ابراهیم حقیقی مصالح فیلم را بر کارنامه حرفه‌ای خود ترجیح داد

سینماپرس-گروه هفت هنر/ ابراهیم حقیقی در خصوص طراحی پوستر فیلم «بدون اجازه» گفت: از سوی مصالح فیلم این پوستر طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار تجسمی سینما پرس، این روزها فیلم «بدون اجازه» در حال اکران در سینماهای کشور است و مثل بسیاری از پوستر های سینمای ایران تصویر دو بازیگر در میانه پوست رخود نمایی می کند که در واقع به مخاطب پوستر می گوید فیلم این بازیگران را دارد به خاطر آنها به سینما بروید.

اما نکته ای که این پوستر را در کانون توجه قرار می دهد خود پوستر نیست بلکه نام طراح است. پوستری که هر دانشجوی گرافیک هم می تواند طراحی کند با نام مطرح ترین طراح سینما در شهر خود نمایی می کند.

ابراهیم حقیقی طراح پوستر فیلم «بدون اجازه» است هنرمندی صاحب نام که شاخص ترین آثار هنری را در زمینه طراحی پوستر و طراحی لوگوی فیلم در سینما دارد عکاس است و عکس را نیز بسیار خوب می شناسد.

با شک و با این این سوال که آیا پوستر فیلم «بدون اجازه» را شما طراحی کردید به سراغ وی رفتیم زیرا این سئوال برانگیز بود که طراح پوستر جشنواره فجر سال های گذشته به واقع طراحی این پوستر را برعهده داشته است یا این نام یک تشابه اسمی بوده است؛ در این رابطه با ابراهیم حقیقی طراح پوستر این فیلم تماس گرفته شد تا صحبت های این گرافیست را در این زمینه بشنویم. وی گفت: بله من خودم این پوستر را طراحی کردم و تشابه اسمی نیست. کارگردان و تهیه کننده می تواند از هر کسی که تمایل دارد برای همکاری در فیلم خود دعوت کند آقای هرندی نیز طراحی پوستر این فیلم را برعهده من گذاشتند.

وی در پاسخ به اینکه چرا کیفیت این پوستر در حد نازل است و سابقه کاری این هنرمند را خدشه دار می کند، تصریح کرد: از سوی مصالح فیلم این پوستر طراحی شده است؛ من پوستر دیگری را برای فیلم «بدون اجازه» طراحی کردم اما مورد قبول کارگردان قرار نگرفت و بنابر خواست وی پوستر حال حاضر فیلم تایید شد.

حقیقی در مورد اینکه آیا پوستری را که برای فیلم طراحی کرده و مورد قبول کارگردان نبوده است در اختیار ما می گذارد گفت: نه این کار را نخواهم کرد شما می خواهید جنجال درست کنید.

حقیقی در واکنش به این سوال که چرا در رویارویی با پوستر «بدون اجازه» بیشتر این حس پدید می آید که یک تشابه اسمی بوده است تا کار خود ایشان اظهار داشت: این کار تشابه اسمی نبوده و کار خود من است ولی بسیار پیش می آید که طرحی که ما می زنیم مورد پسند تهیه کننده یا کارگردان قرار نمی گیرد و کار نمی شود در نتیجه خیلی پوستر براساس سلیقه و نظر گرافیست طراحی نمی شود.

شاید به واقع فیلم است که اشتیاق را برای طراحی در گرافیست ایجاد می کند و زمانی که طراحی که شغل و منبع درآمدش طراحی است با کارگردانی و یا تهیه کننده ای مواجه می شود که طراح را در حد یک مجری می بیند و دوست دارد سلیقه خود را روی پوستر بیاورد ابراهیم حقیقی ها چاره ای جز این نداشته باشد.

در همین راستا ابراهیم حقیقی در مصاحبه ای می گوید: پوستر ، شناسنامه فیلم است که مانند ابزار تبلیغاتی باید کار بکند اما این وظیفه بدلیل دگرگونی انواع تبلیغ عوض شده است. الان با حضور بیل‌بردها در شهر ، پوستر با قطع یک لیستی در حقیقت ۷۰ در ۱۰۰ کاربرد خودش را تقریبا از دست داده است. یعنی شما پوسترها را وقتی می‌بینید که می‌خواهید بروید فیلم را ببینید. در حقیقت به شیشه سینما می‌بینید که به اعتقاد من ، سردر بیشتر دارد کار می‌کند. سردر بزرگی که آدم‌های سوار اتومبیل را بیشتر می‌تواند جذب بکند ، زودتر دیده می‌شود که آن قطعا باید یک شناسایی با بیل‌بردهایی که قبلا در خیابان‌های دیگر دیدند ، بدهند. پوستر را ، وقتی که بلیت می‌خرند یا پیاده شدند دارند قدم می‌زنند جلوی در سینما می‌بینند. در حقیقت کاربرد پوستر با قدیم بسیار تغییر کرده است. اینست که وجه تبلیغاتی آن را بعد از بیل‌برد و سردر واقع می‌کنم. پس آن وظیفه شناسنامه‌ای‌اش ارجح می‌شود و بیشتر می‌شود به شرطی که دیده شود. متاسفانه باز پوسترها کم دیده می‌شوند. یعنی در شلوغی جلوی سینماها هم که ردیف اینها را می‌زنند به دیوار یا به شیشه سینما یا داخل سالن سینما به دیوار ، در میان تعداد بسیاری از عکس‌ها و پوسترهای دیگر ، این پوستر آن فیلم هم باز خودش را خیلی نمایان نمی‌کند.
 

این گرافیست معتقد است: اگر دارای پوسترهای بدی هستید ، قطعا بدانید که دارای فیلم‌های بدی هم هستید. من اعتقاد ندارم که یک فیلم خوب ، ممکن است که سوق پیدا کند و برود به طرف پوستر بد داشتن. در حقیقت این یک بیماری است که کالبد را گرفته است. حتی اگر با این وضعیت ، یک پوستر خوب هم بزنید برای این نوع فیلم‌هایی که به در و دیوار است ، دردی را درمان نمی‌کند. جز آنکه فقط به آن فضای هنری ، به آن ساخت واحد هنری پوستر کمک می‌کند که طراح گرافیک بسیار دلخوش می‌شود و آن را می‌فرستد برای بی‌ینال‌های گرافیک جهان و ممکن است که جایزه ببرد. ولی آن پوستر در اینجا کاربردی نخواهد داشت. در هر حال من الان با این گونه‌های پرینت و در حقیقت چاپ‌های دیجیتالی که برای بیل‌بردها اتفاق افتاده و در شهر به قول شما ، ما مکانی برای نصب پوستر نداریم ، اما بیش از اندازه مکان برای بیل‌برد داریم ، چرا که در آنجا ، اقتصاد تبلیغات تجاری است که دارد حکم می‌کند. برای همین تمام دیوارهای دیگر را هم می‌آید و اشغال می‌کند و وقتی که اشغال می‌کند چون ما سوبسید به آن نمی‌دهیم از طریق دولت و نهادها ، می‌رود سراغ کالاهایی که پرفروش هستند. سینما جزو کالاهایی که سود خوبی بدهد ، نیست. اگر می‌توانست باشد ، آن هم می‌توانست اشغال کند این مکان‌ها و دیوارها را از طریق پوستر خود.

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۲۹۸


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.