدف از آن تحقق صلح و امنیت است، حمایت می‌کند و برای تحقق این هدف اهمیت بسیاری برای یک کنفرانس موفقیت‌آمیز قائل است.

امارات علاوه بر آن تاکید کرد که یک کنفرانس موفقیت‌آمیز که اقداماتی عملی برای تحقق عاری‌سازی خاورمیانه از تسلیحات هسته‌یی و دیگر تسلیحات کشتار جمعی ارائه می‌کنند می‌توانند نقش مثبتی برای اعتمادسازی در میان کشورهای منطقه وتقویت ایمنی منطقه‌ای داشته باشد.

آمریکا در اقدامی یکجانبه اعلام کرده است که این کنفرانس که در ابتدا قرار بود در ماه دسامبر سال جاری در هلسینکی -پایتخت فنلاند – برگزار شود، باید به تعویق بیفتد.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه با اشاره تلویحی به رژیم صهیونیستی گفت: ما از کنفرانسی حمایت نخواهیم کرد که در آن یک دولت منطقه‌ای هدف فشار یا انزوا قرار گیرد.

بنا بر گزارش رویترز، واشنگتن بیم دارد از این کنفرانس برای انتقاد از متحدش استفاده شود و این نگرانی بعد از جنگ هشت روزه این رژیم با فلسطینی ‌ها افزایش یافت.

پس از اعلام تصمیم آمریکا در این خصوص، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که قصد دارد این کنفرانس را در اولین فرصت در سال ۲۰۲۴ برگزار کند.

روسیه و انگلیس نیز در بیانیه‌هایی جداگانه ابراز امیدواری کردند که تاخیر پیش آمده کوتاه باشد و گفت‌و‌گوها سال آینده برگزار شود.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با انتقاد از این اتفاق تاکید کرده است: آمریکا یک بار دیگر ثابت کرد که برای رضایت اسراییل (رژیم صهیونیستی) حاضر است با دیگر کشورهای خاورمیانه مقابله کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.