ابراز نگرانی دیده‌بان حقوق بشر در مورد عدم محاکمه عاملان حملات نژادپرستانه در کنگو

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو با وجود گذشت یک سال از حادثه کشته شدن هفت فعال در زمینه فعالیت‌های بشردوستانه در شرق این کشور، تقریبا هیچ اقدامی برای شناسایی قاتلان و محاکمه آن‌ها نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز چهارم اکتبر ۲۰۱۱ اعضای یک قبیله بزرگ مسلح در شرق کنگو به یک خودروی حامل افراد یک سازمان غیردولتی بشردوستانه حمله و سرنشینان را دستگیر کردند.

افراد مسلح این فعالان را ابتدا بر اساس نژاد و قبیله‌شان جدا و سپس هفت‌نفری را که متعلق به قبیله‌ای به نام بانیامونیج بودند به قتل رساندند.

دانیل بکل، سرپرست حوزه آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر گفت: یک سال از زمانی که هفت عضو یک سازمان بشردوستانه به دلیل مسائل قومی ـ قبیله‌ای قربانی شدند می‌گذرد اما هنوزخانواده‌های این قربانیان در انتظار برقراری عدالت به سر می‌برند.

دیده‌بان حقوق پس از مصاحبه با نجات‌یافتگان و شاهدان ماجرا تاکید کرد که حمله‌کنندگان از پیش برای حمله به این خودرو برنامه‌ریزی کرده بودند و به عمد به آن حمله کردند.

ارتش کنگو مستقر در این منطقه و مقامات دولتی اعلام کرده بودند که فوری حمله‌کنندگان را دستگیر و مجازات خواهند کرد اما پس از گذشت یک سال در گفت‌وگو با نماینده دیده‌بان حقوق مدعی شدند که نتوانستند آن‌ها را به دلیل مخفی شدن در جنگل پیدا کنند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، درگیری‌های مسلحانه ناشی از اختلافات قومی ـ قبیله‌ای یکی از نگرانی‌های موجود در کنگو است که تاکنون جان بسیاری را گرفته است.

گفته می‌شود از زمان حمله چهار اکتبر ۲۰۱۱ این اختلافات و در نتیجه درگیری‌ها افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.